همشهری آنلاین: سیزدهمین سالگرد اتحاد بولیواری برای مردمان آمریکا (آلبا) با حضور سفرای کشورهای ونزوئلا، کوبا، بولیوی، نیکاراگوئه و اکوادور، روز سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶در تالار حنانه دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.

سیزدهمین سالگرد اتحاد بولیواری در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد

در این مراسم با همت بخش مطالعات آمریکای لاتین دانشکده مطالعات جهان و گروه زبان و ادبیات اسپانیائی دانشکده زبانهای خارجی و 5 نفر از سفرای کشورهای عضو اتحاد بولیواری برای مردمان آمریکا (آلبا)، هیات رییسه دانشکده مطالعات جهان، دانشجویان و دانشگاهیان گرد هم آمدند تا به صحبت دربارۀ خاستگاه، اهداف و کارهای آلبا بپردازند.

در ابتدای مراسم دکتر سعیدرضا عاملی؛ رییس دانشکده مطالعات جهان ضمن خوشامدگویی به سفرای کشورهای آلبا، مراتب خرسندی خویش را از حضور در جمع سفرا و دیپلمات‌های آمریکای‌لاتین و همچنین اساتید و دانشجویان فعال در این زمینه ابراز نمود. دکتر عاملی ضمن اشاره به خاطرات دوران تحصیل خود در ایالات‌متحده و ارتباط صمیمانه با دوستان لاتینو و آمریکای‌لاتینی خود گفت: مردمان آمریکای‌لاتین همواره انسان‌های خونگرم، سرزنده و پورشوری هستند که این روحیه در میان دانشجویان این حوزه هم کاملاً بارز است.

وی در ادامه ضمن گرامیداشت تأسیس اتحاد بولیواری این رویداد را برای مردمان آمریکا (آلبا) حائز اهمیت دانست که نه تنها در تحکیم یکپارچگی و همبستگی کشورهای آمریکای‌لاتین مؤثر است، بلکه در زمینۀ گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو این اتحادیه نیز نقشی بسیار مهم ایفا می‌کند. ایشان تاکید کرد که در دنیای ظلم و سلطه، ضرورت تلاش برای صلح و آرامش یک امر قطعی است. انسان موجودی است که توانائی تبدیل بدی به خوبی و فساد به صلاح را دارد و ما می توانیم در مقابله با پلیدها خوب باشیم و خوبی را همراه با عدالت ترویج کنیم.

سخنران بعدی این مراسم، دکتر محمد کشاورززاده، مدیر کل قارۀ آمریکای وزارت امور خارجه بود که به زعم ایشان، آنچه که باعث شکل‌گیری آلبا در آمریکای‌لاتین شد تفکرات سیمون بولیوار بود که یکی از راه‌های برون‌رفت آمریکای‌لاتین از بحران‌ها را اتحاد و همبستگی بین کشورهای این منطقه می‌دانست. آقای کشاورززاده در ادامه از دستاوردهای این اتحادیه سخن گفت و همچنین از اهمیت آن برای خاورمیانه به خصوص ایران صحبت و اینکه آلبا همواره در برهه‌های حساس حامی خاورمیانه و سایر مظلومین بوده است. و به مثالهایی مانند محکومیت حملات رژیم صهیونیستی علیه فلسطین، درخواست لغو تحریم‌های کوبا توسط ایالات‌متحدۀ آمریکا، محکومیت تحریم‌های اعمالی علیه ونزوئلا، محکومیت اقدامات تروریستی در سوریه اشاره کرد.

وی در ادامه طراحی پول واحد سوکره و تاسیس شبکه تلویزیونی تله‌سور را از اقدامات مهم آلبا نام برد و تأکید که ایران از ابتدای تشکیل، آلبا را حمایت ه است و همواره از نزدیکی و همگرایی با کشورهای آمریکای‌لاتین حمایت می‌کند.

دکتر کشاورززاده همچنین با اشاره به سفر سال گذشتۀ جناب آقای دکتر ظریف، وزیر محترم امور خارجۀ ایرن به منطقۀ آمریکای‌لاتین، خاطرنشان کرد که وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، توسعه روابط با کشورهای آلبا را در برنامه‌های خود مد نظر قرار داده است و هیچ مانعی برای این توسعۀ روابط وجود ندارد.

مدیر کل قارۀ آمریکای وزارت امور خارجه در پایان از سفرای کشورهای عضو آلبا درخواست کرد تا روش‌های توسعۀ روابط با ایران را بررسی کنند چرا که گسترش روابط ایران با آمریکای‌لاتین یک ضرورت است. و پیشرفت ایران در آموزش زبان اسپانیایی و شناخت کشورهای آمریکای‌لاتین را نیز شایان تقدیر دانست.

آقای الکسیس باندریچ وگا، سفیر کوبا در ایران نیز، در ابتدای سخنرانی خود پيروزي قاطع حزب حاکم ونزوئلا در انتخابات شهرداري‌ها را تبریک گفت و سپس با نگاهی گذرا به تاریخچۀ شکل‌گیری آلبا، طرح پیشنهاد شکل‌گیری این اتحادیه را به هوگو چاوز نسبت داد و بخشی از سخنان ابتدایی چاوز در زمان تأسیس این اتحادیه را بیان نمود. وی سپس به نمونه " مدل نئولیبرال نمی‌تواند مدلی برای اتحاد ما مردم آمریکای‌لاتین باشد ... برای ما مردم آمریکای‌لاتین، اتحاد و همبستگی و یکی‌شدن، حیاتی‌ترین مسئلۀ موجود است ... یا متحد می‌شویم و یا غرق می‌شویم ..."اشاره نمود

ایشان با بیان سخنان هوگو چاوز به این نکته اشاره کرد که رمز پیروزی و شعار آلبا، همبستگی و اتحاد و احترام متقابل بین کشورهای عضو این اتحادیه است. سفیر کوبا در ایران سپس چندین مورد از اصول ماندگاری آلبا را ذکر ند:"کار ِما اتحاد است، چه در داخل و چه در خارج."، "برای هر آنچه که ما را با هم متحد نگه دارد مبارزه می‌کنیم، چه در داخل و چه در خارج".

آقای وگا همچنین از اقدامات ونزوئلا در زمینۀ کمک به کوبا برای مقابله با تحریم‌های تحمیلی از سوی ایالات‌متحده تشکر کرد و تحریم‌های ایالات‌متحده را مانع پیشرفت کوبا دانست. وی در پایان تأکید کرد که کوبا داوطلبانه عضو آلبا است تا متحد برادرنشان باشد چرا که عبور از بحران‌ها با اتحاد، همکاری و ادغام ملت‌ها امکان‌پذیر است. و با اشاره به مسائل داخلی ونزوئلا، دخالت خارجی در امور مربوط به این کشور را محکوم کرد.

آقای خسوس گونزالس گونزالس، سفیر محترم ونزوئلا، به شیوه‌ای متمایز از سایرین سخنرانی خویش را آغاز کرد و حس انقلابی اتحادیۀ آلبا را به‌خوبی به حضار انتقال داد و گفت:آلبا ، نبرد دیگری است در ادامۀ نبردهای مردم آمریکای‌لاتین بر ضد اهداف امپریالیستی آمریکا. آلبا یک پیروزی قاطع و چشمگیر است.

وی سپس به اقدامات هوگو چاوز از ابتدای ریاست جمهوری و تلاش ایشان برای برابری و بهبود زندگی مردم اشاره کردو تمام اقدامات چاوز را انقلابی دانسته و آلبا را هم یکی دیگر از این اقدامات انقلابی قلمداد نمود و گفت: آلبا ابتدا قراردادی بین هوگو چاوز و فیدل کاسترو بود که به‌تدریج کشورهای دیگر آمریکای‌لاتین مانند نیکاراگوئه، اکوادور، گرانادا و ... هم به آن اضافه شدند و به همکاری در زمینۀ مالی، بانکی و رسانه‌ای پرداختند.

وی در پایان ایشان خاطر نشان کرد که بزرگ‌ترین دستاورد آلبا مبازره برای خنثی‌ن طرح قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی است که به ایالات‌متحده اجازه نمی‌دهد بیش از این ثروت‌های این قاره را تصاحب کند.

سخنران بعدی كنفرانس آلبا: تقويت انسجام و اتحاد ملل آقای خِرمَن اورتگا، سفیر محترم اکوادور بود که در ابتدا بر ارائۀ آمار و ارقام و دستاوردهای آلبا در این 13 سال تمرکز کرد و گفت: برای مثال بعد از شکل‌گیری آلبا، کشورهای کوچک عضو این اتحادیه که تا قبل از این از بسیاری از امکانات چون آب آشامیدنی و برق محروم بودند، به لطف همکاری با سایر کشورهای عضو امروز در شرایط خوبی به سر می‌برد.

آقای اورتگا همچنین گفت: آلبا مخصوص قشر فرودست جامعه است و برای شنیدن صدای آن‌ها و یاری به آن‌ها تشکیل شده است. و برخی از اقدامات این اتحادیه را به شرح ذیل بیان نمود: اقدامات و طرح‌های مختلف بهداشتی درمانی؛ طرح‌های آموزشی برای ریشه‌کن ن بیسوادی به نحوی که در برخی از این کشورها آمار بیسوادی به صفر رسیده است؛ و همچنین اقدام برای کاهش آمار مرگ‌ومیر.
آقای والتر یانز، کاردار دولت چندمیلتی بولیوی، نیز آلبا را اتحادی علیه ایالات‌متحدۀ آمریکا معرفی کرد که برای قشر ضعیف جامعه مفید است. از نظر ایشان، این اتحادیه جایگزینی برای نئو-لیبرالیسم است که با نابرابری می‌جنگد و در بخش اقتصادی به رفاه عمومی کمک می‌کند.

آقای ماریو بارکرو، سفیر نیکاراگوئه، سخنران نهایی این کنفرانس بود، که سخنان خود را با ذکر ی خاطره ای آغاز کرد و گفت: در سال 2007 نیکاراگوئه ساعات طولانی (تا 14 ساعت) از شبانه روز را در خاموشی و قطع برق سپری می‌کرد. دانیل اورتگا این مسئله را با هوگو چاوز مطرح کرد و از او کمک خواست. در همان زمان، کشتی برق‌رسانی از کرۀ جنوبی به سمت ونزوئلا در حرکت بود که هوگو چاوز به محض اطلاع از این بی‌برقی در نیکاراگوئه، دستور داد که کشتی حامل ژنراتورهای برق به جای ونزوئلا به نیکاراگوئه برود و مشکل برق این کشور را حل کند.

وی همچنین گفت: آلبا در زبان اسپانیای به معنی سپیده‌دم است و در واقع نیز این چنین است و کشورهای عضو آلبا طلوعی دوباره در آمریکای‌لاتین هستند. آقای بارکرو در پایان گفت: در آلبا خبری از ناسیونالیسم خودخواهانه و سیاست‌های افراطی نیست و تأکید بر عدالت و برابری است. میهن آمریکای‌لاتین است و آلبا دفاع از استقلال کشورهای متحد آن است. از نظر ایشان، دستاوردهای این اتحادیه در زمینۀ ایجاد برابری و رفاه عمومی، استقلال مالی پیشرفته، کمک به مقابله با تحریم‌های تحمیلی، حمایت از جنبش‌های اجتماعی حائز اهمیت هستند.

این مراسم در پایان با برگزاری بخش پرسش و پاسخ به اتمام رسید.

کد خبر 392894

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha