همشهری آنلاین: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تامین مسکن برای خانواده‌های دارای دو معلول به بالا در نظر گرفته شده، اما هدف‌گذاری ما از سال ۹۷ شامل خانواده‌های دارای یک معلول هم می‌شود.

ربیعی

به گزارش ایلنا، علی ربیعی در گردهمائی بزرگ روز جهانی معلولان که در برج میلاد برگزار شد، بیان داشت: جلوگیری از فقر و معلولیت از برنامه های مهم ما به شمار می‌آید؛ واقعیت این است که در برخی استان ها، افراد دارای معلولیت و ناتوان به هیچ وجه نمی توانند توانمند شوند بنابراین نباید اجازه داد که معلولیت با فقر مترادف شود.

وی گفت: توزیع وسایل کمک توانبخشی بین معلولان تمام نشده است، ۵۰ درصد اجرای این برنامه باقی مانده است که در حال انجام آن هستیم؛ همچنین کم کردن تعرفه وسایل کمک توانبخشی خارجی را نیز دنبال می‌کنیم.

ربیعی تاکید کرد: مراکز تخصصی آلزایمر، اوتیسم و فلج مغزی راه اندازی شده است و پوشش غربالگری شنوایی و بینایی در کشور به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.

وی در ادامه گفت: با توجه به افزایش جمعیت سالمندی در سال‌های آینده می‌خواهیم از معلولیت سالمندی جلوگیری کنیم، معلولان نیازی به دلسوزی ندارند، البته توجه بد نیست؛ اما افراد دارای معلولیت باید به حق خود برسند؛ ضمن اینکه افراد دارای معلولیت، توانمند هستند و باید این توانمندی‌ها دیده شود.

وزیر کار در رابطه با لایحه حمایت از حقوق معلولان بیان داشت: در این لایحه الزامات حقوقی برای حقوق معلولان در نظر گرفته شده است؛ همچنین دولت در این لایحه حدود سه هزار میلیارد تومان برای خود، بار مالی دیده است. مقرر شده است تا انتخاباتی آزاد برگزار شود تا چهار نفر از افراد دارای معلولیت به عنوان چهار مشاور در کنار وزیر فعالیت کنند. بر اساس این لایحه حق پرستاری برای همسران افراد معلول نیز در نظر گرفته خواهد شد. افزایش 3.4 برابری مستمری‌ها در بین افراد معلول مدنظر است، در حال حاضر لایحه حمایت از حقوق معلولان در صحن مجلس قرار دارد. در تهیه این لایحه از نظر خود معلولان و سایر متخصصان استفاده شده است.

وی افزود: در این لایحه مشخص شده تا حداقل دستمزد معلولان برای شورای عالی کار، بیمه توانبخشی، توانمندسازی آنها و اختصاص فضاهای عمومی و ورزشی برای معلولان پیگیری شود.

ربیعی افزود: معافیت‌های مالیاتی حتی برای پدران و مادران افراد معلول نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در این لایحه گنجانده شده است.

کد خبر 391908

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha