همشهری آنلاین: تارنمای خبری انگلیسی دیلی میل نوشت: پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در واکنش به تصمیم ترامپ برای شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی؛ خواستار محترم شمردن وضعیت کنونی بیت القمدس بنا بر عقلانیت و هوشیاری و به منظور دوری جستن از مناقشات بیشتر شد.

واکنش به تصمیم ترامپ | پاپ خواستار محترم شمردن وضعیت موجود بیت المقدس شد

به گزارش ايرنا، دیلی میل افزود: رهبر کاتولیک های جهان این سخنان را در جریان نطق هفتگی خود و در حالی بیان کرد که قرار است دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، بیت المقدس را بعنوان پایتخت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به رسمیت بشناسد.

پاپ فرانسیس گفت که وی 'عمیقا نگران' اوضاع اخیر است و اعلام کرد که بیت المقدس مکانی است منحصربه فرد و مقدس برای مسیحیان، یهودیان و مسلمانان و 'جایگاه خاص صلح و آرامش' است.

وی خواستار آن شد که بنابر قطعنامه های سازمان ملل متحد، 'هر فردی وضعیت کنونی این شهر را محترم شمارد.'

رهبر کاتولیک های جهان گفت که از درگاه خداوند می خواهد تا سرزمین مقدس، خاورمیانه و تمامی جهان را مصون نگهدارد و عقلانیت و درایت مانع از بروز عوامل جدید تنش شود تا بر بسیاری از مناقشات خشونت بار دیگر جهان، افزوده نگردد.

به گزارش ایرنا، 'سارا سندرز' سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز سه شنبه خود گفت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا قرار است روز چهارشنبه تصمیم خود را در خصوص انتقال مکان سفارتخانه آمریکا در سرزمین‌های اشغالی اعلام کند. انتقال سفارتخانه آمریکا از تل‌آویو به بیت المقدس، یکی از وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهوری آمریکا بوده است.

با وجود اینکه دولت آمریکا مطابق با قانون مصوب 1995 کنگره این کشور موظف به انتقال سفارت خود به بیت‌المقدس (اورشلیم) بوده است، با این حال تمامی رئیسان جمهوری پیشین این کشور اجرای این قانون را هر 6 ماه یکبار معلق کرده‌ بودند. ترامپ نیز در ماه ژوئن با تعلیق مجدد روند اجرای قانون مربوطه، تصمیم‌گیری در این رابطه را به ابتدای ماه دسامبر (10 آذر ماه) موکول کرده بود که این مهلت زمانی بدون اعلام تصمیم نهایی پایان یافت.

رئیس جمهوری آمریکا در نهایت روز سه شنبه در تماس تلفنی با سران برخی کشورهای منطقه از جمله مصر و اردن و همچنین «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، تصمیم خود را برای انتقال سفارتخانه کشورش به قدس علنی کرد.

این در شرایطی است که هم زمان برخی دولت‌های منطقه نسبت به این اقدام واکنش تندی نشان و نسبت به پیامدهای آن هشدار دادند. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه قدس را «خط قرمز» دانست و گفت که چنانچه این شهر به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی معرفی شود، روابط خود را با آن قطع می‌کند.

عبدالله دوم پادشاه اردن نیز در واکنش به این تصمیم رئیس جمهوری آمریکا یادآور شد: این گونه تصمیم ها می تواند پیامدهای وخیمی بر امنیت و ثبات در خاورمیانه داشته باشد.

سید عمار الحکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز گفت: انتقال سفارتخانه آمریکا به بیت المقدس، به منزله از بین بردن فلسطین و اهانت و هتک حرمت به همه اعراب و مسلمانان است.

کد خبر 391656

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha