دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: آزمایش خانگی بارداری به زنان کمک می‌کند به شیوه‌ای سریع و آسان دریابند بچه‌دار شده‌اند یا نه.

pregnancy test

کیت‌های خود-انجام آزمایش بارداری را می‌توان بدون نسخه از داروخانه‌ها خرید و با آزمایش ادرار به‌وسیله آن‌ها می‌توان بارداری را در هفته‌های اول تشخیص داد.

مزیت استفاده از این کیت‌ها این است که زنان در صورت مثبت شدن نتیجه آزمایش بارداری با آن‌ها می‌توانند به‌فوریت به پزشکشان مراجعه و از همان ابتدا مراقبت‌های پیش از زایمان دریافت کنند.

آزمایش‌های خانگی بارداری میزان هورمون «گنادوتروپین جفتی انسانی» یا hCG در ادرار زن را اندازه می‌گیرند. این هورمون که فقط در زنان در هنگام باردارشدن یافت می‌شود، مدت کوتاهی پس از کاشته شدن تخمک لقاح یافته در رحم به‌وسیله جفت تولید می‌شود.

 میزان hCG در ابتدای بارداری هر ۴۸ تا ۷۲ ساعت یک بار دو برابر می‌شود و بعد در سه‌ماهه دوم بارداری میزان‌های آن تثبیت می‌شود.

زنان برای اینکه بهترین نتایج را با این آزمایش به دست آورند، باید یک هفته پس از قطع قاعدگی آن را انجام دهند. این مدت انتظار به‌خصوص برای زنانی که چرخه‌های قاعدگی نامنظم دارند که کوتاه‌تر یا بلندتر از معمول است، اهمیت دارد.

  • چگونگی انجام آزمایش

برای انجام آزمایش نمونه ادرار در یک فنجان جمع‌آوری می‌شود و بعد نوار آزمایش درون ادرار فروبرده می‌شود یا ادرار با قطره‌چکان برای روی نوار آزمایش چکانده می‌شود. این آزمایش را همچنین می‌توان با نگه‌داشتن نوار آزمایش در جریان ادرار در هنگام رفتن به توالت انجام داد.

توصیه می‌شود از نمونه میانه جریان ادرار استفاده شود، به این معنی که ابتدا بگذارید مقداری ادرار وارد به درون توالت ریخته و بعد نمونه ادرار گردآوری شود.

 اغلب در طول چند دقیقه می‌توان نتیجه آزمایش را دید.

نتایج بسته نوع کیت مورداستفاده ممکن است به‌صورت یک نشانه مثبت یا منفی، یک خطر منفرد یا دوگانه، تغییر رنگ، یک نشانه دیجیتال که می‌گوید «باردار» یا «غیر باردار» نشان داده شوند.

برخی از آزمایش‌ها دارای یک «پنجره شاهد» هستند که برای مقایسه با پنجره نتایج استفاده می‌شود.

  • عوامل مؤثر بر نتیجه آزمایش

عوامل متفاوتی می‌توانند بر نتایج آزمایش تأثیر بگذارند.

 انجام آزمایش زودتر از زمان تعیین‌شده هنگامی‌که میزان‌های hCG به حد قابل‌شناسایی نرسیده است، ممکن است بر دقت نتایج تأثیر بگذارد.

داروهایی که حاوی هورمون بارداری hCG هستند، مانند برخی داروها مورداستفاده در درمان ناباروری ممکن است بر نتایج آزمایش تأثیر بگذارند و نتایج «مثبت کاذب» ایجاد کند، یعنی باوجوداینکه آزمایش مثبت شده است، زن درواقع باردار نیست.

اما اغلب داروهای مورداستفاده رایج مانند قرص‌های پیشگیری از بارداری، داروهای ضد درد یا آنتی‌بیوتیک‌ها با آزمایش بارداری تداخلی ندارند.

  • آزمایش مطبی بارداری

بسته به اینکه زن در چه هنگام نخستین ویزیت بارداری‌اش را انجام دهد، معمول است که برخی از پزشکان آزمایش ادراری بارداری را در مطب دوباره انجام دهند یا آزمایش خون برای بارداری تجویز کنند. اگر زن هنگام نخستین مراجعه هفته هشتم باردارش رسیده باشد، ممکن است به جای این آزمایش‌ها، سونوگرافی انجام شود تا زنده‌بودن جنین و زمان زایمان تعیین شود.

آزمایش‌های بارداری بر اساس ادرار که در مطب می‌شوند، شبیه همان آزمایش‌های خانگی هستند و مانند آن‌ها بر اساس میزان هورمون hCG هستند. آزمایش خون برای تعیین بارداری که آزمایش بتا hCG نامیده می‌شود، بر آزمایش ادرار برتری دارد، چراکه حساسیت بیشتری در شناسایی hCG دارد.

آزمایش خون می‌تواند بارداری را زودتر از آزمایش ادرار معلوم کند، یعنی شش تا هشت روز پس از تخمک‌گذاری. اما آزمایش خون را فقط می‌توان در مطب دکتر یا کلینیک انجام داد و اعلام نتیجه آن ممکن است بیشتر طول بکشد.

LiveScience

کد خبر 393362

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha