همشهری آنلاین: نخستین فیلمساز ایرانی نامزد اسکار با حضور در جشنواره فیلم دوبی از اولین تجربه کارگردانی در خارج از مرزهای ایران گفت و شیوه کار کردن با بازیگران هندی را تشریح کرد.

مجید مجیدی

به گزارش همشهري آنلاين، مجيد مجيدي كه براي سينمادوستان آن سوي مرزها با فيلم‌هايي چون «رنگ خدا»، «بچه‌هاي آسمان»، «باران» و «آواز گنجشك‌ها» شناخته مي‌شود، هفته گذشته تازه‌ترين ساخته خود را در امارات متحده عربي به نمايش گذاشت. او پس از اكران «پشت ابرها» در چهاردهمين جشنواره فيلم دوبي، پاسخگوي خبرنگاران شد و بيش از همه درباره تجربه ساختن يك فيلم در هند سخن گفت.

فيلمساز نامدار ايراني كه در باليوود هم چهره‌اي محبوب است، با اشاره به علاقه خود براي كار كردن در سرزمين 72 ملت افزود: «ساتياجيت راي همواره يكي از منابع الهام من و سينمايم بوده است. من هند و سينمايش را با راي شناختم و مدت‌ها بود مي‌خواستم در هند فيلم بسازم. معتقدم ايران و هند نقاط مشترك فراوان دارند و ما در زبان فارسي از واژه‌ها و عبارت‌هاي هندي استفاده مي‌كنيم. اين دو كشور در بسياري موارد با هم نقطه مشترك دارند.»

«پشت ابرها» مانند بسياري از فيلم‌هاي مجيدي مضاميني چون تنهايي، خانواده، عشق و پيچيدگي‌هاي روابط انساني را به تصوير مي‌كشد: «هر كدام از كارهاي من بخشي از يك درخت بزرگ هستند و هر فيلمي كه مي‌سازم، يك شاخه تازه روي اين درخت مي‌رويد. به همين دليل پروژه هندي هم در ادامه ديگر فيلم‌هاي من است و فقط لوكيشن آن تغيير كرده است. فيلم ساختن نوعي پيام دادن به دنياست و اين به من لذتي وصف‌ناپذير مي‌بخشد.»

آنها كه «پشت ابرها» را ديده‌اند، معتقدند فيلم آغازي باليوودي‌وار دارد و قهرمان داستان را درست به شيوه فيلم‌هاي هندي معرفي مي‌كند. آيا مجيدي از سوي تهيه‌كنندگان هندي مجبور به استفاده از اين شيوه شده است؟ او چنين پاسخ داده است: «تلاش كردم كاملا به زندگي واقعي كودكان حاشيه‌نشين نزديك شوم. آنها شيفته رقص و آواز هستند و من هم چون مي‌خواستم زندگي را روايت كنم، به صحنه افتتاحيه فيلم موسيقي و رقص افزودم.»

نكته پاياني سخنان مجيدي، ماجراي كنار گذاشتن ديپيكا پادوكان از پروژه «پشت ابرها»ست؛ نكته‌اي كه خالق «محمد رسول‌الله(ص)» درباره آن چنين گفته است: «ديپيكا ستاره‌اي بزرگ و يك بازيگر ممتاز باليوودي است اما از آنجا كه ما مي‌خواستيم خارج از استوديو در فضاهاي واقعي كار كنيم، تصميم گرفتيم دور نام او خط بكشيم. اگر اين ستاره باليوودي وارد پروژه مي‌شد، نمي‌توانستيم به هدف‌مان برسيم و به همين دليل يك بازيگر تازه‌كار را آورديم.»

کد خبر 392214

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha