همشهری آنلاین: وزیر امورخارجه کشورمان گفت: رد تصمیم امریکا در مورد قدس شریف از موضوعات مورد توافق نشست سه جانبه وزرای امور خارجه ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه بود. سه کشور در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل نیز موضع واحدی اتخاذ خواهند کرد.

 کنفرانس خبری مشترک وزیران خارجه سه کشور ایران، آذربایجان و ترکیه

به گزارش ايرنا، محمد جواد ظریف در کنفرانس خبری که پس از پایان پنجمین نشست سه جانبه وزیران خارجه سه کشور، در باکو برگزار شد، افزود: سه کشور در نشست امروز بیانیه ای را صادر کردند که یکی از مفاد آن رد تصمیم امریکا در مورد قدس شریف بود.

وی افزود: سه کشور در اجلاس ویژه سران کشورهای اسلامی که هفته گذشته در استانبول برگزار شد، همکاری تنگاتنگی داشتند، در نشست سه جانبه امروز نیز بررد تصمیم امریکا تاکید شد و قرار است در اجلاس ویژه اضطراری که فردا در نیویورک برگزار می شود، سه کشور موضع واحدی اتخاذ کنند.

به گزارش ایرنا، مجمع عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه برای رای گیری در مورد پیش نویس قطعنامه ای در مخالفت با تصمیم رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، نشست فوق العاده تشکیل می دهد.

این نشست در پی وتو قطعنامه پیشنهادی مصر درخصوص قدس از سوی آمریکا در شورای امنیت و به درخواست ترکیه و یمن برگزار می شود.

میروسلاو لاچاک رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در نامه ای همه 193 نماینده کشورهای عضو این مجمع را از تشکیل جلسه فوق العاده مطلع کرده است.

  • توافق برای مشارکت اتاق های بازرگانی و بخش خصوصی سه کشور در نشست های آتی وزیران امور خارجه

ظریف گفت: در نشست امروز تصمیم گرفته شده که برای تقویت همکاری های اقتصادی بین سه کشور ، از اتاق های بازرگانی و بخش های خصوصی نیز برای حضور در نشست های سه جانبه دعوت شود.

وی افزود: همچنین احتمال دارد که در آینده همزمان با برگزاری نشست های سه جانبه وزیران خارجه سه کشور ، همایش های اقتصادی نیز برگزار و از بخش خصوصی بعنوان موتور محرکه توسعه روابط استفاده بهتری شود.

وی افزود: ترکیب سه جانبه فعلی یک روش بسیار مفید و کارآمد برای همکاری های منطقه ای است و درپنجمین نشست سه جانبه وزیران خارجه که امروز برگزار شد علاوه بر مشورت های سیاسی و اتخاذ موضع واحد در خصوص قدس ، در مورد همکاری در حوزه های مختلف اقتصادی و فرهنگی از جمله در حوزه ترانزیت ، انرژی و گردشگری نیز به توافق رسیدیم .

ظریف در مورد مذاکرات صلح سوریه در آستانه و رویکرد ایران در هشتمین دور این مذاکرات که جمعه و شنبه آینده در پایتخت قزاقستان برگزار می شود ، گفت : ایران در مذاکرات آستانه تقویت نقاط کاهش تنش و اجرای توافقات گذشته را پیگیرخواهد شد، همچنین آماده کردن شرایط برای تشکیل اجلاس سوچی را در دستور کار داریم .

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به توافق سه کشور ضامن - ایران ، روسیه و ترکیه - در مذاکرات ماه گذشته روند آستانه ، در خصوص تشکیل کنگره مردمی با حضور گروه های مختلف از سوریه در شهر سوچی ، گفت: تشکیل کنگره مردمی در سوچی حرکت مهمی است که ایران از آن حمایت می کند و مسیر مناسبی برای پیدا کردن راه حل سیاسی برای بحران سوریه است .

ظریف گفت: طرح تشکیل کنگره مردمی در سوچی راه حل مهمی است و باید از سوی جامعه بین المللی مورد حمایت قرار گیرد.

وی افزود: مذاکرات آستانه که دو روز دیگر شاهد برگزاری هشتمین دوره آن در آستانه خواهیم بود ، باعث کاهش تنش شده است و برگزاری اجلاس در سوچی نیز یک حرکت مثبت برای سوریه و مردم سوریه می تواند باشد و به پایان یافتن تروریسم و رنج مردم سوریه کمک کند.

کد خبر 393209

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha