قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که پس از یک دهه برای اجرایی‌شدن به شورای‌عالی بیمه رفته بود، به گفته قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری کشور از سوی معاونت اجتماعی سازمان مدیریت رد شد.

پرستار

محمد شريفي‌مقدم با بيان اينكه پرستاران چشم‌انتظار موافقت وزيررفاه و بيمه‌ها براي اجراي تعرفه‌هاي پرستاري سال۹۷ بودند، گفت: متأسفانه پيشنهاد بودجه هزارميلياردي براي اجراي تعرفه‌هاي پرستاري در سال آينده با تصميم غيركارشناسي و ناعادلانه در حالي رد شده است كه اين تصميم برخلاف قانون مصوب مجلس و برنامه ششم توسعه كشور است و جامعه پرستاري كشور منتظر پاسخ قانع‌كننده معاونت اجتماعي سازمان مديريت براي رد بودجه پيشنهادي است.

  • اجرايي‌شدن قانون نيازمند اعتبار است

پيش از اين نيز وزير بهداشت در مورد سرنوشت قانون تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري گفته بود: اجرايي‌شدن اين قانون نيازمند اعتبار لازم است. سيدحسن قاضي‌زاده هاشمي در واكنش درباره اينكه چرا تعرفه‌هاي پرستاري اجرا نمي‌شود، گفته بود: دليل اجرا نشدن اين قانون اين است كه مجلس براي آن اعتباري پيش‌بيني نكرده است.

محمد شريفي‌مقدم در اين باره هم افزود: با توجه به قانون تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري مصوب سال۸۶ مجلس شوراي اسلامي و همچنين برنامه ششم توسعه، سازمان نظام پرستاري بودجه ۱۰۰۰ميليارد توماني از محل بودجه عمومي را پيشنهاد داد تا اين قانون خاك خورده در سال ۹۷ اجرايي شود.

وي با اشاره به همراهي وزارت بهداشت براي بودجه پيشنهادي سازمان نظام پرستاري، گفت: خوشبختانه پيشنهاد نظام پرستاري با نظر موافق وزارت بهداشت همراه شد و اين بودجه را تأييد كرد و به سازمان مديريت ارائه داد كه متأسفانه بودجه پيشنهادي براي اجراي قانون تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري، رد شد و زماني كه علت را جويا شديم، عنوان كردند كه منابع نداريم.

قائم‌مقام سازمان نظام پرستاري با انتقاد از نگاه غيركارشناسي و غيرمنطقي در معاونت اجتماعي سازمان مديريت براي تصويب بودجه‌هاي پيشنهادي، تأكيد كرد: آيا اين معاونت براي ده‌ها هزار ميليارد بودجه پيشنهادي همين نگاه كمبود منابع را دارد و به همين شكل برخورد مي‌كند.

شريفي‌مقدم با اظهار تأسف از حاكم‌شدن جريان و تفكر خاص در معاونت اجتماعي براي تصميم‌گيري درباره بودجه‌هاي پيشنهادي، گفت: متأسفانه در بررسي بودجه‌هاي پيشنهادي، حرف اول را لابي‌ها مي‌زند و خبري از دلايل كارشناسي نيست. اين قبيل تصميم‌گيري‌ها كه حاكي از انتصاب افرادي از گروه خاص است، باعث ايجاد تضاد منافع شده و حق جامعه بزرگ پرستاري را ضايع مي‌كنند. اين در حالي است كه همه مي‌دانيم، پرستاران بيشترين خدمات را به مردم و بيماران ارائه مي‌دهند.

  • وعده 10ساله براي پرستاران

قانون تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري در سال ۱۳۸۶ به تصويب رسيده، ولي از آن زمان تاكنون و باوجود تغيير چندين وزير هيچگاه رنگ اجرايي به‌خود نگرفته است؛ در شرايطي كه وقتي قانون تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري به‌عنوان يك طرح در مجلس شوراي اسلامي تصويب شد، وزارت بهداشت مي‌بايست ظرف مدت ۶‌ماه آيين‌نامه اجرايي آن و تعرفه‌هاي پرستاري را تهيه مي‌كرد. حالا نزديك به ۱۰ سال از تصويب اين قانون مي‌گذرد و همچنان اين قانون به دلايل مختلف ازجمله كمبود منابع اجرايي نشده است.

  • قانون تعرفه‌گذاري پرستاري

قانون تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري چيست و چرا تاكنون به تعبير برخي مسئولان نظام سلامت در برابر اجراي آن مقاومت شده است؟ با اجراي اين قانون قرار است تمام خدمات پرستاري تعريف و در پرونده بيماران ثبت و تعرفه آن از بيماران اخذ شود. توزيع عادلانه درآمدها بين پرستاران و پزشكان، شفاف‌شدن شرح وظايف پرستاري و حذف خدمات تحميل شده از ساير قسمت‌ها ازجمله نتايج اجراي طرح تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري اعلام شده است.

کد خبر 391831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha