همشهری آنلاین: ماهواره جدید سنتینل-P۵ تصویر دردناکی را از دود ناشی از آتش‌سوزی مرگبار کالیفرنیا ثبت کرده‌است تا قدرت بالای خود را در رصد اتمسفر زمین به نمایش بگذارد.

براساس گزارش BBC، اين توده دود غليظ به سمت غرب از روي اقيانوس آرام تا لس‌آنجلس و از سمت شمال تا ايالت اورگان كشيده شده‌است.

اين اولين باري است كه اطلاعات اين ماهواره انگليسي-آلماني در يك كنفرانس علمي، نشست سالانه اتحاديه ژئوفيزيك آمريكا عرضه شده‌است. ماموريت سنتينل از 13 اكتبر 217 آغاز شده‌است و از آن زمان تاكنون در مرحله تنظيم‌سازي بوده‌است اما تا چند ماه آينده به صورت كامل فعال‌سازي نخواهد شد. پس از فعالسازي كامل، اين ماهواره اتمسفر زمين را براي يافتن گازهايي مانند دي‌اكسيد نيتروژن، اوزون، دي‌اكسيد سولفور، متان، مونوكسيد كربن و ديگر ذرات معلق در هوا مانند ذرات دود ناشي از آتش‌سوزي كاليفرنيا را مورد بررسي قرار خواهد داد.

ماهواره

تمامي اين تركيبات بر كيفيت هواي قابل تنفس در زمين و در نتيجه سلامت ساكنان سياره اثرگذارند و تعدادي از آنها در تغييرات اقليمي نيز نقش دارند.

تصوير جديد ماهواره سنتينل با هدف نمايش قدرت ابزار تروپومي اين ماهواره ارائه شده است از اين رو براي مقايسه وضوح تصاوير ثبت شده توسط اين ماهواره، عكس جديد با تصاوير ماهواره‌اي ديگر مقايسه شد. براساس داده‌هاي اين تصوير، ميزان دي‌اكسيد نيتروژن در دو شهر ونتورا و سانتا باربارا و همچنين در شهر لس‌آنجلس افزايشي چشمگير داشته‌است اما ميزان مونوكسيد كربن تنها در مناطقي كه درحال سوختن هستند با افزايش مواجه شده‌است.

سنتينل 5P جديد‌ترين ماهواره رصدگر زمين است كه توسط اتحاديه اروپا و آژانس فضايي اروپا در مدار زمين قرار گرفته‌است. بدنه اصلي اين ماهواره توسط شركت ايرباس در انگلستان ساخته شده‌است.

کد خبر 392666

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha