یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

مقدمات ثبت جهانی ربع رشیدی تبریز در فهرست میراث‌جهانی یونسکو در حال انجام است و آن‌طور که سرپرست هیأت باستان‌‌شناسی فصل اول پروژه بین‌المللی ربع رشیدی تبریز به پژوهشگاه میراث و گردشگری خبر داده است، علاوه بر گمانه‌‌زنی باستان‌شناختی، مطالعات مرمتی برج بزرگ جنوبی نیز انجام شده است.

ربع رشیدی

بهرام آجرلو اعلام كرد كه محوطه باستاني معروف به ربع رشيدي يا رشيديه در مجاورت محلات عباسي و يوسف‌‌آباد در شمال‌شرقي تبريز با وسعت حدود ۱۳ هكتار يك اثر ملي ثبت شده در فهرست آثار ملي ايران است. به گفته او، ابعاد واقعي اراضي ربع رشيدي تبريز با احتساب بخش‌‌هايي كه بيرون از حصار قرار داشته و در 4دهه اخير زير ساخت‌وسازهاي شهري يا تصرفات غيرقانوني از بين رفته، حدود ۳۰‌هكتار است.

آجرلو افزود: هيأت بين‌المللي ربع رشيدي با همكاري مؤسسه باستان‌شناسي آلمان پس از يك وقفه ۱۰ساله نخستين فصل كاوش و مطالعات بلندمدت بين‌المللي چندجانبه را آغاز كرده است.

وقفنامه ربع رشيدي پيش‌تر در فهرست ميراث معنوي يونسكو به ثبت جهاني رسيده بود و حالا سرپرست هيأت باستان‌شناسي پروژه بين‌المللي ربع رشيدي تبريز گفته است كه فراهم كردن مقدمات ثبت اين محوطه باستاني در فهرست ميراث جهاني يونسكو تا افق ۱۴۰۴ با فراهم‌كردن مقدمات آزادسازي اراضي تحت تصرف غيرقانوني و گسترش محدوده تحت حفاظت و تملك ميراث‌فرهنگي در اين محوطه باستاني، از اهداف راهبردي هيأت بين‌المللي ربع رشيدي است.

به گفته بهرام آجرلو، معرفي اثر ملي ربع رشيدي در ابعاد جهاني به‌مناسبت رويداد بين‌المللي «تبريز۲۰۱۸» و تبديل كاربري اثر در بلندمدت، پس از تكميل گام به گام عمليات‌ كاوش و مرمت به يك پارك موزه گردشگري در شهر تبريز نيز از ديگر اهداف راهبردي هيأت بين‌المللي ربع رشيدي است. ربع رشيدي بناي تاريخي به جاي مانده از دوران مغول‌ها در ايران و در شهر تبريز است كه در تاريخ علم اهميت زيادي دارد.

اين بنا كه نخستين و بزرگ‌ترين دانشگاه چند زبانه جهان در دوره پس از اسلام در ايران بود، حدود ۷۰۰سال پيش در تبريز با نام رشيدالدين فضل‌الله همداني ايجاد شد. رشيدالدين، وزير غازان‌خان از حكمرانان مغول آن زمان در تبريز بود. نخستين دانشگاه چند زبانه پس از اسلام در ايران نيز همان زمان ايجاد شد كه بناي آن شامل 4دانشكده در چهارسوي بود و به همين دليل با نام ربع رشيدي شهرت يافت.

کد خبر 391969

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha