همشهری آنلاین: سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود درباره نقض حقوق مهاجران و پناهجویان در لیبی، اتحادیه اروپا را به شدت مورد انتقاد قرار داده است. این سازمان از اروپا خواسته تا در پیمان همکاری با لیبی درباره پناهجویان تجدیدنظر کند.

عفو بین‌الملل: اروپا در نقض حقوق پناهندگان در لیبی مقصر است

به گزارش دويچه وله، همکاری کشورهای اروپایی با ادارات و نهادهای کشور لیبی به منظور جلوگیری از خروج مهاجران از این کشور به سمت اروپا مورد انتقاد شدید سازمان عفو بین‌الملل قرار گرفته است.

این سازمان، کشورهای اروپایی را متهم به همکاری با قاچاقچیان در شکنجه پناهجویان و مهاجران کرده است. بر اساس گزارش عفو بین‌الملل تا ۲۰ هزار انسان در مراکز بازداشت لیبی نگهداری می‌شوند تا از ورود آنها به اروپا از طریق دریای مدیترانه جلوگیری شود.

مسئول بخش اروپایی عفو بین‌الملل گفته دولت‌‌های اروپایی خبر ندارند که در این جنایات سهیم هستند.

توافق میان اروپا و لیبی به این منظور صورت گرفت که جلوی ورود غیرقانونی پناهجویانی را که از آفریقا آمده و قصد ورود به اروپا از طریق دریای مدیترانه را دارند، بگیرد. به این منظور نیروهای گارد ساحلی آموزش دیدند و میلیون‌ها یورو به نهادهای کمک‌رسانی سازمان ملل پرداخت شد تا وضعیت زندگی در اردوگاه‌های پناهجویان در کشورهای آفریقای شمالی بهتر شود.

با این وجود نهادهای کمک‌رسانی از مدتها پیش گزارش داده‌اند که در این اردوگاه‌ها پناهجویان مورد بدرفتاری قرار گرفته و به کار اجباری واداشته می‌شوند.

گزارشی درباره فروش پناهجویان به عنوان برده در لیبی که مدتی پیش منتشر شد باعث تشدید نگرانی‌ها در این باره شد و این موضوع تبدیل به بحث اصلی نشست اروپا-آفریقا در ساحل عاج شد.

کشور لیبی پس از سقوط معمر قذافی دیکتاتور حاکم بر آن دچار آشفتگی و بحران بسیاری است و در حقیقت تبدیل به کشوری بدون قانون شده که از سوی گروه‌های مختلف شبه‌نظامی اداره می‌شود.

لیبی در عین حال گذرگاه مهاجرانی است که از آفریقا قصد رسیدن به اروپا را دارند.

کد خبر 392351

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha