همشهری آنلاین: خفاش‌های خون‌آشام همواره عامل انتقال بیماری هاری به انسان‌ها و دام‌ها در آمریکای لاتین بوده‌اند، اما تاکنون آمار قطعی و مستندی درباره این موضوع وجود نداشت.

خفاش

خفاش

براساس گزارش ساينس الرت، مطالعات جديدي كه در پرو انجام شده‌است نشان مي‌دهد سالانه 500 راس دام دراثر بيماري هاري منتقل شده از خفاش‌هاي خون‌آشام جان خود را از دست مي‌دهند، اين يعني خسارتي 300 هزار دلاري ناشي از نابودي دام‌ها و هزينه واكسيناسيون هاري براي دامداران.

با اين‌همه محققان بين‌المللي پيشنهاد مي‌دهند اين آمار مرگ و مير و خسارت‌هاي ناشي از آن را مي‌توان با اقداماتي پيشگيرانه،‌نظير واكسيناسيون زودهنگام و اعلام دقيق‌تر شيوع بيماري هاري در ميان دام‌ها كاهش داد. 

محققان با بررسي 11 سال گزارش انتقال هاري از خفاش‌هاي خون‌آشام و مصاحبه با 400 كشاورز در 40 روستا در مناطق مختلف پرو تخمين زدند مرگ و مير ناشي از حمله اين خفاش‌ها 505 راس تا 724 راس دام است كه خسارت آن براي كشاورزان پيش از افزودن هزينه واكسيناسيون 120 هزار دلار است.

اين خسارت براي جوامع كشاورزي كه زندگي‌شان به دام وابسته‌است،‌مشكلي بزرگ محسوب مي‌شود، از دست دادن يك گاو در اثر ابتلا به هاري يعني 241 دلار ضرر مالي و اين هزينه برابر درآمد ماهانه كشاورزي است كه گاو پرورش مي‌دهد.

به گفته محققان دانشگاه گلاسكو، دام براي كشاورزان مانند حساب‌ بانكي است از اين رو از دست دادن يك راس از آنها براي يك كشاورز ضرر بزرگي است و آنها را زير خط فقر نگه مي‌دارد.

خفاش‌ها هنگام شب وارد محل نگهداري دام‌ها شده و آنها را مي‌گزند و حتي اگر دام زنده بماند،‌خونريزي ناشي از گزيدگي خفاش باعث كاهش شيردهي آنها مي‌شود. اين خون‌آشام‌هاي شبگرد گاه به انسان ها نيز حمله مي‌كنند. 

کد خبر 393530

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha