همشهری آنلاین: شرکت اسپیس‌ایکس برای اولین بار در تاریخ فعالیت‌های فضایی توانست ماموریتی فضایی را با استفاده از فناوری بازیافت شده با موفقیت اجرا کند.

راکت

براساس گزارش ساينس الرت، ماموريت CRS-13 يك ماموريت آزمايشي نبوده‌است، بلكه ماموريتي براي تجهيز ايستگاه فضايي بين‌المللي است و اين به آن معني است كه ناسا از اين پس مي‌تواند در نهايت اطمينان خاطر از فناوري استفاده مجدد اسپيس‌ايكس بهره ببرد.

محل اجراي اين ماموريت نيز نكته‌اي قابل توجه است، اين راكت از سكوي پرتاب كامپلكس 40 در ايستگاه نيروي هوايي كيپ كاناورال پرتاب شده‌است، جايي كه در سپتامبر 2016 راكت فاكلون 9 منفجر شد و اين اولين ماموريت اسپيس‌ايكس است كه از زمان انفجار تاكنون از روي اين سكو انجام مي‌گيرد.

در اين ماموريت اسپيس‌ايكس براي كاهش هزينه‌ها راكت فالكون 9 را كه در سفر پيشين به ايستگاه فضايي مورد استفاده قرار داده‌بود، به همراه كپسول باري دراگون كه پيش از اين به فضا پرتاب شده بود، باري ديگر مورد استفاده قرار داد. اين اولين باري است كه هم راكت و هم كپسول باري پيش از اين استفاده‌شده‌اي به فضا پرتاب مي‌شوند.

اين كپسول بيش از 2000 كيلوگرم بار به ايستگاه فضايي بين‌المللي منتقل خواهد كرد. اين محموله شامل ملزومات مورد نياز ايستگاه فضايي و تجهيزات تحقيقاتي براي سرنشينان ايستگاه است. در ميان اين تجهيزات يك جفت حسگر براي نظارت بر مقدار زباله‌هاي فضايي در اطراف ايستگاه و محاسبه ميزان نور خورشيدي كه به زمين مي‌رسد قرار دارد.

اين پرتاب موفقيت‌آميز براي شركت اسپيس‌ايكس قدمي مهم در توانايي يادگيري از اشتباهات گذشته و اثبات توانايي به عهده گرفتن مسئوليت‌هاي جديد به شمار مي‌رود. اكنون و پس از اين ماموريت موفقيت‌آميز، اين شركت مي‌تواند به پرتاب راكت بعدي خود، فالكون هووي بيانديشد.

کد خبر 392776

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha