سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۴
۰ نفر

جمال ساداتیان-تهیه‌کننده سینما: سیمای شهر تهران در این سال‌ها به‌شدت متحول شده است.

جمال ساداتیان

اين تغييرات بنيادين تقريبا شامل همه نقاط شهر شده و بايد اذعان كرد كه مثلا در جنوب شهر انصافا شرايط در برخي حوزه‌ها بهتر شده است؛ مثلا فضاي سبز گسترش قابل قبولي داشته است. هرچند در مناطق مركزي و جنوبي وجود بافت‌هاي فرسوده همچنان معضلي حل نشده است. در غرب تهران شرايط توسعه شهر، از نظر تركيب خيابان‌ها و فضاي سبز بهتر به‌نظر مي‌رسد. در غرب شهر رفت‌وآمد و ترافيك سنگين آزاردهنده است.

كمبود وسايل نقليه عمومي در اين نقطه از شهر نمود بيشتري دارد به‌خصوص اينكه مترو هم در غرب شهر توسعه نيافته است. نتيجه اينكه گلوگاه‌هاي شهر در اين منطقه در ساعت‌هايي كاملا قفل مي‌شود. اين موضوعي است كه شهرونداني كه در اتوبان‌هايي چون شهيد بابايي و آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني تردد مي‌كنند با آن به شدت درگير هستند. در مناطقي چون 5، 21 و22 مترو توسعه نيافته و اگر اين اتفاق رخ دهد بخشي از سفرهاي درون‌شهري به زير زمين منتقل و از حجم ترافيك كاسته مي‌شود.

ظاهرا روزانه بالاي 4ميليون نفر در تهران از مترو استفاده مي‌كنند و تصور كنيد اگر اين امكان وجود نداشت، وضعيت ترافيك تهران چه سرنوشتي پيدا مي‌كرد؟ به‌خصوص اينكه در اين سال‌ها شاهد تقويت سياست بلندمرتبه‌سازي در تهران بوديم و شهرداري بخشي از درآمدهاي خود را منطبق بر تراكم‌فروشي كرده بود.

در نتيجه در كوچه‌اي كه قبلا مثلا 100 اتومبيل تردد مي‌كرد حالا 2هزار خودرو به رفت‌وآمد مي‌پردازد. وقتي رشد طولي تهران به بن‌بست رسيد، شهر از نظر عرضي رشد كرد كه مهم‌ترين نمودش را مي‌شود در منطقه تازه تاسيس 22 ديد. مشاركت فوق‌العاده مردم در انتخابات، تركيب شورا و شهرداري را متحول كرد. شهروندان تهران حالا انتظار «تغيير» دارند؛

تغيير در برخي سياست‌هاي غلط شهرداري در گذشته. داخل پرانتز بايد اين نكته را هم متذكر شد كه پاره‌اي از اقدامات دوره قاليباف مثبت بوده است. آلودگي هوا و ترافيك به عنوان مشكلات بزرگ ملموس شهر با گسترش خدمات شهري و توسعه وسايل نقليه عمومي مي‌تواند كاهش يابد.

براي اينكه بشود در اين شهر نفس كشيد چاره‌اي جز كاهش توليد گازهاي گلخانه‌اي نداريم و در آينده استفاده از خودروهايي كه با انرژي‌هاي خورشيدي يا استفاده از برق حركت مي‌كنند گريزناپذير به‌نظر مي‌رسد. با تقويت ناوگان اتوبوس‌راني و توسعه مترو، مي‌شود از بار سنگين ترافيك شهر كاست؛ بار سنگيني كه سال‌هاست بر پيكر خسته شهر و شهروندان فشار مي‌آورد. براي رسيدن به شهر شاداب و پرنشاط، يكي از پيش‌نيازها برداشتن اين بار سنگين است.

کد خبر 392390

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha