شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دادستان کل اوکراین در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرد که میخائیل ساکاشویلی، رئیس‌ جمهور سابق گرجستان طبق حکم بازداشتی که برای او صادر شده در یک بازداشتگاه موقت محبوس شد.

مقام‌هاي اوکراین در چند روز گذشته تلاش کرده بودند تا ميخائيل ساکاشویلی، رئيس‌جمهور پيشين گرجستان را براي انجام بازجویی بازداشت کنند اما طرفداران او برای جلوگیری از این بازداشت با افسران پلیس درگیر شدند.

بازداشت مجدد ساکاشویلی در روز جمعه 17 آذر باعث اعتراض‌هاي بیشتر طرفداران او در مرکز کی‌یف شد.

این تحولات تازه‌ترین اختلاف در مشكلات دیرینه میان مقام‌هاي اوکراین و ساکاشویلی است که زمانی یکی از متحدان نزدیک پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهور اوکراین بود اما پوروشنکو در حال حاضر ساکاشویلی را به فساد متهم کرده و خواستار برکناری او از راس قدرت در اوکراین شده است.

طرفداران ساکاشویلی فوراً در اطراف ساختمانی که رهبرشان در آن بازداشت شده تجمع کردند اما توسط پلیس ضد شورش محاصره شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از راشاتودی، ساکاشویلی در اعتراض به بازداشتش اعلام کرد که دست به اعتصاب غذا می‌زند.

روسلان چرنولوتسکی، یکی از وکلای ساکاشویلی به مردمی که در مقابل بازداشتگاه ایستاده بودند، گفت: ساکاشویلی آغاز یک اعتصاب غذای نامحدود را اعلام می‌کند. او همچنین اعلام می‌کند که از پذيرش خوراک اجباری امتناع خواهد کرد.

روز سه‌شنبه افسران پلیس اوکراین آپارتمان ساکاشویلی در کی‌یف را تفتیش و فرماندار سابق منطقه اودیسه اوکراین و بنیانگذار جنبش اپوزیسیون نیروهای جدید را بازداشت کردند اما طرفداران ساکاشویلی خیابان‌ها را بسته و در خودروی پلیس را شکسته و ساکاشویلی را آزاد کردند. ساکاشویلی پس از این فرار، رهبری یک راهپیمایی را برعهده گرفت و طرفدارانش را ترغیب کرد تا برای سرنگونی رهبری کنونی اوکراین تلاش کنند.

کی‌یف حق شهروندی اوکراینی ساکاشویلی ۴۹ ساله را در ماه ژوئن لغو کرد. او همچنین به دریافت حمایت مالی از جانب گروهی که به ارتباط داشتن با ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور سابق اوکراین متهم شده‌اند، مظنون است.

یوری لوتسنکو، دادستان کل اوکراین در پیام خود در صفحه فیس‌بوک گفت: ساکاشویلی به کمک به یک سازمان جنایتکار متهم شده است. این رهبر اپوزیسیون توسط پلیس بازداشت و در یک بازداشتگاه موقت قرار دارد. همانطور که وعده داده بودیم نیروهای امنیتی بدون خونریزی و ناآرامی‌های بیشتر ساکاشویلی را بازداشت کردند.

در همین حال دیویت ساکوارلیدزه، یکی از متحدان و طرفداران ساکاشویلی از ساکنین کی‌یف خواست تا در اعتراض به بازداشت مجدد ساکاشویلی به خیابان‌ها بیایند.

او افزود: امروز پوروشنکو تمامی توافق‌ها را زیر پا گذاشت و در قبال مخالفان سیاسی همانند یک "دیکتاتور" عمل کرد.

پوروشنکو روز جمعه گفته بود که پرونده علیه ساکاشویلی قانونی است و او باید با بازرسان همکاری کند.

او افزود: فرار ساکاشویلی از تحقیقات اعتبار او را خدشه‌دار خواهد کرد.

کد خبر 391852

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha