مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۱
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: میدان مشق در فهرست میراث فرهنگی ثبت شده، اما هنوز حریمی برای آن تعریف نشده ‌است. از سویی صدور پروانه‌های ساختمانی با توجه به حریم میراثی، حقوقی برای مالکین به‌وجود می‌آورد و از طرف دیگر به‌دلیل نبود حریم میراثی، باعث به‌وجود آمدن برخی سوءظن‌ها می‌شود.

میدان مشق

اهالي فرهنگ در نامه‌اي سرگشاده به شهردار تهران از وي خواستند تا جلوي ساخت بناي در دست احداث شهرداري كه در منظر سردر باغ ملي قرار دارد را بگيرد.204معمار و شهرساز در نامه‌اي سرگشاده به شهردار تهران و معاون شهرسازي و معماري شهرداري اعلام كرده‌اند:‌«با عنايت به اينكه محوطه ميدان مشق داراي مصوبه هيأت دولت براي تبديل شدن به موزه‌اي بزرگ است و با توجه به اهميت تاريخي و هويتي ميدان مشق و سردرباغ ملي، خواهشمنديم براي محقق شدن اين امر مهم همكاري بفرماييد.»

در بخشي از اين نامه آمده است: اما ساخت برجي در منظر ميدان مشق و سردر باغ ملي و در ضلع غربي ساختمان سابق روزنامه اطلاعات توسط شهرداري تهران كه خود مي‌بايد از اركان حفاظت از حريم و منظر بناها و محوطه‌هاي تاريخي باشد، جاي تعمق و البته تأسف بسيار دارد.»

امضا‌كنندگان اين نامه اميدوار هستند تا «شهرداري تهران با كاستن از تعداد طبقات اين ساختمان، نخستين گام را در برخورد با چنين روند اشتباهي بردارد و اصلاح امور را از نهاد تحت مديريت خود آغاز كند.»

  • ميراث فرهنگي حريمي قائل نشده‌است

قائم‌مقام معاونت شهرسازي و معماري با اشاره به اينكه روند صدور پروانه ساختمان اين بنا از سال85 صادر شده‌است، گفت: 2‌ساختمان از روزنامه اطلاعات سابق در زميني به مساحت 3716متر وجود داشت كه يك بنا به‌عنوان بناي ارزشمند و داراي ارزش ميراثي اعلام شد و يك ساختمان فرسوده در كنار آن قرار داشت.

تورج فرهادي با اشاره به اينكه ساختمان روزنامه اطلاعات در خيابان خيام تهران جاي گرفته است، افزود: سازمان ميراث فرهنگي براي اين ساختمان هيچ حريم ميراثي درنظر نگرفته است. همچنين محدوده حريم ميراثي كه براي ميدان مشق درنظر گرفته شده تا كنار خيابان امام خميني است، لذا صدور پروانه ساختماني براي ساختمان در دست احداث به نام سرمايه‌گذار اوليه براساس ضوابط بوده است.

فرهادي با اعلام اينكه ساختمان روزنامه اطلاعات داراي 8طبقه بوده و پروانه ساختماني صادره براي ساختمان جديدالاحداث نيز 10طبقه است، افزود: هم‌اكنون 9طبقه از اين بنا ساخته شده‌است و با توجه به حريم ميراثي كه براي محدوده ميدان مشق تعريف نشده‌است، هيچ ادله‌اي مبني بر غيرقانوني بودن پروانه ساختماني وجود ندارد.

قائم‌مقام معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران با اشاره به اينكه بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه هيچ‌گونه رفتار غيرقانوني در اين پرونده صورت نگرفته است، افزود: اگر ميراث فرهنگي براي محدوده ميدان مشق و حريم منظر آن ادعايي داشت، در همان سال اعلام مي‌كرد. اما با توجه به تعريف حريم ميراث اين ميدان تا لبه جنوبي خيابان امام خميني، ميراث فرهنگي در همان سال، هيچ ماده‌اي براي صدور چنين پروانه‌اي اعلام نكرده‌ است.

فرهادي در ادامه با اشاره به اينكه اگر امروز قرار بود براي اين ساختمان پروانه صادر بشود، با وجود نداشتن حريم، قطعا استعلام مي‌شد، افزود: اين حركت بسيار خوبي است كه عزيزان هنرمند و صاحب دغدغه در نامه‌اي مطالبه‌گري كرده‌اند. اما مسائلي از اين دست بايد با درخواست سازمان‌هايي كه دخيل هستند حل شود.وي در پايان گفت: شايد لازم باشد كه ميراث فرهنگي در بحث حريم ميدان مشق بازتعريف صورت دهد.

  • در انتظار پاسخ درخور

گيتي اعتماد از امضا‌كنندگان اين نامه در گفت‌وگو با همشهري گفت: «به‌طور كلي آثار تاريخي يك حريمي دارند. اين را آقاي دكتر حجت كه خودشان سابقه حضور در ميراث فرهنگي دارند، به خوبي مي‌دانند. از اين‌رو انتظار بر اين است كه روند غلطي كه در دوره گذشته پي‌ريزي شده متوقف شده و بازنگري شود.» اين استاد شهرسازي اظهار داشت: اين محدوده از شهر يك محدوده تاريخي است. ميدان مشق قلب تهران و قلب تاريخي تهران است و بسياري از گردشگران خارجي به اين محدوده از شهر مي‌آيند. بنابراين نبايد حريم يك محدوده تاريخي كه داراي اعتبار معماري است از بين برود.

به گفته او، شهرداري بايد به چنين درد دل‌هاي مشفقانه‌اي كه از سوي هنرمندان و متخصصان مطرح مي‌شود توجه كند. اعتماد به تجربه‌اي در دوره مديريت شهردار اسبق تهران اشاره كرد و افزود: در روزگار شهرداري آقاي احمدي‌نژاد تصميم بر اين بود كه چنارهاي خيابان وليعصر را قطع كنند و اين خيابان تاريخي را به بزرگراه تبديل كنند. اين تصميم با تلاش گروه‌هاي مردمي، هنرمندان و متخصصان تغيير كرد و بالاخره اين تصميم غلط در آن روزها به اجرا در نيامد. اعتماد در ادامه افزود: من بسيار اميدوارم كه اين نامه پاسخ مثبتي در بر داشته باشد و با واكنش مثبت مديران شهري روبه‌رو شود.

کد خبر 392513

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha