یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: یک مسئول لبنانی نزدیک به سعد حریری، جزئیاتی را از فشارهای عربستان بر نخست‌وزیر لبنان و وادار کردن او به استعفا فاش کرد.

 این منبع نزدیک به سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان که خواسته نامش فاش نشود، گفت: بعد از گذشت یک سال از نخست‌وزیری سعد حریری عربستانی‌ها به این نتیجه رسیدند که نفوذ حزب الله در دولت او درحال افزایش است و همین مسئله موجب خشم آن‌ها و تهدید کردن به توقف حمایت مالی شد.

این مسئول گفت: زمانی که حریری به عربستان رفت با شوک بزرگی روبه‌رو شد. فکر می‌کرد برای بررسی پروژه‌های اقتصادی به آنجا فرا خوانده شده اما لیست تحریم‌های اقتصادی که عربستانی‌ها علیه لبنان برنامه‌ریزی کرده‌ بودند به او داده شد. ریاض حریری را به بیرون راندن بیش از 160 هزار لبنانی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و فشار بر سرمایه‌گذاران این شورا برای لغو سرمایه‌گذاری در لبنان تهدید کرد. حریری خود را در مقابل اوضاع فاجعه‌باری علیه اقتصاد لبنان یافت درنتیجه مجبور به نوشتن استعفانامه‌اش به روشی شد که مورد قبول ریاض باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه،این مسئول نزدیک به سعد حریری گفت: حریری در واقع زندانی نبود اما به او گفتند اگر به لبنان بازگردی تو را مثل حزب‌الله می‌دانیم و دولتت را دشمن و در نتیجه لبنان را مثل قطر تحریم خواهیم کرد.

او گفت: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به حریری متعهد نیست و همواره شاهزاده عجولی بوده است.

در همین راستا، کریم بیتار، پژوهشگر مرکز روابط بین الملل و استراتژیک در پاریس گفت: طرح ریاض به شکل حیرت‌آوری شکست خورد. عربستان می‌خواست این پیام را برساند که همچنان بر مقابله با "نفوذ ایران در خاورمیانه" پافشاری می‌کند اما نتیجه کاملا برعکس بود.

بعد از یک هفته از استعفای حریری، او دو هفته در ریاض ماند و مسئولان لبنانی می‌گفتند او در عربستان بازداشت است. در نهایت حریری بعد از مداخله فرانسه، اول به پاریس و بعد به بیروت رفت و استعفایش را بعد از مذاکرات پس گرفت.

بیتار معتقد است: این نزدیکی دیدگاه‌ها میان دو طرف لبنانی ضروری و مورد تأیید است آن هم در وقتی که خطرهاي اقتصادی واقعی علیه لبنان وجود دارد.

این پژوهشگر احتمال داد که ریاض همچنان از حزب‌الله بخواهد نیروهایش را از یمن خارج کند.

او گفت: عربستانی‌ها هنوز حرف آخرشان را نزده‌اند. آن‌ها بیش از صرف امتیازهای صوری می‌خواهند. آن‌ها می‌خواهند ایران کاملا از منطقه خارج شود. حتی هم‌پیمانان ریاض در لبنان می‌ترسند که قلدری و لجبازی عربستان بهای سنگینی را برای اقتصاد لبنان به وجود بیاورد بدون این‌که حزب الله را ضعیف کند.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان هفته گذشته هشدار داد تا زمانی که حزب الله مسلح باقی بماند لبنان روی صلح را نخواهد دید.

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی گفت: ولیعهد عربستان فهمیده که راه بدي را انتخاب كرده است و این اقدام به افزایش محبوبیت حریری منجر شده.

یک منبع دیگر تأکید کرد: ریاض همچنان در حمایت از حریری باتوجه به دراختيار گرفتن دوباره هدايت دولتی که یکی از جناح‌های حاضر در آن حزب الله است، تردید دارد. عربستانی‌ها فکر می‌کردند حریری قادر به مقابله با حزب‌الله است اما نتیجه برعکس بود.

همچنان سؤالات زیادی درباره اقدام‌هاي آتی عربستان علیه لبنان وجود دارد اما بیتار می‌گوید: اگر عربستان به سیاست‌های خصمانه خود ادامه بدهد هیچ کسی نه فرانسه و نه کل اروپا نمی‌توانند لبنان را نجات دهند.

کد خبر 392015

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha