با افزایش حجم سرمایه‌گذاری در بورس ارزش کل بازار سرمایه به مرز ۶۶۶ هزار میلیارد تومان رسید این به‌معنای این است از اول سال تاکنون ۱۴۰ هزار میلیارد تومان، معادل ۳۳ میلیارد دلار به ارزش کل بازار سرمایه اضافه شده است.

به گزارش همشهری، رشد نماگر‌های بورس تهران با خود سایر مولفه‌های اثر‌گذار بازار سرمایه را هم بالا کشیده است. از يك طرف ارزش معاملات با افزايش مواجه شده است و از سوي ديگر ارزش كل بازار سرمايه ناشي از رشد قيمت سهام شركت‌ها و همين‌طور افزايش حجم سرمايه‌گذاري در صندوق‌ها به نحو چشمگيري افزايش يافته است. ظرف هفته گذشته ميانگين ارزش روزانه معاملات در بورس و فرابورس هم با يك جهش خيره‌كننده مواجه شد به‌طوري كه ميانگين ارزش روزانه معاملات از 300ميليارد تومان به بيش از 600ميليارد تومان و حتي در برخي روز‌ها به 750ميليارد تومان رسيد،

به‌زعم تحليلگران اين به‌معناي اين است كه جريان ورود پول پرقدرت به بازار سهام شتاب گرفته است. در طول دو هفته گذشته كارشناسان ده‌ها تحليل منتشر كردند كه در آن دلايل رشد بازار سهام به‌طور مفصل تشريح شد. عمده‌ترين دليل رشد بازار سهام در اين تحليل‌ها بر محور سه گانه استوار بود كه عوامل اصلي آن رشد قيمت مواد خام در بازار‌هاي جهاني،

افزايش قيمت دلار و همين‌طور نفت بود. با اين حال همه اين تحليل‌ها دال بر اين است كه رشد بازار سهام همچنان ادامه خواهد يافت و اين رويه كه به وضعيت اقتصاد جهاني گره خورده است تا زمان رشد قيمت‌هايي كه تعيين‌كننده بودجه سالانه اقتصاد است امتداد پيدا خواهد كرد. با اين همه محاسبات آماري نشان مي‌دهد كه تا اين جاي كار هم بازار سرمايه ايران با يك رشد عظيم مواجه شده است و اين همان رشدي است كه بازده بازار سرمايه ايران را به صدر همه بازار‌هاي جهاني رسانده است. به‌طوري كه هم‌اكنون بورس تهران با 22درصد بازده در صدر همه بورس‌هاي دنيا حتي نيويورك، لندن، پاريس، توكيو، هنگ‌كنگ و شانگهاي قرار گرفته است.

  • رشد 137هزار ميليارد تومان

داده‌هاي آماري از وضعيت بازار سرمايه ايران نشان مي‌دهد از اول سال تاكنون ارزش كل بورس تهران با 52هزار ميليارد تومان رشد از 322هزار ميليارد تومان در ابتداي سال به 374هزارميليارد تومان در پايان مبادلات هفته قبل رسيده است. در همين مدت ارزش كل فرابورس هم با 30هزار ميليارد تومان رشد از 103هزار ميليارد تومان به 133هزار ميليارد تومان رسيده است اين به‌معناي اين است كه ارزش كل بورس تهران و فرابورس از اول سال تاكنون جمعا 82هزار ميليارد تومان معادل 20ميليارد دلار رشد كرده است.

با اين حساب در اين مدت ارزش كل بورس و فرابورس جمعا به 507هزار ميليارد تومان رسيده است. اگر اين ارقام را با مقدار رشد صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري كه هم‌اكنون به اصلي‌ترين درگاه ورود سرمايه‌گذاران به بازار سرمايه تبديل شده است جمع ببنديم ارزش كل بازار سرمايه از مرز 666هزار ميليادر تومان تجاوز خواهدكرد، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري كه در مدت اندك حضورشان در بازار سرمايه توانسته‌اند 2ميليون و300هزار سرمايه‌گذار را به سمت خود جذب كنند توانسته‌اند از اول سال تاكنون 60هزار ميليارد تومان نقدينگي جديد وارد بازار سرمايه كنند.

مطابق آمار‌ها ارزش كل صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري هم‌اكنون به مرز 159هزار ميليارد تومان رسيده است كه با محاسبه ارزش كل بورس تهران و فرابورس اين مقدار جمعا به 666هزار ميليادرتومان مي‌رسد. ارزش كل صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري اواخر سال گذشته كمتر از 100هزار ميليارد تومان بود اما امسال تحت‌تأثير رشد شاخص‌ها و افزايش تمايل سرمايه‌گذاران براي ورود به بورس بر حجم ورود نقدينگي به صندوق‌ها اضافه شد.

  • ارزش كل معاملات بازار سرمايه

داده‌هاي آماري از وضعيت معاملات انجام شده در بازار سرمايه هم نشان مي‌دهد در پايان هفته گذشته ارزش كل معاملات بازار سرمايه از مرز 140هزار ميليارد تومان فراتر رفت. از اين مقدار 42هزار ميليارد تومان در بورس تهران و 34هزار ميليارد تومان در فرابورس انجام شده است. دربورس‌كالا هم جمعا 64هزار ميليارد تومان مبادله انجام شده كه تقريبا دو برابر بورس‌هاي تهران و فرابورس است.

تركيب معاملات انجام شده نشان مي‌دهد از مجموع كل معاملات 33هزار ميليارد تومان به معاملات كالا اختصاص داشته و بقيه مربوط به معاملات اوراق بهادار بوده است.كالاهايي كه اكنون در بازار سرمايه دادوستد مي‌شود شامل محصولات پتروشيمي، فرآورده‌هاي نفتي، محصولات صنعتي و معدني و محصولات كشاورزي است.

براساس داده‌اي موجود از مجموع كل معاملات بورس‌كالا بيش از 50درصد مربوط به معاملات اوراق بهادار شامل اوراق آتي سكه، گواهي سپرده، اوراق سلف‌موازي استاندارد و همين‌طور واحدهاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري اختصاص داشته است.

در اين مدت جمعا 33هزار ميليارد تومان به معاملات اوراق بهادار اختصاص داشته است در فرابورس هم 20هزارميليارد تومان مربوط به بازار ابزار‌هاي نوين مالي بوده و بقيه صرف خريد سهام شده است.در اين مدت سرمايه‌گذاران 18هزارميليارد تومان اوراق بدهي خريده‌اند. اطلاعات آماري از وضع معاملات صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله در بورس هم نشان مي‌دهد از اول سال تاكنون بيش از 2200ميليارد تومان از واحدهاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله را دادوستد كرده‌اند كه از اين مقدار 1200ميليارد تومان در بورس و 1000ميليارد تومان هم در فرابورس مبادله شده است.

کد خبر 392613

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha