مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیارکی کوچک،‌مشهور به سیارک هالووین که در سال ۲۱۵ برای اولین بار رصد شد، قرار است باری دیگر در سال ۲۰۱۸ از کنار زمین عبور کند.

براساس گزارش استرونومي، سيارك 2015 TB145 كه به دليل شباهتش به جمجمه انسان و همزماني آن با مراسم هالوون به سيارك هالووين شهرت يافته‌است بار پيش در 31 اكتبر 2015 از نزديك‌ترين فاصله‌اش از زمين عبور كرد.

اين سيارك اولين‌بار از فاصله‌اي بسيار نزديك از كنار زمين عبور كرد، يعني كمي دورتر از مدار ماه تا زمين از فاصله 486 هزار كيلومتري. اما از آنجايي كه اين سيارك از مداري مورب برخوردار است، هربار كه به زمين نزديك مي‌شود فاصله‌اي متفاوت دارد، و فاصله عبور نزديك‌گذر اين سيارك در سال 2015 تا 500 سال ديگر تكرار نخواهد شد.

سیارک

همچنين قرار نيست اين سيارك همواره در مراسم هالووين از كنار زمين عبور كند، مدار 1112 روزه يا سه ساله آن باعث مي‌شود هربار با تاخيري چند روزه از كنار زمين بگذرد.

پرواز نزديك‌گذر سال 2018 اين جمجمه كيهاني در ماه نوامبر رخ خواهد داد و سيارك از فاصله‌اي بسيار دورتر، يعني 105 برابر فاصله ماه تا زمين از كنار سياره عبور خواهد كرد. با اين‌همه از آنجايي كه اين سيارك بسيار شگفت‌انگيز است،‌دانشمندان به محض مشاهده آن تلاش براي مطالعه روي جزئياتش را آغاز كردند.

آنها با استفاده از تلسكوپ‌هاي مختلف محققان توانستند از عبور نزديك‌گذر اين سيارك در سال 2015 اطلاعات زيادي به دست آورند. اين سيارك ابعادي برابر 625 متر در 700 متر دارد، بيضوي است و مدار چرخش آن در زمان عبور از كنار سياره زمين تقريبا عمود بر زمين بوده‌است.

همچنين شيب و انحراف از مدار اين جرم نشان از آن دارد كه اين سيارك زماني يه دنباله‌دار بوده‌است كه پس از چند بار گشتن به دور خورشيد، تركيبات فرار خود را از دست داده و به سنگي مرده، سرگردان در فضا تبديل شده‌است. زماني كه سيارك هالووين در سال 2018 به نزديكي زمين بازگردد،‌اگرچه از فاصله دورتري از كنار زمين خواهد گذشت اما محققان باري ديگر از اين فرصت براي مطالعه دقيق‌تر آن استفاده خواهند كرد.

اين سيارك هم‌اكنون در فاصله 3.7 برابر فاصله خورشيد تا زمين قرار دارد، از اين رو زمان زيادي را بايد سپري كند تا به زمين برسد.

کد خبر 393379

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha