همشهری آنلاین: راهبرد امنیتی جدید دولت ترامپ واکنش تند رئیس جمهوری روسیه را برانگیخت. پوتین معتقد است که این راهبرد امنیتی تنها یک سند نوشتاری نیست بلکه برای اجرای آن اقدامات مشخصی پیش‌بینی شده و بودجه کلانی هم برای آن هزینه می‌شود.

پوتین: راهبرد امنیتی جدید آمریکا پرخاش‌جویانه است

به گزارش دويچه وله، روز جمعه (۲۲ دسامبر / یکم دی) ولادیمیر پوتین در یک نشست وزارت دفاع روسیه موضع خود را پیرامون راهبرد امنیتی جدید ایالات متحده آمريكا اعلام کرد. او در این سخنرانی که به‌طور زنده از تلویزیون دولتی هم پخش ‌می‌شد اظهار داشت که در زبان دیپلماتیک استراتژی امنیتی جدید آمریکا را "مقابله‌جویانه" می‌نامند اما "اگر از زبان نظامی استفاده کنیم، ماهیتی پرخاش‌جویانه دارد".

پوتین تاکید کرد که استراتژی جدید آمریکا تنها سندی روی کاغذ نیست، بلکه برای اجرای آن "اقدامات مشخصی هم انجام می‌گیرد و تامین مالی هم می‌شود".

پوتین در این رابطه به تاسيسات و پايگاه‌های نظامی ناتو که "به مرزهای روسيه نزديک می‌شوند" و همچنین بودجه نظامی آمریکا در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد که نزدیک به ۷۰۰ ميليارد دلار (بیش از ۶۰۰ میلیارد یورو) است.

در راهبرد امنیتی جدید دولت ترامپ که روز دوشنبه (۱۸ دسامبر) منتشر شد، از چین و روسیه به عنوان رقیب‌هایی نام برده شده که "نفوذ، ارزش‌ها و رفاه ایالات متحده" را به چالش می‌کشند. در این سند ۶۸ صفحه‌ای آمده است که روسیه تلاش می‌کند، موقعیت ایالات متحده را در صحنه بین‌المللی تضعیف و آن را از متحدانش جدا کند.

در نخستین واکنش دولت روسیه، ديمتری پسکوف، سخنگوی پوتین از راهبرد امنیتی دولت ترامپ انتقاد کرده و گفته بود: «استراتژی جدید (آمریکا) در نگاه نخست ماهیتی امپریالیستی دارد».

پسکوف تاکید کرده بود که این استراتژی بیانگر عدم تمایل آمریکا "برای کنارگذاشتن یکسونگری" است.

  • ارتش روسیه مجهزتر می‌شود

ولادیمیر پوتین در سخنرانی روز جمعه خود وعده داد که روسیه را به یکی از کشورهای "پیشرو" در زمینه تجهیزات نظامی تبدیل کند. او گفت: «این اقدام برای تضمین استقلال کشور ضروری است».

پوتین تاکید کرد که روسیه باید خود را به "تغییر و تحولاتی که در زمینه توازن قوا" در سطح جهانی رخ داده تطبیق دهد.

رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه آمریکا در حال نقض معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد است اظهار داشت: «ما این حق را داریم که در برابر این گونه تهدیدات بالقوه واکنش‌های مناسب نشان دهیم؛ و امکاناتش را هم داریم».

کد خبر 393451

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha