همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان می‌گوید موضوع زاغری در مذاکرات جانسون در تهران مطرح شد و با توجه به مسائل انسان‌دوستانه وزارت خارجه این موضوع را دنبال خواهد کرد.

به گزارش تسنیم، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری خود با خبرنگاران در خصوص سفر بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس به ایران و نتایج این سفر گفت: این سفر از پیش تعیین شده و به دعوت رسمی همتای ایرانی بود. طیف وسیعی از موضوعات بود که باید بررسی می‌شد و در این چارچوب انجام شد.

به گفته قاسمی؛ یکی از موضوعاتی که جانسون مطرح کرد زاغری بود که با توجه به اینکه وی محکوم است در سیستم قضایی دوران محکومیت خود را طی می‌کند و وزارت خارجه اعلام کرد با توجه به مسایل انسان‌دوستانه این موضوع را دنبال خواهد کرد اما با توجه به تفکیک قوا در ایران این موضوع باید در این قوه دنبال شود.

وی در خصوص گزارش رویترز مبنی بر شلیک موشک یمن به عربستان و ربط آن به ایران گفت: در مورد گزارشی که به یکی از گروه‌های تحقیقاتی سازمان ملل منتصب شده باید گفت که خبرسازی بوده و هیچ سندیتی ندارد. ما از مردم یمن حمایت معنوی می‌کنیم و اتهامات را تکذیب می‌کنیم. هر آنچه در یمن اتفاق می‌افتد به یمن و مقاومت مردم یمن مربوط است.

اهم اظهارات قاسمي به اين شرح است:

*تصمیم آمریکا در این خصوص نسنجیده و ناپخته و خطرناک است و نیاز به اجماع جهان اسلام دارد که متأسفانه با اختلافاتی که در جهان عرب وجود دارد این فرصت را به آمریکا می‌دهد. برخی دولت‌های عربی در این قضیه در جریان بودند که این یک خیانت بزرگ به جهان اسلام و فلسطین است. اما در نهایت متضرر دولت امریکا خواهد بود. ایران با توجه به نگاه به فلسطین و آرمان آن تلاش‌های خود را دارد . طی این هفته در اجلاس استانبول در عالی‌ترین سطح حضور داریم و با طرفهای دیگر در جهان اسلام گفتگو و مذاکره خواهیم داشت.

*(درباره تحریم‌های بانکی و گفتگو با جانسون) رفع تحریم‌ها صورت گرفته ولی مشکلات بانکی را داریم. در صدد برداشتن این موانع هستیم. بانک مرکزی باید این موانع را دنبال و حل کند و ما نیز در کنار آن هستیم. بانک‌های کوچک و متوسط مشکلی ندارند و مشکلات با بانک‌های بزرگ است. امیدواریم سایر کشورهای اروپایی در این مسیر قدمهای جدیتری بردارند.

*یکی از موضوعات و محورهای مذاکرات جانسون مسایل دوجانبه در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، مالی و بانکی بود که در دیدارها به‌خصوص با وزیر خارجه مورد بررسی قرار گرفت. طرف انگلیسی نیات خود را درباره روابط با ایران مطرح کرد و طرف ایرانی مشکلات در این مسیر و چگونگی گسترش این روابط را مطرح کرد و امیدواریم در نشست‌های بعدی کارشناسان در این مسیر قرار بگیریم. تفاهمانامه‌ای امضا نشد اما آنچه مورد نیاز بود تا مطرح شود، مطرح شد که در برخی موارد اشتراک‌نظرهای قوی وجود داشت.

*ایران از دهه 50 عبور کرده و موازین سیاست خارجی ما بر اساس اصول خاص خودمان است و یکی از شرایط ما احترام متقابل و عدم مداخله در امور کشورهاست و انگلیس نیز از این قاعده مستثنی نیست. امیدوارم گذشته و تجارب لندن از رابطه با تهران فضای مناسب را برای گام مثبت‌تر برای روابط با ایران فراهم کرده باشد.

 

*(در خصوص ادعای تونس برای درخواست ایران در میانجیگری بین تهران و ریاض)ما از هر کشوری که در جهت ثبات در منطقه گام بردارد استقبال می‌کنیم اما ما درخواستی را از تونس نداشتیم. مذاکراتی را درباره مسایل دوجانبه و منطقه‌ای داشته‌ایم، اما چیزی به نام میانجی‌گیری مطرح نبوده و نیست.

*هیچ تحولی در روابط ایران و عربستان وجود ندارد و (عربستان) با بی‌دقتی و عدم درایت مسایل را دنبال می‌کند و خطاهای گذشته در خصوص همسایگان را دنبال می‌کند.

*( درباره عدم برگزاری نشست خبری طی دیدار جانسون) نشست خبری باید با تفاهم طرفین باشد که برخی مایل نیستند‌.

*تلاش‌های بسیاری برای شهروندان اسیرمان صورت داده‌ایم و این مسئله ملی و نظام است. تمامی کسانیکه میتوانند در این قضیه کمک حال باشند حضور دارند.

*(پیش شرط های روحانی برای رابطه با عربستان) آنچه در رفتار و عملکرد دولت عربستان بنگریم هنوز زود است و هیچ علایمی از تغییر رفتار در جهت منطق در دولت سعودی دیده نمی‌شود و با توجه به مشکلات اساسی که عربستان در منطقه و با همسایگان خود دارد به دنبال دشمنان فرضی است که با نسبت دادن مشکلات به آن‌ها زمان را به سود خود خریداری کند. امیدواریم این تغییر رفتار و درایت در عربستان دیده شود و از کشتار در یمن و افراط‌گرایی خودداری کند و با همسایگان خود حسن همجواری را اتخاذ کند.

*(در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر برهنه شدن مسافران ایرانی در صربستان)من تایید نمی‌کنم، الان و موضوع در حال بررسی است. اما با توجه به شناختی که از بازرسی فرودگاهها دارم بکار گیری برخی تعابیر درست نیست اما اگر صحت داشته باشد به طور قطع برخورد خواهد شد.

*(وضعیت مرزبانان ایرانی در ترکیه و اتفاق رخ داده در ماکو) این حادثه در 13 آذر در نقطه سفر مرزی بازرگان رخ داد که متأسفانه 5 نفر مجروح و شهید شدند که سروان ملک‌زاده شهید شد. بلافاصله وزیر خارجه ترکیه با ظریف تماس گرفته و تسلیت گفته و اعلام کردند موضوع را با جدیت دنبال می‌کنند. تصورم این است که بررسی‌ها ادامه دارد و در آینده نزدیک نتیجه را ارگان‌های ذیربط را اعلام میکنیم. از همینجا به خانواده این شهید تسلیت عرض میکنم.

 

*طلب ایران یکی از موضوعات مورد مذاکره بود. بانک مرکزی باید درباره رقم اولیه و بعدی اظهار نظر کنند.

*(در خصوص وضعیت خاوری) یک موضوع در دست پیگیری توسط اینترپل است و از آخرین وضعیت اطلاعی ندارم.

 

 

کد خبر 392185

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha