چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارتینگ یا مسابقه کارتینگ نوعی از ورزش موتوری با خودروهای چرخ‌باز است

Karting

به خودروهایی که چرخ‌های آن بیرون از بدنه و بیرون از گلگیرها قرار گرفته، اصطلاحاً «چرخ‌باز» (Open wheel car) گفته می‌شود. این‌گونه خودروهای چهارچرخه کوچک و چرخ‌‌باز کارت نام دارند.

اصولا کارتینگ رشته «مادر» اتومبیلرانی است. كارتينگ نوعي اتومبيل بسيار كوچك و يك نفره مي‌باشد كه به نحوي طراحي شده كه مركز ثقل آن به زمين نزديك و در حدود هفت سانتيمتري زمين قرار دارد.

اين اتومبيل‌ها ۱۲۵ سی سی است. اگر بخواهید به صورت حرفه‌ای کارتینگ سواری کنید، می توانید سرعتی حدود ۱۸۰ کیلومتر در ساعت را تجربه کنید، اما برای افرادی که رنتال سواری می کنند، سرعت ماشین های کارتینگ ۷۰ کیلومتر در ساعت است.

رنتال در اصطلاح به ماشین‌های کارتینگ اجاره‌ای می‌گویند.

با ماشین‌های کارت معمولاً در مسیرهای کارت‌سواری که در مقیاسی کوچک نسبت به بزرگراه‌های واقعی ساخته می‌شوند، مسابقه داده می‌شود. کارتینگ معمولاً به عنوان قدم اول در مسیر رسیدن به ورزش‌های پرخرج‌تر خودروسواری به‌شمار می‌آید.

اگر مسیر کارتینگ درون یک ساختمان باشد، به این نوع کارتینگ، کارتینگ سرپوشیده (Indoor Karting) گفته می‌شود.

از نظر ورزشي، كارتينگ‌سواري نياز به قدرت بدني بالايي دارد و جزء ورزش‌هاي نسبتاً سنگين محسوب مي‌شود. با اين حال بزرگ‌ترين مشخصه كارتينگ‌سواري جنبه آموزشي آن بوده و به همين دليل رانندگان كارتينگ به علت برخورداري از رفلكس سريع، جزء بهترين راننده‌ها در جامعه محسوب مي‌شوند و امروزه در بالاترين سطح مسابقات اتومبيلراني جهان كه مسابقات فرمول يك مي‌باشد، قهرمانان بنام اين رشته مانند شوماخر، سنا، پروست و غيره از كارتينگ‌سواري شروع نمودند.

اتومبيل‌هاي كارت مدل‌هاي مختلفي دارند و براي افراد ۶ سال به بالا قابل استفاده مي‌باشند. از كارتينگ در سطح شهر استفاده نمي‌گردد، بلكه به خاطر ويژگي‌ها و همچنين ايمني سرنشين و جنبه آموزشي، تفريحي و ورزشي آن، نياز به يك پيست مخصوص دارد.

اين ورزش از لحاظ نوع پيست و خودرو به دو دسته داخل سالن و پيست روباز تقسيم مي‌شود كه هركدام از اين پيست‌ها كارت‌هاي متفاوتي را مي‌خواهد. مساحت مورد نياز يك پيست ۵۰۰۰ متر و براي پيست‌هايي در اندازه‌هاي بزرگ‌تر متغير است. ولي اين نكته را بايد درنظر داشت كه طول پيست يك‌دهم كل مساحت پيست خواهد بود كه يك پيست كامل بين (۸۰۰) تا (۱۲۰۰) متر مي‌باشد.

در حال حاضر مسابقات اين ورزش در كلاس‌بندي‌هاي خاص كه به تناسب قدرت موتور و طراحي‌هاي خاص شاسي و سن مي‌باشد، زير نظر فدراسيون جهاني كارتينگ (CIK) برگزار مي‌گردد.

سن شروع کارتینگ در همه جای دنیا از شش یا هفت سالگی است و ماشین‌های کارتینگ هم در سایزهای مختلف برای رده‌های سنی شش سال به بالا وجود دارد.

سن و وزن دو اصل تعیین‌کننده در کارتینگ است. وزن ایده‌آل یک راننده کارتینگ بین ۸۰ تا ۸۵ کیلوگرم است، با این توضیح که سنگین‌تر بودن از شتاب ماشین خواهد کاست و سبک‌تر بودن مانعی است برای حضور در رقابت‌ها!

حداقل وزن خودرو و راننده‌ای که لباس و کلاه مخصوص کارتینگ را به تن می‌کند، باید ۱۶۵ کیلوگرم باشد. در این میان خودرو چیزی حدود ۸۳ کیلوگرم وزن دارد. در نتیجه راننده باید ۸۰ کیلوگرم وزن داشته باشد که با لباس‌ها به حداقل وزن مجاز برسد.

کد خبر 393893

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha