همشهری آنلاین: اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اطلاع رسانی به روسای برخی کشورهای منطقۀ غرب آسیا درباره تصمیم خود مبنی بر انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس با واکنش‌های زیادی همراه شده است.

واکنش‌های بین‌المللی به انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس

به گزارش يورونيوز، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن هشدار نسبت به اقدام یکجانبۀ آمریکا، این تصمیم را عاملی برای به مخاطره افتادن روند صلح مبتنی بر تشکیل دو کشور مستقل توصیف کرد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز که در یک نشست خبری مشترک با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا سخن می‌گفت با تاکید بر اهمیت حفظ تلاش‌ها جهت برقراری صلح میان فلسطین و اسرائیل نسبت به تبعات هر گونه اقدام احتمالی واشنگتن در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل هشدار داد.

رؤسای جمهور مصر و فرانسه ضمن هشدار نسبت به تبعات این تصمیم آن را مخل فرایند صلح توصیف کردند.

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر سه‌شنبه شب در تماس تلفنی با دونالد ترامپ، اجرای این تصمیم را باعث پیچیده‌تر شدن اوضاع منطقه دانست و خواهان پرهیز از اقداماتی شد که صلح در خاورمیانه را به خطر می‌اندازد.

اردن خواهان تشکیل جلسۀ فوری اتحادیه عرب و سازمان همکاری‌های اسلامی برای بررسی این موضوع شد. اردن کشوری است که مسئولیت ادارۀ امور اماکن مقدسه اسلامی در شرق بیت‌المقدس را برعهده دارد.

محمد ششم، پادشاه مراکش نیز با انتشار بیانیه‌ای به نمایندگی از پنجاه و هفت کشور اسلامی، خواستار آن شده است که رئیس جمهوری آمریکا از این تصمیم صرف‌نظر کند.

عربستان سعودی با واکنش به این تصمیم نسبت به جریحه‌دار شدن احساسات و غرور مسلمانان هشدار داده است. ملک سلمان، پادشاه عربستان در گفتگوی تلفنی با دونالد ترامپ انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس را «گامی خطرناک» توصیف کرد و گفت این تصمیم خشم کلیه مسلمانان در جهان را بر می‌انگیزد.

حیدر عبادی، نخست وزیر عراق نیز با اعلام مخالفت کشورش با تصمیم آمریکا نسبت به پیامدهای اجرایی شدن این تصمیم هشدار داد.

  • واکنش فلسطینیان

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پس از دریافت این خبر بلافاصله با رؤسای جمهور روسیه، فرانسه، پادشاه اردن و پاپ فرانچسکو رهبر کاتولیک‌های جهان تماس تلفنی برقرار کرد و خواستار اقدام فوری برای پیشگیری از اجرایی شدن این تصمیم آقای ترامپ شد.

نبیل شعث، مشاور عالی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز سه‌شنبه اعلام کرد هرگونه اقدام واشنگتن در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل به تلاش دولت آمریکا در راه اندازی مجدد روند صلح پایان خواهد داد. آقای شعث به خبرنگاران گفت که در صورت عملی شدن این تصمیم «ما دیگر میانجیگری آمریکا و ترامپ را نمی‌پذیریم و این به منزلۀ پایان نقشی است که آمریکایی‌ها در این روند ایفا می‌کردند.»

مشاور محمود عباس در ادامه با اشاره به عواقبی که این تصمیم در پی خواهد داشت، تصریح کرد: «نمی‌دانم که آیا سبب برانگیختن خشونت‌ها خواهد شد یا نه، اما بدون شک با خشم و تظاهرات مردم در همه جا همراه خواهد بود. امیدوارم به خشونت منتهی نشود.»

نبیل شعث همچنین با لحنی کم‌سابقه رویکرد دولت ترامپ را مورد انتقاد قرار داد و با تاکید بر اینکه «ما فرایند صلح آمریکایی را در صورت متعهد بودن به قواعد بازی می‌پذیرفتیم» تصریح کرد: «ما چیزی جز راه حل مبتنی بر وجود دو کشور مستقل نمی‌خواهیم درحالیکه آقای ترامپ و دولتش در حال نقض این اصل هستند؛ آنها به بازی تن نمی‌دهند و ما نیز وارد بازی آنها نمی‌شویم.»

جنبش حماس با انتشار بیانیه‌ای به تصمیم ترامپ واکنش نشان داد و از فلسطینی‌ها خواست در اعتراض به این تصمیم در روز جمعه که آن را «جمعه خشم» نامیده است، برای تظاهرات به خیابان‌ها بیایند. اسماعیل هنیه، رهبر حماس در نامه‌ای خطاب به رهبران کشورهای عربی و مسلمان تاکید کرد: «به رسمیت شناختن بیت‌المقدس از سوی آمریکا به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر و انتقال سفارت آمریکا به این شهر به معنی عبور از کلیه خطوط قرمز است.»

کد خبر 391669

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha