همشهری آنلاین: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به احتمال زیاد مجلس با کاهش ۱۹ هزار میلیارد تومانی منابع یارانه‌ها در بودجه ۹۷ و حذف دهک‌های پردرآمد موافت می‌کند، گفت: اگر یارانه نقدی قشر متوسط به بالا صرف ایجاد اشتغال شود، آنها هم خرسندتر خواهند بود.

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از روز اول مسیر هدفمندی یارانه‌ها را اشتباه رفتیم و این شیوه پرداخت نقدی به همه مردم حتما نیازمند اصلاح و بازنگری است.

وی تاکید کرد: در کنار یارانه‌ای که به دهک‌های پایین و اقشار آسیب‌پذیر جامعه اختصاص می‌یابد، بخشی از یارانه باید صرف تولید و اشتغال در کشور شود که نیاز واقعی امروز مملکت است.

نماینده سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افرادی که واقعا نیاز مالی ندارند نباید یارانه نقدی دریافت کنند، افزود: اگر این یارانه به جای پرداخت نقدی صرف اشتغال فرزندان کشورمان شود، قطعا مردم نیز خرسندتر خواهند بود.

حسینی‌کیا با اشاره به پیشنهاد کاهش ۱۹ هزار میلیارد تومانی منابع یارانه‌ها از سوی دولت در لایحه بودجه سال ۹۷، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد اگرچه تاکنون دولت اراده جدی برای حذف یارانه دهک‌های پردرآمد نداشته، اما این‌بار حذف دهک‌های بالا واقعا انجام شود.

وی با بیان اینکه دولت بر اساس برنامه ششم توسعه ملزم به ایجاد اشتغال شده و هر سال باید درصدی از نرخ بیکاری را کم کند، ادامه داد: به علاوه ایجاد اشتغال نیز یکی از وعده‌های اصلی انتخاباتی دولت بود که اکنون برای تحقق آن نیازمند سرمایه و اعتبار است.

به گفته این نماینده مجلس، دولت برای تحقق مطالبه همگانی ایجاد شغل باید به سمت تزریق اعتبار به بخش تولید حرکت کند که بخشی از آن از محل همین هدفمندی یارانه‌ها خواهد بود.

حسینی‌کیا در مورد مصرف صحیح منابع حاصل از حذف یارانه دهک‌های پردرآمد هم هشدار داد و گفت: نباید این منابع به مسیر نادرست برود و در جایی غیر از رونق تولید و اشتغال هزینه شود.

نماینده سنقر و کلیایی در مجلس در خصوص بهترین روش پرداخت یارانه نقدی نیز عنوان کرد: بهترین روش شناسایی دهک‌های آخر و پرداخت یارانه نقدی به آنها است.

به گفته عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه، باید در این راه از ظرفیت دستگاه‌های حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی و سایر دستگاه‌ها مانند بانک‌ها برای شناسایی دهک‌های نیازمند استفاده کرد.

حسینی‌کیا با اشاره به اینکه ما هنوز روش مناسبی برای شناسایی دهک‌های پردرآمد نداریم، گفت: افرادی هستند که با تلفن همراه و در خیابان معامله می‌کنند و درآمد زیادی دارند و قابل شناسایی هم نیستند.

وی در خصوص اینکه دولت اعلام کرده به افرادی که اظهار نیاز کنند هم یارانه تعلق می‌گیرد، افزود: باید مراقب بود که فقط نیازمندان واقعی برای گرفتن یارانه نقدی درخواست بدهند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: با احتساب همه این موارد به احتمال زیاد مجلس با کاهش منابع پرداخت یارانه نقدی موافقت می‌کند.

کد خبر 392272

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha