همشهری آنلاین: آمریکا قطعنامه پیشنهادی شورای امنیت در رد به رسمیت‌شناختن بیت القمدس به عنوان پایتخت اسرائیل را وتو کرد. پیش‌نویس این قطعنامه از سوی مصر ارائه شده بود. ۱۴ عضو دیگر شورای امنیت به این قطعنامه رای مثبت دادند.

آمریکا قطعنامه علیه تصمیم ترامپ در مورد بیت المقدس را وتو کرد

به گزارش دويچه وله، قطعنامه محکومیت اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس با رای مخالف آمریکا به شکست انجامید و تصویب نشد. این قطعنامه را مصر، از اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل به شورا ارائه کرده بود.

نماینده مصر در توضیح این قطعنامه انتقادهای سختی را متوجه دولت ترامپ کرد. همه ۱۴ عضو شورای امنیت از جمله متحدان آمریکا، مانند بریتانیا و فرانسه به قطعنامه رای مثبت دادند.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد ساعاتی قبل از جلسه شورای امنیت گفته بود که کشورش اشتباه سال گذشته را تکرار نمی‌کند. منظور هیلی رای ممتنع سال گذشته آمریکا (دولت اوباما) به قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت علیه اسرائیل بود. این قطعنامه که از تصویب شورای امنیت گذشت شهرک‌سازی‌های اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی را غیرقانونی خوانده و آن را محکوم کرد.

هیلی گفت که پیش‌نویس قطعنامه ۲۳۳۴ مصر، جانبدارانه است و ما اجازه تصویب آن را نخواهیم داد.

در پیش‌نویس مصر تاکید شده بود که مسأله بيت المقدس باید از طریق مذاکرات حل شود و «هرگونه تصمیم و اقدامی که منجر به تغییر ماهیت، موقعیت، یا ترکیب جمعیتی بيت المقدس شود، هیچ وجهه قانونی ندارد، فاقد ارزش و اعتبار است و باید مطابق قطعنامه‌های شورای امنیت به حالت اول بازگردد.»

در این سند صراحتا نامی از ایالات متحده و تصمیم ترامپ در مورد بيت المقدس برده نشده بود، ولی از همه کشورها می‌خواست که «مطابق با قطعنامه ۴۷۸ شورای امنیت مصوب ۱۹۸۰ از استقرار اماکن دیپلماتیک خود در بيت المقدس خودداری کنند.»

کد خبر 393108

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha