همشهری آنلاین: آملی لاریجانی با بیان اینکه قوه قضاییه در فتنه ۸۸ ایستادگی کرد و در فتنه‌های مشابه هم این‌چنین خواهد بود، گفت: قوه قضاییه با اقتدار خواهد ایستاد.

لاریجانی آملی

به گزارش ایسنا، آیت‌الله آملی لاریجانی در دیدار قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان ایلام پس از ایراد سخنانی از سوی رییس دادگستری کل استان ایلام و ارائه انتقادات و پیشنهاداتی از سوی برخی از کارمندان دستگاه قضایی استان ایلام، اظهار کرد: اگرچه صحبت‌های رییس کل دادگستری و نمایندگان شما به جز بنده خاطر شما را خوش کرد ولی باید به فکر این هم بود که چگونه باید این خواسته‌ها را اجابت کرد، البته این مطلب را به مزاح عرض کردم.

وی افزود: بسیاری از مطالب گفته شده بحق است، ولی محدودیت‌هایی وجود دارد که تلاش می‌کنیم در حد امکان مشکلات حل شود.

رییس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: دولت بودجه و اعتبار تخصیص یافته و چک صادر شده را بر می‌گرداند. خیلی از خطاب‌ها در صحبت‌های رییس کل باید آنگونه دیده شود که از جاهای دیگر امکان حل این مشکلات وجود داشته باشد.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: 56 درصد سمت‌های مصوب اداری در استان خالی است و در قسمت ستادی فقط 30 درصد تحصیل شده، چگونه باید جذب کرد؟ جذب نیرو بر حسب ظاهر قانون و مصوبات مجلس و دولت است. اگر این تعبیر را بکار ببریم که در بحث بودجه و استخدام قوه قضاییه می‌جنگد واقعیت است. دستگاه‌ها کمک نمی‌کنند، البته مدعی‌اند که محدودیت دارند ولی اگرچه دولت دارای محدودیت است، اما نمی‌دانیم این محدودیت عادلانه بین قوه قضاییه و دستگاه‌های دیگر تقسیم شده یا خیر. اگر بناست محدودیت‌ها تقسیم شود باید عادلانه تقسیم شود.

وی ادامه داد: ما تلاش خودمان را در این باره می‌کنیم، ولی مجموعه‌ای از مضایق قانونی و مضایق اجرایی و عملی وجود دارد؛ یعنی دولت بخواهد می‌تواند در چارچوب قانون پرداخت کند، ولی نمی‌کند. یک زمان از سوی معاونت برنامه و بودجه به من گفته شد که ما قانونی داریم که به دولت اجازه می‌دهد وقتی مجموعه درآمدهای دولت کفایت پرداخت همه بودجه را نمی‌کند، می‌تواند به نظر خود اولویت‌بندی کند و من در آنجا اصرار کردم که قانون مربوطه را بیاورید. ماده را خواندیم و اصلا این اختیار به دولت داده نشده که بودجه مجلس را اولویت‌بندی کند. هم‌اکنون که زمان مجلس است از نمایندگان می‌خواهیم که نیازهای قوه قضاییه را ببینند.

رییس دستگاه قضا گفت: علیه قوه قضاییه تبلیغ می‌شود که قوه قضاییه مخارجش زیاد است که این موضوع کذب است. یک زمانی دولت اصلاحات خواست علیه شورای نگهبان تبلیغ کند و می‌گفت شورای نگهبان 12 عضو دارد و 12 میلیارد بودجه. هر عضو با یک میلیارد چکار می‌خواهد بکند، در حالی که شورای نگهبان مجموعه‌ای از دفاتر، بخش‌های استانی و ستادهای مختلف است. اکنون هم علیه قوه قضاییه این سخنان گفته می‌شود، در هر حال آنچه در توان‌مان باشد انجام می‌دهیم.

آملی‌لاریجانی با بیان این مهم که قوه قضاییه در نظام جمهوری اسلامی ایران هم به لحاظ شرعی و هم به لحاظ قانون اساسی وظایف مهمی دارد، تصریح کرد: استقلال قوه قضاییه، اقتدار و عدالت آن از مقوله‌های مهمی است که در همه جا باید مورد توجه قاضی و کارمندان باشد. قوام قوه قضاییه بر عدالت است. در شرع هم مساله استقلال و اقتدار قاضی دیده شده است. در قانون اساسی وظایف و اختیاراتی بر عهده قوه قضاییه گذاشته شده مانند نظارت‌هایی که بر قسمت‌های اجرایی دارد. در بحث وظایف قوه قضاییه مانند پیشگیری از جرم باید توجه داشت که این موضوع در مرحله اول فصل‌الخصومه نیست ولی مهم است. شاید در جایی رعایت حقوق عامه مصداق فصل‌الخصومه نباشد.

وی اضافه کرد: به لحاظ شرع و قانون اساسی علاوه بر اینکه قوه قضاییه مرکز تظلم‌خواهی و شکایت است، مسئولیت‌های خطیر دیگری دارد، همچنین موضوع عدالت که غایت قوه قضاییه است، بدون استقلال و اقتدار این اختیارات و وظایف قابل تحقق نیست. در قانون اساسی این اختیارات نوشته شده و بر استقلال قوه قضاییه تاکید شده، اما اینها کفایت نمی‌کند، این‌ها یک انشاء است. ما برای اقتدار و استقلال قوه قضاییه باید در عمل اقدام کنیم.

رییس دستگاه قضا تاکید کرد: ما در طول این چند سال اصرار داشتیم که قوه قضاییه باید به هر هزینه‌ای استقلال خود را حفظ کند. در طول این چند سال برخی از دولت‌ها اصرار داشتند با روش‌های غیرقضایی و حقوقی به قوه قضاییه نزدیک شوند و مشکلات‌شان را حل کنند، ما زیر بار نرفتیم و فقط یک حرف داشتیم، آن هم عمل به قانون و رعایت حقوق مردم بود. افرادی که یک زمانی صاحب قدرتند اگر قوه قضاییه به سراغ‌شان برود می‌گویند من معاون رییس‌جمهورم، یکی می‌گوید من رییس‌جمهورم و یکی می‌گوید من وکیل یا وزیرم، در حالیکه قانون برای همه نوشته شده است. بسیاری از این هجمه‌هایی که علیه قوه قضاییه مطرح می‌شود ناشی از همین‌ها است.

وی اضافه کرد: دشمن بیرونی از اقتدار قوه قضاییه هراس دارد. قوه قضاییه در فتنه 88 ایستادگی کرد و در فتنه‌های مشابه هم این‌چنین خواهد بود. قوه قضاییه با اقتدار خواهد ایستاد. اگر بنا باشد اجرای قانون فقط برای افراد ضعیف باشد و افراد صاحب قدرت کنار بکشند این اجرای عدالت نیست. عده‌ای با فریبکاری پاسخگویی به قانون را به طرف دیگری می‌برند و سیاسی‌کاری می‌کنند. اگر قوه قضاییه بخواهد وظایف خود را عمل کند باید در میدان نبرد با اقتدار و با صلابت بایستد و قانون را اجرا کند و به تخلف متخلفین رسیدگی کند.

آملی لاریجانی با اشاره به سخنان امروز مقام معظم رهبری، گفت: از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم که امروز سخنان بسیار مهمی داشتند. عده‌ای سیاه‌نمایی می‌کنند، قوه قضاییه با هزاران هزار پرونده و با میلیون‌ها خدمت به مردم، خدمت‌رسانی می‌کند، اینها خدمات قوه قضاییه را زیر سوال می‌برند و سیاه‌نمایی می‌کنند، این سیاه‌نمایی‌ها چه وجهی دارد. دشمن که کار خود را می‌کند و سال‌ها در پی تخریب قوه قضاییه است. در درون کشور هم عده‌ای آب به آسیاب دشمن می‌ریزند. با ناامید کردن مردم و سیاه‌نمایی کردن رسیدگی به میلیون‌ها پرونده و خدمات قضایی را نمی‌بینند و یک پرونده را با تحلیل خود سیاه‌نمایی می‌کنند؛ چرا به این مقدار بی‌انصافی انجام می‌شود. این همه قضات امین با کمال سلامت کار می‌کنند.

رییس دستگاه قضا ادامه داد: چیزی که باید در مقام عمل انجام دهیم استقلال و استقامت در این مسیر است و عمل به اینها مشکلاتی را به همراه دارد. بدون استقلال، استقامت و سلامت قاضی کار قضایی پذیرفته نیست. من توصیه می‌کنم برای اینکه بتوانیم این منویات را پیاده کنیم باید ابتدا به فکر خودمان باشیم. آنچه معیار دستگاه قضایی است و در آیات، اصول قانون اساسی و قوانین گفته شده باید با شخصیت‌مان هماهنگی داشته باشد، ما انسان‌ها در معرض خطریم. باید با حق مانوس باشیم، این حرف‌ها تمام می‌شود، ما هستیم و اعمال‌مان. در توهین، رفتارهای ناصحیح و اهانت‌ها باید راه صحیح را بشناسیم. ما در قوه قضاییه خیلی کاستی داریم ولی باید دید از چه نقطه‌ای آغاز کردیم و به کجا می‌رسیم. من نسبت به دوره‌های گذشته ارزیابی منفی نمی‌کنم. من این تعبیر را به کار نمی‌برم که ویرانه تحویل گرفتم. آنها به اندازه مقدورات و محدودیت‌ها کار کردند. این درست نیست که خدمات افراد را با نگاه منفی ببینیم ولی باید در ارزیابی‌ها نقطه آغاز و ختم را دید.

آملی لاریجانی در پایان بیان کرد: در طول این هشت سال در جذب قاضی و کارمند در بحث مبارزه با فساد در درون و بیرون قوه قضاییه رسیدگی به پرونده‌های کلان اقتصادی، برخورد با مفاسد اجتماعی، برخورد با کسانی که امنیت جامعه را به خطر می‌اندازند، تلاش شده است. کار قوه قضاییه کار بسیار سنگین و کارنامه روشنی است، قوه قضاییه تا ایده‌ال فاصله دارد ولی باید نقطه آغاز و ختم را دید. اگر دست من برای جذب کارمند و قاضی باز باشد باید اندازه این قاضی و کارمندی که داریم، قاضی و کارمند بگیریم. ما چندین برابر قاضی کم داریم، در این صورت بسیاری از نارضایتی‌ها که از دستگاه قضایی است برطرف می‌شود.

کد خبر 393932

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha