همشهری آنلاین: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: چندی پیش رییس جمهوری از سازمان خواست که برنامه‌های مربوط به آلودگی هوا را ارزیابی کند.

مطالبه رئیس جمهوری از محیط زیست برای ارزیابی برنامه‌های آلودگی هوا

به گزارش ايرنا، مسعود تجریشی گفت: هدف از ارزیابی برنامه‌ها رسیدن به یک برنامه جامع است تا در مدت سه تا پنج سال آینده مشکل آلودگی هوا در کلانشهرها برطرف شود.

وی اظهار کرد: برای این منظور کارگروه‌های مختلف متشکل از مراکز تحقیقاتی داخلی و تجربیات بین‌المللی در سازمان محیط زیست شکل گرفته است.

تجریشی ادامه داد: بر این اساس سازمان محیط زیست فعال شده تا با توجه به درخواست رییس جمهور بتواند برنامه عاجلی ارایه کند که شاید در قالب آن دولت بتواند در تامین منابع مالی کمک کند تا مشکل آلودگی هوا در کلانشهرها در مدت سه تا پنج سال آینده کاهش یابد.

وی به تامین منابع مالی به عنوان بزرگ‌ترین مشکل در مسیر اجرای برنامه‌ها اشاره کرد و گفت: با شهرداری‌ها برای تجهیز و جایگزینی اتوبوس‌های فرسوده مذاکره کردیم اما مشکل اصلی تامین منابع مالی است.

تجریشی افزود: شهرداری می‌گوید وضعیت مالی مناسبی ندارد و دولت باید کمک کند، از سوی دیگر برای ورود بخش خصوصی شرایط مناسب فراهم نیست و بانک‌ها ضمانت‌نامه‌های سنگین طلب می‌کنند.

وی تاکید کرد: بسیاری از تصمیماتی که در گذشته گرفته شد، سازنده و نتیجه‌بخش هستند اما تمام آنها بار مالی دارند و چون همیشه ما دولتی و متکی به نفت بودیم، انتظار داریم همچنان دولت این مشکل را حل کند از این رو هیچگاه بخش خصوصی و بانک‌ها وارد عمل نشدند.

تجریشی اظهار کرد: در بسیاری از کشورها مشارکت توسط بخش خصوصی انجام می‌شود اما در کشور ما این مشارکت ضمانت‌نامه بانکی می‌خواهد که بسیار سختگیرانه است و دیگر بخش خصوصی وارد سرمایه‌گذاری نمی‌شود در حالی که بانک‌ها باید حمایت کنند.

وی ادامه داد: بنابر این باید سبد تامین منابع مالی را از دولت خارج و به سبد بزرگ‌تری شامل منابع داخلی، خارجی، بخش خصوص و بانک‌ها تبدیل کنیم که متاسفانه این سبد در کشور شکل نگرفته و یکی از فعالیت‌های ما باید شکل‌دهی و گسترده کردن این سبد باشد.

وی به آلودگی هوای تهران اشاره کرد و گفت: آلودگی هوا مشکلی است که از رفتار اجتماعی مردم آغاز می‌شود، در خیابان‌های تهران بیشتر خودروها تک سرنشین و در نهایت دو سرنشین هستند که این حجم زیادی از آلودگی را به خود اختصاص می‌دهد چون ٨٥ درصد آلودگی تهران مربوط به همین منابع متحرک است.

وی افزود: البته این رفتار هم ریشه دارد و مردم به تنهایی مقصر نیستند، سهم حمل و نقل عمومی در کشور ما بسیار پایین است حتی نسبت به کشورهایی نیز که از لحاظ توسعه‌یافتگی مانند ایران هستند، روی حمل و نقل عمومی کمتر سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست ادامه داد: بنابر این زمانی که سرمایه‌گذاری صورت نگیرد و ناوگان حمل و نقل عمومی تجهیز و نوسازی نشود، شهروندان به سمت استفاده از خودروی شخصی پیش خواهند رفت.‌

وی به حجم زیاد خودرو در معابر شهرها به ویژه کلانشهرها اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ٨١٠ هزار خودرو در کشور شماره‌گذاری شده است که بر اساس آمارها تا پایان سال به یک میلیون خودرو خواهد رسید که بخش زیادی از آن وارد خیابان‌های پایتخت می‌شود در حالی که تهران از لحاظ توان اکولوژیکی دیگر نمی‌تواند این حجم خودرو را تحمل کند.

تجریشی ادامه داد: این در حالی است که ظرفیت خیابان‌ها و هوا تغیبری نکرده است، بنابر این نمی‌توان زیاد انتظار داشت که وضعیت هوا امسال نسبت به سال قبل تغیبر خاصی را نشان دهد زیرا مجموعه‌ای از مسایل باید در کنار هم قرار گیرند تا این مشکل برطرف شود.

وی گفت: وقتی حمل و نقل عمومی توسعه نیابد، دولت الکترونیک شکل نگیرد، منابع مالی تامین نشود و الگوی مصرف شهروندان تغییر نکند چگونه می‌توان انتظار داشت که مشکل آلودگی هوا حل شود بنابر این باید حتما روی بحث زیرساخت‌هایی که تقاضا برای حمل و نقل عمومی را افزایش می‌دهد، سرمایه‌گذاری کنیم.

تجریشی تاکید کرد: اکنون کارهای زیادی در حال انجام است، ١٦ دستگاه در این زمینه در حال کار هستند اما باز آلودگی هوا داریم که مشکل اصلی تامین منابع مالی برای اجرای برنامه‌ها است.

وی گفت: بخشی از آلودگی هوا مربوط به سوخت می‌شود که در این راستا نظارت بر کیفیت سوخت را از هر سه ماه یک بار به هفتگی در کلانشهرها کاهش دادیم، در برخی مواقع سوخت مشکل داشت که بلافاصله به وزارت نفت منعکس کردیم.

وی به همکاری نیروی انتظامی در کنترل محدوده ترافیک هم اشاره کرد و افزود: همکاری خوبی در حال انجام است، همچنین معاینه فنی خودروها به خوبی کنترل می‌شود و هر دو مورد در زمان آلودگی هوا با کنترل بیشتری انجام می‌شود.

تجریشی تاکید کرد: اما اینها علاج واقعی نیست، علاج واقعی باید به گونه‌ای باشد که بتواند تمام این موارد را به صورت جامع با هم داشته باشد. 

کد خبر 392916

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha