همشهری آنلاین: نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهند با ایجاد تغییر در سبک زندگی، فعالیت بیشتر، عدم استعمال دخانیات، و ایجاد دیگر تغییرات در زندگی می‌توان تا ۴۰ درصد مانع از مرگ و میر ناشی از سرطان شد.

سرطان

براساس گزارش ساينس الرت، حققان با بررسي داده‌هاي آماري كشور استراليا در سال 2013 دريافتند 38 درصد از مرگ‌هاي ناشي از ابتلا به سرطان، يعني درحدود 16700 مرگ، با كاهش عوامل خطرساز قابل پيشگيري بوده‌اند.

اولين عامل خطرساز در اين ليست، مصرف تنباكو است كه مقصر 23 درصد از مرگ‌هاي مرتبط با سرطان است. درحالي كه رژيم غذايي نامناسب، چاقي، و عفونت و بيماري تنها عامل پنج درصد از مرگ و مير‌هاي ناشي از سرطان هستند.

به گفته ديويد وايتمن از موسسه مطالعات پزشكي برگوفر، سرطان بزرگترين عامل مرگ و مير در استراليا به شكار مي‌رود و تنها در سال 2013 جان 44 هزار انسان را در اين كشور گرفته‌است. اگرچه در بسياري از موارد ابتلا به اين بيماري اجتناب‌ناپذير است، اين مطالعه نشان مي‌دهد اين بيماري همواره به دليل ساختار ژنتيكي يا بد‌شانسي ايجاد نمي‌شود.

از ميان ديگر عوامل خطرساز قابل بهبود مي‌توان به تشعشعات فرابنفش، الكل، كمبود فعاليت فيزيكي و عوامل هورموني اشاره كرد كه هريك به ترتيب در 32. درصد، 2.4 درصد، 0.8 درصد و 0.4 درصد از مرگ و ميرهاي ناشي از سرطاندر استرالیا  نقش داشته‌اند. برخي از اين عوامل به صورت مشترك باعث مرگ افراد مي‌شوند از اين رو مجموع آمار آنها بيش از 38 درصد خواهد شد.

به گفته محققان ميزان مرگ و مير قابل پيشگيري در مردان بيشتر از زنان بوده زيرا مردان معمولا بيشتر الكل و سيگار مصرف مي‌كرده‌اد، زمان بيشتري در آفتاب سپري کرده و خوب غذا نمي‌خوردند. قابل پيشگيري‌ترين انواع سرطان نيز به گزارش اين تحقيق سرطان‌هاي ريه، روده، پوست، كبد و معده هستند. 

نكته مهم تحقيق جديد آن است كه مديريت اين عوامل‌خطرساز مي‌تواند در تعداد زيادي از موارد مرگ و مير تغيير ايجاد كند. در سال 2014 نيز تحقيقي مشابه درباره مرگ و ميرهاي ناشي از سرطان در آمريكا انجام گرفت و نتايج نشان دادند 21 درصد از مرگ‌هاي سالانه در اين كشور قابل پيشگيري بوده‌اند.

کد خبر 392673

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha