همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه چین گفت: در حال حاضر، وضعیت شبه جزیره کره بار دیگر وخیم شده و با آینده‎ای ناخوشایند روبرو است.

 وزیر خارجه چین: وضعیت شبه جزیره کره وخیم است

به گزارش ایرنا از شبکه سی جی تی ان چین، وانگ یی روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه سمینار اوضاع بین‎المللی و سیاست خارجی چین در سال 2017 در پکن با اشاره به اینکه همچنان می‎توان به برقراری صلح امیدوار بود ، گفت: هنوز امکان گفت‎و‎گو وجود دارد و جنگ و خشونت یک گزینه قابل قبول نیست.

او گفت: به اعتقاد ما، در مرحله بعد، همه‎ طرف‎ها باید به طور جدی پیشنهاد 'دو تعلیق' چین را مد نظر قرار دهند و ضمن کاهش تنش‎ها و تقابل کنونی، شرایط و فضای لازم برای از سرگیری مذاکرات را ایجاد کنند.

بر اساس پیشنهاد دو تعلیق چین آمریکا و کره جنوبی باید مانورهای نظامی مشترک خود را متوقف کنند و کره شمالی هم دست از آزمایش های هسته ای ش بردارد.

وزیر خارجه چین گفت: چین علاوه بر تلاش فراوان برای حل مساله هسته‎ای شبه جزیره کره تا کنون بهای بسیار زیادی پرداخته است.

او ادامه داد: ما همواره بر این باوریم که همه‎ طرف‌ها در برخورد با این مساله باید بر اجرای اصول مشترک از جمله اجرای قطعنامه‎های شورای امنیت درباره مساله هسته‎ای شبه جزیره کره پایبند باشند.

وزیر خارجه چین افزود: قطعنامه‎های شورای امنیت به عنوان یک وظیفه مشترک باید توسط تمام اعضای سازمان ملل اجرا شود و از همین رو چین نیز این قطعنامه‎های را به طور جدی رعایت می‎کند.

'وانگ یی' در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت روابط کشورش با آمریکا اشاره کرد و گفت: چین و آمریکا به عنوان دو قدرت اقتصادی بزرگ در جهان باید ضمن همکاری برد-برد و ارسال پیام مثبت به جامعه جهانی، یک چشم‎انداز خوب را برای همه به تصویر بکشند.

او گفت: چین قصد ندارد آمریکا را تغییر دهد و در عین حال نمی‎خواهد جایگزین آمریکا شود آمریکا هم نمی‎تواند چین را کنترل کند و جلوی توسعه‎ چین را نیز نمی‎تواند بگیرد منافع چین و آمریکا بیش از پیش به یکدیگر پیوند خورده و منافع مشترک دو کشور بسیار فراتر از اختلافات آن‎ها است.

وی ادامه داد: همکاری به معنای برد و رویارویی به معنای شکست دو طرف خواهد بود باید با داشتن یک نگاه راهبردی و ذهن باز این حقیقت را پذیرفت و قبول کرد که این روند غیرقابل تغییر است به این ترتیب، چین و آمریکا باید بیش از پیش به یکدیگر عادت کنند.

کد خبر 392046

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha