همشهری آنلاین: یک متخصص تغذیه گفت: چاقی مفرط از مهم‌ترین علائم کم‌کاری تیروئید است.

تیرنگ نیستانی در گفت‌وگو با فارس، افزود: کم‌کاری تیروئید که بیش‌تر در خانم‌ها رایج است، سبب ایجاد تغییرات پوست و مو، بی‌اشتهایی، خواب‌آلودگی و یبوست در افراد می‌شود.

تیرنگ نیستانی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه کم‌کاری تیروئید در کشور ما شیوع زیادی دارد، گفت: این بیماری که در خانم‌ها بیشتر رایج است، به دلیل پایین بودن غلظت هورمون تیروئیدی در خون ایجاد می‌شود که معمولاً سبب کاهش سوخت و ساز بدن، بی‌اشتهایی، خواب‌آلودگی، تغییرات پوست و مو و یبوست در افراد می‌شود.

نیستانی افزود: به دلیل افت سوخت و ساز بدن، وزن افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید افزایش پیدا کرده و بیش‌تر می‌شود. هم‌چنین اگر این افراد درمان نشوند، برای کنترل اضافه وزن خود با مشکل مواجه می‌شوند.

وی در ادامه گفت: ممکن است افراد دارای وزن بالا و مبتلا به کم‌کاری تیروئید حتی با رعایت برنامه غذایی به وزن دلخواه خود نرسند.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: عده‌ای از پژوهشگران این احتمال را در نظر گرفته‌اند، همانطور که کم‌کاری تیروئید سبب ایجاد چاقی در بیماران می‌شود، چاقی نیز احتمال ابتلا به کم‌کاری تیروئید را در افراد افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: تجمع چربی در ناحیه گردن و اطراف غده تیروئید ممکن است بر کارکرد آن تأثیر منفی بگذارد و این بدین معناست که در این افراد کنترل وزن موجب تغییر کارکرد تیروئید بدون نیاز به دارو نمی‌شود.

نیستانی در ادامه افزود: کسی که کم‌کاری تیروئید دارد، با کم کردن وزن نمی‌تواند خوددرمانی کند و درمان وی تنها با نظر پزشک متخصص امکان‌پذیر است.

کد خبر 393513

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha