هزینه بالا و مدت زمان طولانی فروش و تحویل خودرو توسط شرکت‌های عرضه‌کننده، علت اصلی نارضایتی مشتریان از خدمات فروش خودروهای داخلی و وارداتی است.

تازه‌ترين روايت رسمي وزارت صنعت، معدن و تجارت از كم و كيف فروش خودرو‌هاي سواري در فصل تابستان نسبت به بهار امسال كه با نظر‌سنجي از 88هزارو 262مشتري خودرو صفر‌كيلومتر داخلي و وارداتي و فرايند فروش خودرو توسط 16شركت عرضه‌كننده نشان مي‌دهد، متوسط امتياز اين شركت‌ها در زمينه خدمات فروش طي دوره تابستان نسبت به بهار امسال بدون تغيير مانده و اين شركت‌ها تنها موفق به كسب 666امتياز از شاخص امتياز 1000شده‌اند.

در گزارش ميزان رضايتمندي مشتريان كه شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران به‌عنوان نماينده وزارت صنعت و سازمان حمايت به‌عنوان نهاد رسمي ارزيابي خودروسازان و واردكنندگان خودرو منتشر كرد، شاخص‌هايي نظير اطلاع‌رساني و پاسخگويي، توجه به خواسته مشتري، هزينه و زمان صرف شده و تحويل خودرو مورد بررسي قرار گرفته است. براساس اين گزارش «هزينه و زمان صرف شده بالا»، كمترين امتياز مشتريان خودرو بين شاخص‌هاي ديگر را به‌دست آورده و با تأثير 28درصدي بيشترين اثر را در كاهش رضايتمندي مشتريان در اين حوزه داشته است.

تناسب هزينه پرداختي با خودروي خريداري شده و تحويل خودرو در زمان مقرر طبق قرارداد خريد از خصوصيت‌هاي شاخص«هزينه و زمان صرف شده» در ارزشيابي خدمات فروش است كه موجب بيشترين نارضايتي مشتريان شده است، اما شركت‌هاي عرضه‌كننده خودرو در شاخص اطلاع‌رساني و پاسخگويي بيشترين امتياز را كسب كرده‌اند.

بررسي فهرست 16شركت عرضه‌كننده خودرو نيز نشان مي‌دهد، شركت جهان نوين آريا، ارائه‌دهنده خودروهاي نيسان، با امتياز 718، رتبه نخست را در بين شركت‌هاي عرضه‌كننده خودروهاي سواري با بيش از 1درصد سهم بازار داشته است. پس از آن آرين موتور پويا با ۷۱۶ امتياز در رتبه دوم و خودروسازي مديران با ۷۰۷ امتياز در رتبه سوم رضايتمندي مشتريان قرار گرفته است.

خودروسازي كارمانيا با ۷۰۳ امتياز رتبه چهارم، ايرتويا با ۶۹۴ امتياز رتبه پنجم، پرشيا‌خودرو با ۶۸۶ امتياز رتبه ششم، ايران خودرو با ۶۷۵ امتياز رتبه هفتم، بهمن موتور با ۶۷۰ امتياز رتبه هشتم، سايپا با ۶۵۹ امتياز رتبه نهم، كرمان‌موتور با ۶۴۴ امتياز رتبه دهم، پارس خودرو با ۶۴۱ امتياز رتبه يازدهم و نگين خودرو با ۵۹۰ امتياز در رتبه دوازدهم و آخر رضايتمندي مشتريان از فرايند فروش خودروهاي سواري در تابستان امسال قرار گرفته‌اند.

اما در بين شركت‌هاي عرضه‌كننده خودروهاي سواري با كمتر از 1درصد سهم بازار نيز شركت آرين موتور تابان، ارائه‌دهنده خودروهاي برندDS با امتياز 736رتبه نخست را از نگاه مشتريان به‌دست آورده و اطلس‌خودرو با ۶۸۸ امتياز رتبه دوم، گلرنگ موتور فاميلي با ۶۸۶ امتياز رتبه سوم و مديا موتورز با ۶۵۶ امتياز رتبه چهارم و آخر اين رده‌بندي را به‌خود اختصاص داده‌اند.

کد خبر 392512

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha