شنبه ۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: چند سالی است که در مناطق جنوبی ایران به دلیل خشکسالی و کم آبی کشت چغندر قند در اولویت قرار دارد. این محصول باعث می‌شود مراتع خشک شده جان دوباره بگیرند و می‌توان از طریق کشت آن‌ها پتانسیل تولید علوفه برای دام را بالا برد.

چغندر

ترب‌ها و چغندرهاي غول پيكر افسانه نيستند و اگر عكس آن‌ها را به دقت نگاه كنيد متوجه مي‌شويد كه فتوشاپي هم نيستند.

اين محصولات در استان فارس ديده شدند. عده‌اي تعجب كردند و عده‌اي تصميم گرفتند از اين موقعيت بهترين بهره را ببرند.

آن‌ها دست به كار شدند و به اين سوال كه چرا در يك زمين با خاك و شرايط يكسان تعدادي از ترب‌ها و چغندرها 600 گرم و تعدادي بين 10 تا 18 كيلوگرم مي‌شوند جواب دادند. «نادر زارعي» يكي از همين افراد است.او مزرعه‌اي پر از چغندرهاي بزرگ دارد.

  • مزرعه ‌چغندرهاي غول پيكر

در شهرستان ني ريز از توابع استان فارس مزرعه‌اي مخصوص كشت چغندرهاي بزرگ وجود دارد. در اين منطقه كشاورزان مي‌كوشند به خاطر فوايدي كه محصولات غول پيكر دارند از اين نوع سبزيجات كشت كنند.

اين محصولات خارق‌العاده و شگفت انگيز توجه توريست‌ها را به خودشان جلب مي‌كند.

در اين گزارش با «نادر زارعي» كشاورزي كه در هر سال 200 تن چغندر 17 كيلويي برداشت مي‌كند، همراه مي‌شويم تا از رمز و رازهاي توليد اين محصول پرده بردارد:«مزرعه‌ي من تمام چغندرهايش بين 17 تا 18 كيلوگرم است.

چند سال پيش طرحي را مبني بر كشت محصولات غول پيكر به سازمان جهاد كشاورزي داديم. چغندر از جمله صيفي‌جاتي است كه مي‌تواند در شرايط محيطي مناسب بيش از حد معمول رشد كند.»

  • محصولات سنگين وزن كجا رشد مي‌كنند؟

از آقاي زارعي مي‌خواهيم شرايط محيطي مناسب را براي‌مان توضيح دهد. يك چغندر 18 كيلويي معمولا در آب و هواي خاصي رشد مي‌كند؟:« چغندرها در هر آب و هوايي رشد مي‌كنند اما هر آب و هوايي مناسب بزرگ شدن اين محصولات نيست.

آب و هواي گرم و مرطوب كه در استان فارس حاكم است بهترين بستر را براي رشد چغندرهاي غول پيكر فراهم مي‌كند. از طرفي مناسب‌سازي خاك، تاثير بسزايي در رشد آن‌ها دارد.

حالا اگر بخواهيد بدانيد خاك مناسب به چه خاكي گفته مي‌شود بايد بگويم كود حيواني پوسيده به همراه كود شيميايي را اگر در زميني كه خوب شخم زده شده بريزيم و با آفت‌كش‌ها مخلوط كنيم بستر مناسب براي پرورش چغندرهاي سنگين وزن را فراهم كرده‌ايم.»

  • امان از كرم‌هاي مزاحم!

حرف آفت‌كش‌ها كه به ميان مي‌آيد متوجه مي‌شويم صيفي‌جات بزرگ از جمله چغندر ‌دچار بيماري‌اي مي‌شوند كه اگر اقدامات لازم جهت پيشگيري از آن‌ها انجام نشود اين محصولات از بين خواهند رفت:« ما بارها محصولات‌مان را به خاطر حمله‌ي آفت هليوتيت از دست داديم.

در هر سال، تعداد زيادي از چغندرهاي ما را همين كرم از بين مي‌برد تا جايي كه تنها مي‌توانيم 200 تن از آن را برداشت و استفاده كنيم.

سم پاشي به موقع و برنامه‌ريزي شده در اين مرحله به كشاورزان امكان مي‌دهد محصولات‌شان را از دست ندهند.»

  • دستكاري ژنتيكي؟ هرگز!

ممكن است تعداد زيادي از خوانندگان ما فكر كنند چغندرها علاوه بر تمام مواردي كه گفته شد دستخوش تغييرات ژنتيكي مي‌شوند.

اما همين جا بايد بگويم كه در توليد اين چغندرها، هيچ نوع دستكاري ژنتيكي‌اي انجام نشده است و اين محصولات كاملا ارگانيك و سالمند:« چغندرهاي 18 كيلويي مزرعه‌ي من از نوع تراريخته نيستند.

هيچگونه اصلاح نژادي در مورد آن‌ها صورت نگرفته. من با اين كار مخالفم چرا كه محصولات تراريخته ممكن است سرطان‌زا باشند در حالي كه چغندرهاي ارگانيك و بزرگ فوايد بسيار زيادي دارند.»

  • بفرماييد چغندر 18 كيلويي!

آقاي زارعي زماني كه شروع به كشت 17 كيلويي‌هاي شيرين و قرمز رنگ كرد تصور داشت اين محصولات براي تهيه خوراك دام مورد استفاده قرار خواهند گرفت غافل از آن‌كه انسان‌ها براي مصارف روزانه هم مي‌توانند از آن‌ها استفاده كنند.

فرض كنيد يك عدد چغندر براي مصرف كل سال يك خانواده كافي است!:« بعد از كشت اولين چغندر 17 كيلويي، خودمان آن را پختيم تا ببينيم طعم و مزه‌‌اش چگونه است.

شايد باورتان نشود اين چغندرها بسيار شيرين‌تر و خوشمزه‌تر از چغندرهاي كوچك و معمولي هستند.

اما اين روزها هنوز موفق نشديم مردم را راضي كنيم آن‌ها را خريداري كنند به همين خاطر هنوز آن‌ها را براي فروش وارد بازار ميوه و تره‌بار نكرديم، اين محصولات نوبرانه هستند، اما در آينده‌اي نزديك مي‌توانيد با سر زدن به ميوه فروشي محل زندگي‌تان يكي از آن‌ها را خريداري كرده و به خانه بياوريد»

  • اين محصولات وقت شناس

وقتي پا به زمين يك هكتاري آقاي زارعي مي‌گذاريم و برگ‌هاي بزرگ و پهن افتاده روي زمين كه در انتهاي آن يك چغندر بزرگ گوشتي خوابيده را پشت سر مي‌گذاريم خيال مي‌كنيم برداشت اين محصولات سنگين چقدر سخت و طاقت فرساست.

اما آقاي زارعي در همين لحظه يكي از آن‌ها را از زير خاك بيرون مي‌كشد:
« چغندرهاي بزرگ بر خلاف تصور شما به راحتي برداشت مي‌شوند. آن‌ها زمان برداشت‌شان را خوب بلدند. در موعد مقرر سر از خاك درآورده و ما مي‌توانيم آن‌ها را بار كرده و استفاده كنيم.»

منبع: همشهري سرنخ

کد خبر 393387

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha