همشهری آنلاین: نمایشگاه «پیشکسوتان معاصر ایران» با نمایش ده اثر از آثار زنده‌یاد محمود زنگنه و آثاری از منوچهر نیازی، ابوالقاسم سعیدی و فریده لاشایی افتتاح خواهد شد.

تجسمی

به گزارش ایسنا، این نمایشگاه جمعه ۲۴ آذرماه در گالری «ایده پارسی» در حالی برگزار خواهد شد که آثار ارائه شده تاکنون به نمایش در نیامده‌اند.  

در بخشی از شرح آثار نمایشگاه «پیشکسوتان معاصر ایران» درباره آثار محمود زنگنه اینگونه بیان شده است: «آثار زنده یاد استاد محمود زنگنه  ، حاصل دوره سوم زندگی هنری این هنرمند فقید و شامل ۱۰ اثر با ابعاد حدودی ۱۲۰*۱۰۰ سانتی متر است. محمود زنگنه بازگو کننده فضاهایی است که به سمت  فراموشی می‌روند. دستاورد آثار استاد محمود زنگنه را می‌توان در هنرمندان مدرنی همچون پرویز کلانتری یا مارکو گریگوریان نیز پیدا کرد. خاکی استفاده از رنگ‌های و اشاره نوستالوژیک به فضای روستایی، طاقچه‌ها و درها آن چیزی است که کارهای زنگنه را از دیگران شاخص‌تر جلوه می‌دهد.

 آنچه باعث موفقیت زنگنه شده، گذشته از روح جاری در کارهایش و حسی که همواره با تابلوهایش در مخاطب جاری می‌کند، ایجاد توهم و احیاناً نزدیک سه بعدی بودن تابلوهای او است که بیننده را مجذوب می‌کند و موجب می‌شود او خود را در آن موقعیت احساس کند.

استفاده از پرسپکتیو فرم و رنگ و ایجاد نسبی توهم و ارائه فرهنگ روستا، زنگنه را در ردیف نقاشان صاحب سبک و موفق جهان در آورده است. »

زنگنه ۱۳۲ نمایشگاه در کشورهایی مانند آمریکا، ایتالیا، بنگلادش، آلمان، مکزیک و مجارستان برگزار کرد. زنگنه در اوایل اردیبهشت ۱۳۹۰ درگذشت. آثار او همواره مورد توجه مجموعه داران در نقاط مختلف دنیا بوده است.

نمایشگاه «پیشکسوتان معاصر ایران» جمعه ۲۴ آذرماه ساعت ۱۶ تا ۲۰  افتتاح و تا روز ۲۹ آذرماه پذیرای هنرمندان و علاقه مندان خواهد بود.

کد خبر 392193

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha