همشهری‌آنلاین: هیئت‌های فلسطین و اسرائیل با دعوت وزارت خارجه چین قرار است اواخر هفته جاری برای بررسی راه‌های حل و فصل نزاع به پکن بروند.

 به نظر می‌رسد زمان این میانجیگری و دیدارها اتفاقی نیست چراکه چین در سایه کاهش نقش آمریکا در منطقه و نقشش درباره حل و فصل بحران میان فلسطین و اسرائیل، برای ورود به میدان سیاست در خارومیانه و تقویت نقش خود در آن تلاش می‌کند.

چین توضیح داده که تشکیل کشور فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را تأیید می‌کند.

به گزارش القدس العربی،قرار است وانگ‌ یی، وزیر خارجه چین و معاونش چان شی دونگ با هیئت‌هایی که روز پنجشنبه 30 آذر وارد پکن می‌شوند، دیدار کنند. در پایان این نشست، وزیر خارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی مواضع کشورش را درباره نزاع میان فلسطین و اسرائیل توضیح خواهد داد.

براساس موضع آشکار پکن هدف از این دیدار فراهم آوردن سکوی ارتباطی برای حامیان صلح فلسطین و اسرائیل و ارائه افکار جدید برای تقویت روند صلح است.

به گزارش ایسنا، روزنامه هاآرتص رژیم صهیونیستی خبر داد که این دو هیئت با وزیر خارجه چین دیدار خواهند کرد.

نبیل شعث، مسئول پرونده خارجی در جنبش فتح ریاست هیئت فلسطینی را برعهده دارد و حیلیک بار، عضو حزب کار در کنست ریاست هیئت اسرائیل را برعهده خواهد داشت.

شي جينپينگ، رئیس‌‌جمهور چین طی دیدار اخیر خود با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین طرحی شامل چهار نکته را ارائه کرد.

چین حمایت خود را از راهکار تشکیل دو کشور به عنوان راه‌حل مساله فلسطین و همچنین تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی اعلام کرد.

اخیرا در سایه اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، چین اعلام کرد که تشکیل کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی را تأیید می‌کند.

طی دو سال گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به تعمیق روابطش با چین افتخار کرده است.

او مارس گذشته در سفرش به پکن با رئیس‌جمهور چین دیدار کرد.

این در حالی است که تشکیلات خودگردان فلسطین تحرکات بین‌المللی را به امید تامین نقش روسی، چینی و فرانسوی در قالب روند سیاسی چند جانبه افزایش داده است.

نبیل شعث، مشاور محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در امور خارجه تاکید کرد، رهبری فلسطین تلاش خود را در صحنه بین‌الملل خصوصا اروپا برای افزایش حمایت بین‌المللی تدریجی برای مقابله با اسرائیل و جانبداری آمریکا از آن ادامه خواهد داد.

او افزود، در راس هیئتی به روسیه و چین می‌رود و محور سفرش مشارکت روسیه و چین در اداره روند صلح چند جانبه است.

شعث گفت: امکان صحبت از طرح جدید فرانسه نیست. فلسطین خواهان طرح اروپایی است که روسیه، چین و فرانسه در آن براساس طرح‌های قبلی ایفای نقش کنند.

کد خبر 393064

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha