مهدیه تقوی‌راد: در لایحه بودجه کل کشور که تقدیم مجلس شد اگر چه اعتبارات یارانه نقدی خانوار ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد و از ۴۲هزار میلیارد تومان به ۳۲هزار میلیارد تومان رسید اما به‌منظور کاهش فقر مطلق در بین خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی بهزیستی و کمیته امداد مبلغ۷هزار میلیارد تومان از بودجه کل هدفمندی یارانه‌ها به «کاهش فقر مطلق در خانوارهای زیر خط فقر» اختصاص یافت.

فقر

به گفته رئيس سازمان بهزيستي كشور هم‌اكنون يك ميليون نفر پشت نوبت خدمات بهزيستي هستند كه بايد تحت پوشش اين سازمان قرار بگيرند. انوشيروان محسني بندپي با اشاره به اينكه همه اين افراد مشمول دريافت مستمري نمي‌شوند، به همشهري گفت: تعدادي از اين افراد متقاضي دريافت وسايل توانبخشي، تعدادي متقاضي دريافت هزينه پرستاري و فقط 150تا 160هزار معلول نيازمند خدمات مستمري هستند كه با افزايش بودجه‌اي كه در بودجه سال آينده درنظر گرفته شده اين افراد تحت پوشش بهزيستي قرار مي‌گيرند و از زير خط فقر بيرون مي‌آيند.

محسني بندپي با اشاره به لايحه حمايت از حقوق معلولان نيز گفت: اين لايحه از نقاط قوت كارشناسي برخوردار است كه در 10فصل و 35ماده به مجلس رفته و روز 12آذر سال‌جاري كار كارشناسي آن در كميسيون مشترك مجلس تمام‌شده است. به گفته وي دولت در شهريور 94لايحه را به مجلس ارائه كرد. اين لايحه در مجلس دهم 17‌ماه طول كشيد تا به صحن مجلس آمد و حال اگر بار مالي آن ديده نشود، اجراي آن يك سال به تأخير خواهد افتاد.

رئيس سازمان بهزيستي كشور ابراز اميدواري كرد تا در هفته آتي بررسي اين لايحه در دستور كار نمايندگان مجلس قرار بگيرد. محسني بندپي مهم‌ترين اركان اين لايحه را موضوع مناسب‌سازي‌ براي تردد آسان معلولان در سطح جامعه عنوان كرد و گفت: در انزوا ماندن معلولان، آسيب‌هاي روحي و رواني بيشتري به‌دنبال دارد. وي با انتقاد از بيمه نبودن خدمات توانبخشي معلولان نيز گفت: ميانگين بار مراجعه افراد عادي به مراكز درماني شايد در طول سال 3بار باشد اما يك فرد داراي معلوليت ممكن است كه در هفته، 3بار مراجعه كند؛ بنابراين جامعيت لايحه حمايت از حقوق معلولان بايد حفظ شود.

اكنون ارائه خدمات بيمه پايه درماني براي بيماران صعب‌العلاج، نازايي، تعويض مفصل و... انجام مي‌شود اما از خدمات توانبخشي در اين قسمت غفلت شده است كه در لايحه جامع حمايت از حقوق معلولان به آن پرداخته شده است. وي با انتقاد از سنگ‌اندازي‌هايي كه در مسير تصويب اين لايحه مي‌شود، گفت: در اين لايحه براي 7وزارتخانه تكاليفي مشخص شده، اما برخي از اين وزارتخانه‌ها سعي مي‌كنند با رايزني با برخي از نمايندگان مجلس كليت اين لايحه را دچار مشكل كنند اما در جلسه‌اي كه روز گذشته در مجلس داشتم به نمايندگان اعلام كردم 35ماده اين لايحه به‌هم وابستگي دارد و اگر مثلا بحث مربوط به مجازات‌هاي افرادي كه قانون 3درصد استخدام معلولان را رعايت نمي‌كنند، از اين قانون حذف شود دوباره به سر جاي اولمان بر مي‌گرديم و نمي‌توانيم اين قانون را براي حمايت از معلولان درست اجرا كنيم اما مطمئنيم كه نگاه مجلس اين است كه كليت و جامعيت اين لايحه را حفظ كند.

رئيس سازمان بهزيستي كشور با اشاره به تعداد معلولان گفت: يك ميليون و 300هزار معلول در سامانه سازمان بهزيستي ثبت‌نام كرده‌اند و به‌طور قطع يك ميليون نفر نيز پشت نوبت دريافت خدمات و يا مستمري از سازمان هستند.

  • 25هزار كودك تحت سرپرستي بهزيستي

مديركل دفتر كودكان و نوجوانان سازمان بهزيستي كشور نيز از هزار كودك مجهول‌الهويه خبر داد كه تحت سرپرستي سازمان بهزيستي كشور قرار دارند. محمد نفريه در گفت‌وگو با همشهري گفت: بيشترين كودكان مجهول‌الهويه در فصل پاييز و زمستان و كمترين تعداد در 2فصل ديگر تحويل سازمان بهزيستي مي‌شوند. وي درخصوص تعداد كل كودكان تحت سرپرستي بهزيستي نيز گفت: 25هزار كودك تحت سرپرستي بهزيستي قرار دارند كه از اين تعداد 10هزار كودك در مراكز بهزيستي نگهداري مي‌شوند.

وي با اشاره به قانون سرپرستي كودكان تحت پوشش بهزيستي گفت: براساس قانون سال92 كودكان بدسرپرست قابل واگذاري به خانواده‌هاي متقاضي به‌صورت امين موقت يا فرزندخوانده هستند. نفريه درخصوص كودكان معلول و داراي بيماري خاص كه در بهزيستي نگهداري مي‌شوند نيز گفت: اكنون يك هزار و 500بچه داراي بيماري خاص يا معلوليت تحت سرپرستي بهزيستي هستند كه بهزيستي به‌دنبال اين است تا بتواند اين كودكان را نيز به خانواده‌ها بسپارد تا آنها در محيط خانواده رشد كنند. زلزله كرمانشاه موضوع ديگري بود كه نفريه به آن اشاره كرد و گفت: در زلزله كرمانشاه 11كودك يتيم شدند، 14كودك مادر خود را از دست دادند و 30كودك نيز پدرشان در زلزله فوت كرد. به گفته وي از 11كودك يتيم شده، 10كودك توسط اقوامشان نگهداري مي‌شوند و بهزيستي هزينه نگهداري از آنها را به اين خانواده‌ها پرداخت مي‌كند.

يكي از اين افراد هم 17ساله است كه سن وي براي فرزندخواندگي زياد است. نفريه درباره مهدهاي كودك زندان‌ها نيز گفت: براساس تفاهمنامه‌اي كه با سازمان زندان‌ها امضا كرده‌ايم بچه‌هاي بالاي 2سال نبايد در محيط زندان نگهداري شوند و به بهزيستي تحويل داده مي‌شوند. اما كودكان زير 2سال اگر شيرخوار بوده و يا از لحاظ عاطفي به مادرشان وابسته باشند تا دو سالگي در مهد زندان نگهداري مي‌شوند. به گفته مديركل دفتر كودكان و نوجوانان سازمان بهزيستي كشور اين بچه‌ها اگر مادرانشان به اعدام محكوم شده و يا داراي حبس ابد باشند درصورتي كه پدر نداشته باشند يا اقوام سببي و نسبي نداشته باشند يا اقوام حاضر به نگهداري از آنها نباشند، به خانواده‌هاي متقاضي فرزندخواندگي سپرده مي‌شوند.

کد خبر 392123

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha