چهارشنبه 22 آذر 1396 | به روز شده: 5 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
پنجشنبه 16 آذر 1396 - 00:07:00 | کد مطلب: 391692 چاپ

۷ زن و مرد قربانی قاتل نامرئی

اجتماع > اجتماعی - حوادث گازگرفتگی در کشور همچنان قربانی می‌گیرد و در روزهای گذشته و تنها در کمتر از ۴۸ ساعت ۷ زن و مرد بر اثر گازگرفتگی جان باختند و عده‌ زیادی نیز راهی بیمارستان شدند.

بي‌توجهي به هشدارهاي كارشناسان، عدم‌رعايت اصول ايمني و استفاده از لوازم گرمايشي ناايمن دست به‌دست هم داده تا در روزهاي گذشته افراد زيادي در سراسر كشور با خطر گازگرفتگي روبه‌رو شوند. در اين ميان شانس با برخي يار بوده و آنها از خطر مرگ حتمي نجات يافتند اما متأسفانه برخي ديگر پيش از اينكه فرصتي براي نجات يابند، جانشان را از دست دادند.

به گزارش همشهري، تنها در كمتر از 48ساعت در شهرهاي مختلف كشور ده‌ها نفر گرفتار گازگرفتگي شدند كه در اين ميان 7نفر از آنها جانشان را از دست دادند. نخستين حادثه شامگاه سه‌شنبه گذشته و در شهرستان پلدشت در آذربايجان غربي رخ داد. آن شب 2نگهبان شركت مجري طرح تبديل آبياري سنتي به باراني، براي فرار از سرماي استخوان‌سوز منطقه تصميم عجيبي گرفتند. آنها براي گرم كردن چادري كه قرار بود شب را در آن سر كنند، از زغال استفاده كردند و به تصور اينكه زغال دود ندارد و باعث خفگي‌شان نخواهد شد، منتقلي پر از زغال را به داخل چادرشان بردند. حال آنكه سوختن ناقص كربن باعث توليد گاز منواكسيد‌كربن مي‌شود و از آنجا كه اين گاز بي‌رنگ و بي‌بو است، هر دو نگهبان بي‌آنكه متوجه شوند دچار گازگرفتگي شده و جانشان را از دست دادند.

  • مرگ در دفتر وكالت

كمتر از 24ساعت پس از نخستين حادثه و در شامگاه چهارشنبه از شهرستان مياندوآب خبر رسيد كه 2نفر در يك دفتر وكالت در اين شهر دچار گازگرفتگي شده و جانشان را از دست داد. ماجرا از اين قرار بود كه آن شب يك وكيل 32ساله و منشي جوانش در حال كار در دفترشان بودند و اين در حالي بود كه براي گرم كردن دفتر از يك بخاري بدون دودكش استفاده كرده بودند. آنها براي فرار از سرما همه درزها و راه‌هاي ورود هوا را نيز مسدود كرده بودند كه همين كار باعث شده هر دو بي‌آنكه متوجه شوند، دچار گازگرفتگي شده و پيش از اينكه موفق شوند جانشان را نجات دهند، به كام مرگ فرو روند. وقتي اجساد اين دو نفر به پزشكي قانوني منتقل شد، كارشناسان علت مرگ آنها را گازگرفتگي اعلام كردند.

  • مرگ زن و مرد جوان

اما در شهرهاي شمالي كشور نيز گاز منواكسيدكربن قرباني گرفت. حوالي ظهر چهارشنبه به مأموران اورژانس خبر رسيد كه در خانه‌اي در روستاي ورازده سفلي در حوالي چمستان زن و مرد جواني دچار گازگرفتگي شده‌اند. وقتي امدادگران در محل حادثه حضور يافتند مشخص شد كه مرد 35ساله و زني 25ساله در اين خانه دچار گازگرفتگي شده و هر دو جانشان را از دست داده‌اند. اين اما تنها مأموريت امدادگران اورژانس مازندران در آن روز نبود. چرا كه در شهرستان نكا نيز ۸ نفر در اثر استنشاق گاز منواكسيد كربن دچار مسموميت شده بودند كه خوشبختانه با حضور اورژانس به بيمارستان منتقل شدند. آنها 6زن به همراه يك نوزاد دختر ۳‌ماهه و يك نوزاد پسر ۴ ماهه بودند كه در خانه‌شان دچار گازگرفتگي شده بودند اما با انتقال به بيمارستان از خطر مرگ نجات يافتند.

  • گازگرفتگي در تالار عروسي

شامگاه چهارشنبه در پايتخت نيز حادثه‌اي رخ داد كه جان 14نفر از مهمانان يك جشن عروسي را تهديد كرد. به گفته مجتبي خالدي، سخنگوي اورژانس، ساعت 20:13حادثه‌اي در يك تالار به اورژانس اعلام شد. با حضور امدادگران معلوم شد كه نشت گاز منواكسيد كربن باعث مسموميت تعدادي از افراد حاضر در عروسي شده است. تمامي اين افراد كه 14نفر بودند با آمبولانس به بيمارستان شفا پرديس منتقل شدند و از خطر مرگ گريختند.

  • نجات يك خانواده

نقص در دودكش‌هاي بخاري و آبگرمكن ديواري و استفاده از دودكش‌هاي آكاردئوني به جاي دودكش‌هاي مناسب و نبود راه مناسب براي ورود هوا به داخل منزل ازجمله دلايلي بود كه اعضاي يك خانواده 3نفره در تهران را تا يك قدمي مرگ برد. اين حادثه در منطقه كيانشهر رخ داد و آتش‌نشانان ايستگاه ۲۱ تهران را به محل حادثه كه يك ساختمان مسكوني چهارطبقه بود كشاند. حادثه در واحد طبقه اول رخ داده بود و به گفته جلال ملكي، سخنگوي آتش‌نشاني، در اين حادثه زن و مرد جوان به همراه دختربچه پنج‌ساله‌شان دچار گازگرفتگي شده بودند كه با اطلاع بموقع همسايه‌ها از خطر مرگ نجات يافتند و به بيمارستان منتقل شدند.

  • مرگ با پيك‌نيك

استفاده از لوازم گرمايشي غيرمجاز ازجمله دلايل گازگرفتگي در نقاط مختلف كشور است. صبح ديروز آتش‌نشانان تهران در جريان حادثه‌اي در ولنجك قرار گرفتند و راهي آنجا شدند. حادثه در يك اتاقك 5متري در طبقه پنجم يك ساختمان 5طبقه مسكوني رخ داده بود. در اين اتاقك مردي 60ساله به همراه پسر 30ساله‌اش شب‌ها استراحت مي‌كردند اما براي گرمايش اتاق از 2كپسول گاز پيك‌نيك استفاده مي‌كردند.

به گفته سخنگوي آتش‌نشاني تهران، آنها در نيمه‌هاي شب متوجه نشت گاز شده و از خواب بيدار شده بودند اما تنها يكي از پيك‌نيك‌ها را خاموش كرده و براي خارج كردن منواكسيدكربن از فضاي اتاق اقدامي نكرده و دوباره به خواب رفته‌ بودند تا اينكه هنگام صبح، پسر جوان از خواب بيدار و متوجه مي‌شود كه پدرش نفس نمي‌كشد. وقتي امدادگران اورژانس و آتش‌نشاني به كمك اين مرد رفتند او جان خود را از دست داده بود. جلال ملكي، سخنگوي آتش‌نشاني تهران به شهروندان توصيه كرد با توجه به فصل سرما، هنگام استفاده از لوازم گرمايشي نكات ايمني را رعايت كنند چرا كه حوادث گازگرفتگي هميشه ناگهاني رخ مي‌دهند و افراد پيش از اينكه متوجه حادثه شوند، ممكن است جانشان را از دست دهند.