مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان با قرار دادن مغز یک کرم در بدن روبات لگویی توانستند از امواج مغزی کرم برای به حرکت درآوردن روبات استفاده کنند.

Lego robot

براساس گزارش ساینس الرت، مغز اندامی پیچیده‌تر از مجموعه‌ای از سیگنال‌های الکتریکی است، شاید اگر بتوانیم به صورت نظری این سیگنال‌ها را دسته‌بندی کنیم، بتوانیم مغز فردی را روی رایانه بارگذاری کرده و امکان زندگی ابدی او را در فضای مجازی فراهم کنیم.

با این‌همه دانشمندان حتی یک قدم نیز نتوانسته‌اند به چنین حوزه‌ای نزدیک شوند، دست‌کم نه با انسان‌ها. در عوض گروهی بین‌المللی از محققان توانسته‌اند کاری مشابه را با یک کرم الگانس انجام دهند.

کرم سی. الگانس  یکی از جاندارانی است که ساختار ژنتیکی و شبکه عصبی آن همواره مورد مطالعه شدید دانشمندان قرار داشته‌است. در سال ۲۰۱۴ طی پروژه‌ای به نام OpenWorm نقشه تمامی اتصالات ۳۰۲ نورون مغزی این کرم تدوین شده و از آن برای شبیه‌سازی نرم‌افزاری مغز کرم استفاده شد.  

هدف نهایی این پروژه شبیه سازی کامل سی. الگانس به شکل یک موجود مجازی بود. به عنوان شروع، ‌دانشمندان این مغز مجازی را درون یک روبات لگویی بارگذاری کردند، روباتی که اجزای بدن آن به سادگی اجزای بدن کرم بود: حسگر صوتی به عنوان دماغ، و موتورهایی که جایگزین موتورهای نورونی کرم شده‌اند.

دانشمندان مشاهده کردند که بدون نیاز به دادن دستوالعمل به روبات، مغز مجازی توانست به خوبی حرکات روبات را کنترل کند. به گفته محققان روبات رفتارهایی مشابه با کرم الگانس از خود نشان داد، تحریک دماغ حرکت رو به جلوی روبات را متوقف می‌کرد و لمس حسگرهای قدامی و جنبی روبات را به حرکت رو به جلو یا عقب وامیداشت. تحریک حسگر غذا نیز روبات را به جلو می‌راند.

اگرچه فرایند شبیه سازی مغز هنوز دقیق و کامل نیست، و با ساده‌سازی‌های بسیار امکان‌پذیر شده‌است، اما این حقیقت که روبات با کمک مغزی مجازی و شبکه‌ای از اتصالات شبیه به مغز کرم الگانس می‌تواند حرکت کند، خارق‌العاده‌است.  

کد خبر 392155

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha