همشهری آنلاین: رئیس سازمان سنجش با حضور در برنامه تلویزیونی در رابطه با حذف کنکور گفت:«من با حذف کنکور موافق هستم.»، همچنین عضو کمیسیون آموزش مجلس هم از جمع‌بندی نظر مجلس درباره حذف کنکور تا پایان سال خبر داد.

به گزارش ایسنا، ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش کشور با حضور در برنامه تلويزيوني، اظهار کرد : من با حذف کنکور موافق هستم. سال ۸۶ قانون حذف کنکور تصویب و قرار شد در برنامه پنجم حذف شود . قرار شد سوابق دانش آموزان جایگزین کنکور شود، اما اتفاق نیفتاد.

وی افزود: مجلس شهریور ۹۲ قانون را اصلاح کرد و قرار شد برای رشته‌هایی که با آزمون برگزار می‌شود سوابق تحصیلی محاسبه شود، اما ما همچنان مطابق قوانین سال ۸۶ عمل می‌کنیم. همچنین مقرر شد با سوابق تحصیلی از بار کنکور کم کنیم. برای پذیرش رشته‌های پر طرفدار نتوانستیم از سوابق تحصیلی استفاده کنیم. چون این برنامه ملی است باید بتوانیم بر اساس معیاری مشخص، عدالت محور و شفاف دانش آموزان را از هم جدا کنیم. در حال حاضر با حذف ۸۵ درصد رشته‌ها به نقطه خوبی رسیده‌ایم که باید آموزش و پرورش در قرار دادن سوابق با ما همکاری کند.

خدایی ادامه داد: در سال ۹۵ مجددا مجلس ماده واحدهایی تصویب کرد که تعدادی از دروس متوسطه دوم و پیش دانشگاهی لحاظ شود. طبیعتا اصلاح آن برای رفع گیر قانونی بوده است. امسال ۱۳ درصد رشته‌های روزانه و ۱۳ درصد رشته‌های شبانه براساس اطلاعاتی که آموزش و پرورش ارائه می‌دهد لحاظ می‌شود. از ۵۹۳ هزار شرکت کننده در آزمون تجربی، ۲۷ هزار نفر معدل ۱۹/۷۵ دارند که این استفاده از دانش آموزان را مشکل می‌کند. اتفاقی که افتاده، در رشته‌های پرطرفدار، تفکیک کردن خاصیت خود را از دست داده است، بنابراین تعدادی از دروس باید به سه سال تغییر یابد.

وی درباره تاثیر سوابق تحصیلی نیز توضیح داد و گفت: کنکور مسئله‌ای اجتماعی و برای عموم جامعه مهم است. اگر برای مثال آموزش و پرورش برای هرسال دوره متوسطه آزمون برگزار کند، در سه سال آینده این سوابق لحاظ می‌شود و سازمان سنجش نیز کمک می‌کند. آزمون های آموزش و پرورش ارتقای پایه است. اگر سختگیری هم داشته باشد با افت پایه مواجه می‌شود، اما قانونگذار موظف کرده‌است که آزمون برگزار شود. براساس سوابق تحصیلی که آموزش و پرورش ارائه می‌دهد نمی‌توان نمرات کنکور را تعیین کرد.

خدایی همچنین تصریح کرد: با تغییر قانون موسسات کنکور نیز روش خود را روی شرط معدل پایه گذاری کرده‌اند. نکته اصلی این است که موسسات کنکور را مقصر حذف کنکور نمی‌دانیم.

  • عضو کمیسیون آموزش مجلس:جمع‌بندی نظر مجلس درباره حذف کنکور تا پایان سال

در ادامه اين برنامه، سیدجواد ساداتی‌نژاد - عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی-گفت: کنکور در همه ادوار مجلس دغدغه نمایندگان بوده‌ است. قانون سنجش و پذیرش سال ۹۲ تصویب شده‌است. این قانون موجود، ظرفیت مورد نظر را هم دارد. در این قانون تا ۸۵ درصد سوابق در پنج سال رشد می‌کند، بازهم ۱۵ درصد برای استفاده از سوابق و آزمون داریم که این در سراسر دنیا نیز معمول است. در شرایط تلفیقی استرس‌ها کاهش می‌یابد که در دیگر کشورها نیز استفاده می‌شود.

وی افزود: ظرفیت این قانون برای رفع موانع بسیار بالاست. به جای یک آزمون می‌توان در رشته‌های پرطرفدار چند آزمون برگزار کرد و استرس‌ها را کاهش داد تا دانش آموز نمره‌ای که ملاک است را بدست آورد. در دفعات مختلف وزیر آموزش و پرورش پاسخ داده است که ما شرایط لازم برای برگزاری یک آزمون استاندارد در سراسر کشور را نداریم. وقتی در تیرماه آزمون برگزار می‌شود در شمال و جنوب و مرکز شرایط فرق می‌کند که نیاز به آزمون استاندارد داریم، اما شرایط لازم تاکنون فراهم نشده است. شاید اگر وزیر آموزش و پرورش این کار را اولویت قرار دهد مشکلات بهتر حل شود.

وی ادامه داد: این کار به مرکز آموزشهای مجلس ارجاع داده شده تا در صورت نیاز اصلاح شود؛ به همین دلیل این اقدامات در کمیسیون آموزش و تحقیقات در حال انجام است و قانون موجود جوابگو خواهد بود و ظرفیت لازم را دارد. بنابراین آموزش و پرورش باید روی استانداردسازی آزمونها تمرکز کند و از سازمان سنجش نیز کمک بگیرد تا مشکلات راحتتر برطرف و نمرات سه سال متوسطه در نظر گرفته شود. نظر آموزش و پرورش نمرات سال آخر است که در سوابق لحاظ می‌شود. بررسی‌ها و پیگیری‌های لازم در مجلس در حال انجام است و تا پایان سال جمع بندی می‌شود. قانون فقط درباره سوابق یا آزمون نگفته‌است، بلکه در کنار آزمون سوابق نیز مد نظر خواهد بود.

  • قائم مقام آموزشی وزارت بهداشت:نمرات سال آخر در حوزه پزشکی ملاک نیست


حمید اکبری - قائم مقام آموزشی وزارت بهداشت - نیز در ارتباطی تلفنی، بیان کرد: ۷۰ درصد شرکت کنندگان در رشته علوم تجربی و رشته‌های پزشکی شرکت کرده‌اند که سوابق تحصیلی به راحتی نمی‌تواند تفکیک دانش آموزان را در بر داشته باشد. تغییرات در روند حرکتی و داوطلبان پیش بینی نشده بود که این عامل موجب شده هنوز مسئله حذف کنکور به سرانجام نرسیده باشد. این کار ملی است و در ابعاد ملی باید به آن نگاه شود. مهم است فردی که وارد رشته پزشکی می‌شود توانمندیهای مختلفی داشته باشد و فقط نمره مهم نیست؛ بنابراین باید این کار در یک بازه زمانی مشخص انجام شود. از تجارب دنیا و راهکارهای علمی استفاده کنیم تا راهکاری درست بدست آوریم و بتوانیم افراد توانمند را وارد رشته‌های مورد نظر کنیم.

اکبری در پایان اظهار کرد: برای ما در حوزه پزشکی محفوظات و نمرات سال آخر ملاک نیست، بلکه باید شخص توانمندی‌های لازم را داشته باشد. در رشته پزشکی چون با سلامت افراد سروکار داریم امیدواریم اصلاحیه صورت گیرد و تا پایان سال بتوانیم جمع بندی لازم در پذیرش دانشجوی پزشکی را داشته باشیم.

کد خبر 392678

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha