همشهری آنلاین: این باور عمومی وجود دارد که ماهی به‌اصطلاح غذای مغز است- اما نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد ک این باور ممکن است حقایقی هم در خود داشته باشد.

fish eating

به گزارش هلث‌دی نیوز این بررسی نشان داد که کودکانی که دست‌کم یک‌بار در هفته ماهی می‌خورند نسبت به کودکانی کمتر از این مقدار ماهی می‌خورند یا اصلاً ماهی نمی‌خورند، ضریب هوشی‌شان تقریباً ۵ نمره بیشتر است. کودکانی ماهی می‌خوردند، خواب بهتری هم داشتند.

جیان‌ژونگ لئو، استادیار پرستاری در دانشکده پرستاری پنسیلوانیا در فیلادلفیا و سرپرست این پژوهش می‌گوید گرچه این بررسی در میان کودکان چینی انجام شده است، اما احتمالاً کودکان دیگر هم از خوردن ماهی سود خواهند برد.

او گفت: «ما نیاز به اصلاح رژیم غذایی آمریکایی برای بهبودی وضعیت کودکان هستیم. اگر والدین بخواهند کودکانشان سالم و دارای کارکرد بالایی باشند، باید هفته‌ای یک‌بار ماهی را روی میز غذایشان بگذارند. این تقاضای خیلی زیادی نیست.»

او افزود گرچه این بررسی نمی‌تواند ثابت کند که خوردن ماهی علت بالا رفتن بهره هوشی و خواب بهتر است، اما به نظر می‌رسد همراهی میان آن‌ها وجود داشته باشد.

به گفته این پژوهشگران، مزایا از لحاظ افزایش بهره هوشی ممکن است با خواب بهتر در کودکان که احتمالاً ناشی از مصرف اسیدهای چرب امگا- ۳ در بسیاری از انواع ماهی است، مربوط است.

لئو و همکاران برای اینکه دریابند آیا خوردن ماهی اثرات مثبتی بر سلامت کودکان به جای می‌گذارد یا نه عادات خوردوخوراک بیش از ۵۰۰ پسر و دختر ۹ تا ۱۱ ساله را در چین بررسی کردند. این کودکان پرسشنامه‌ای درباره تعداد موارد خورد ماهی در ماه پر کردند که گزینه‌های آن از هیچ تا دست‌کم یک‌بار در هفته متغیر بود.

این کودکان همچنین آزمون بهره هوشی نسخه چینی را که میزان‌های مهارت‌های کلامی و غیرکلامی را می‌سنجند و «مقیاس هوش کودکان وکسلر تجدیدنظر شده» نام دارد، انجام دادند.

به‌علاوه از والدین این کودکان سؤالاتی درباره کیفیت خواب آن‌ها پرسیده شد، ازجمله مدت خواب، شمار موارد بیدار شدن در شب و اینکه آیا در طول روز خواب‌آلود هستند یا نه.

این پژوهشگران عوامل دیگر مؤثر در این یافته‌ها، ازجمله میزان تحصیلات، شغل و وضعیت اقتصادی والدین و شمار کودکان در خانه را هم در نظر گرفتند.

این گروه دریافتند که ضریب هوشی کودکانی که دست‌کم یک‌بار در هفته ماهی می‌خورند نسبت به آن‌هایی که ندرتاً ماهی می‌خورند یا ماهی نمی‌خورند، ۴.۸ نمره بیشتر است. ضریب هوشی کودکانی که وعده‌های غذایی‌شان به‌طور گاه‌گاهی حاوی ماهی بود، ۳ نمره بالاتر بود.

همچنین خوردن ماهی بیشتر با خواب بهتر در کودکان همراهی داشت.

اما یک متخصص تغذیه آمریکا می‌گوید توصیه به خوردن ماهی باید اندکی احتیاط همراه باشد.

سامانتا هلر، متخصص ارشد تغذیه بالینی در مرکز پزشکی دانشگاه نیویورک که در این تحقیق شرکت نداشت، می‌گوید: «خوردن ماهی به‌خودی‌خود ناسالم نیست، اما مواردی وجود دارد که والدین پیش از تغذیه کودکانشان با ماهی برای باهوش‌تر کردن و بهتر کردن خوابشان باید در نظر بگیرند.»

او گفت که ماهی منبع خوبی برای پروتئین بی‌چربی است و مقدار زیادی اسیدهای چرب اساسی امگا- ۳ دارد. این اسیدهای چربی با غلظت بالایی در مغز متمرکز هستند و نقش‌های مهمی در کارکرد عصب‌شناختی ما ایفا می‌کنند این اسیدهای چرب برای رشد مغز، چشم و رشد عصبی در جنین ضروری هستند. به گفته هلر، این ترکیبات همچنین برای سلامت چشم، قلب و مغز در بزرگ‌سالان هم لازم و ممکن است التهاب عمومی را کاهش دهند.

هلر گفت:‌«نگرانی در مورد خوردن ماهی نه‌تنها زیست‌محیطی و مربوط به مسئله صید بیش‌ازحد در دریاها است، بلکه به مقدار جیوه - یک سم عصبی- یافت شده در ماهی‌ها مرتبط است.»

سازمان غذا و داروی آمریکا برای کودکان ۴ تا ۷ ساله فقط یک تا دو وعده ۶۰ گرمی ماهی‌های کم جیوه در هفته، بری کودکان ۸ تا ۱۰ سال یک تا دو وعده ۸۰ گرمی ماهی کم جیوه در هفته و برای کودکان ۱۱ ساله و بالاتر یک تا دو عده ۱۱۵ گرمی ماهی کم جیوه توصیه می‌کند.

۵ ماهی و موجد دریایی در آمریکا که میزان جیوه کمی دارند، شامل میگو، کنسرو ماهی تن سبک‌وزن، ماهی آزاد یا سالمون، ماهی پالاک و گربه‌ماهی می‌شوند.

هلر افزود: «یک رژیم غذایی سالم و متعادل به همراه مقدار زیادی ورزش و زمان محدود در جلوی کامپیوتر و صفحه‌های نمایش الکترونیکی همگی می‌تواند به خواب بهتر کودک و عملکرد بهترش در مدرسه کمک کنند.»

نتایج این بررسی به‌طور آنلاین در ۲۱ دسامبر در ژورنال Scientific reports منتشر شده است.

کد خبر 393358

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha