همشهری آنلاین: بار دیگر شهرهای منطقه اقلیم کردستان عراق در ادامه اعتراض به سوء مدیریت، فساد و نبود خدمات عمومی شاهد تظاهرات مردمی بود.

دومین روز اعتراضات به سوء مدیریت در کردستان عراق

به گزارش ایرنا، شهروندان شهرهای سلیمانیه، کفری، کلار و کویه بار دیگر با تجمع در خیابانهای اصلی شهر ترددهای درون شهری را متوقف کردند.

عده ای از معترضان در شهر کویه از توابع استان اربیل راهپیمایان با حمله به دفتر فرمانداری ساختمان آن را به آتش کشیدند.

در شهر کفری نیز معترضین به دفاتر احزاب اتجادیه میهنی کردستان عراق، حزب دموکرات کردستان عراق و جنبش تغییر حمله کردند که با ورود نیروهای پلیس معترضین پراکنده شدند.

در سلیمانیه نیز معترضین در تلاش برای ورود به خیابانهای اصلی شهر هستند که با ممانعت نیروهای پلیس مواجه شده اند.

نیروهای پلیس برای پراکنده کردن معترضین و جلوگیری از تجمع، در تمام شهرها مستقر شده اند.

معترضان از روز گذشته بدلیل سوء مدیریت، فساد اقتصادی، نبود خدمات عمومی، و پرداخت نشدن حقوق به خیابانها ریخته و خواهان منحل شدن تشکیلات کنونی حاکم بر کردستان عراق هستند.

دومین روز اعتراضات به سوء مدیریت در کردستان عراق

درحالی که نخست وزیر تشکیلات کردستان عراق و معاون او برای سفر رسمی در آلمان به سر می برند، این تشکیلات امروز با صدور بیانیه ای اعتراض را حق مردم اما حمله به مراکز اداری و عمومی را خلاف قانون دانست و از راهپیمایان خواست از وارد کردن خسارات به ارگانهای دولتی و سایر اماکن بپرهیزند.

مسعود عبدالخالق روزنامه نگار کرد عراقی در گفتگو با خبرنگار ایرنا در اربیل شکست تشکیلات کردستان عراق را عامل بحران اخیر دانسته و از احزاب کرد عراقی خواست از کابینه کنونی خارج شوند .

وی افزود مردم از تمامی احزابی که در حاکمیت هستند عصبانی بوده و آنها را مسئول شکستهای سیاسی و اقتصادی شمال عراق می دانند .

به گفته این روزنامه نگار کرد عراقی تشکیلات کردستان عراق باید پاسخگوی مطالبات مردم باشد چون مردم دیگر توان تحمل شرایط کنونی را ندارند.

این درحالی است که برخی نمایندگان پارلمان عراق امروز با ابرازنگرانی از وضعیت مردم در شمال عراق، خواستار مداخله بغداد و استفاده از اختیارات خود بعنوان دولت فدرال جهت ساماندهی اوضاع شدند.
روز گذشته و درنخستین روز اعتراضات نیز حمله و آتش زدن چند مقر حزبی و دولتی گزارش شد.

برغم مخالفت های بین المللی، منطقه ای و دولت مرکزی عراق و مغایرت آشکار با قوانین بین المللی، همه پرسی اقلیم کردستان عراق سوم مهرماه در مناطقی از شمال عراق (استان های اربیل، سلیمانیه و دهوک و مناطق مورد نزاع از جمله کرکوک و خانقین) برگزار شد.

پس از استقرار ارتش و نیروهای مشترک عراق در مناطق مورد منازعه موضوع ماده 140 قانون اساسی عراق بویژه استان کرکوک و مناطق نفتی آن و عقب نشینی پیشمرگه های کرد وابسته به اقلیم، پروژه همه پرسی جدایی طلبانه عملا با شکست مواجه شد.

از آن زمان بویژه در پی اعمال قوانین دولت فدرال بر منطقه کردستان عراق از جمله ممنوعیت پروازهای بین المللی در فرودگاه های آن، رهبران محلی بطور دایم خواستار گفت و گو با بغداد برای رفع اختلافات هستند و برخی شخصیت های داخلی و مقامات خارجی را نیز واسطه کرده اند تا به بغداد فشار بیاورد.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق بارها اعلام کرده است که بر اساس مصوبات مجلس و رای دادگاه عالی فدرال شرط آغاز هر گونه گفت و گو با اربیل و حل بحران جاری، اعلام رسمی لغو نتایج همه پرسی غیر قانونی در کردستان عراق است.

کد خبر 393116

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha