چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: روزنامه تایمز نوشت: دستکم ۳۰۰ تن از شهروندان انگلیس که در گذشته به گروه تکفیری داعش پیوسته‌اند، از ترس سازمان‌های اطلاعاتی غرب، در ترکیه مخفی ‌شده‌اند.

 تایمز: ۳۰۰ داعشی انگلیسی در ترکیه پنهان هستند

به گزارش ایرنا، تایمز افزود: زمانی که شهرهای رقه (در سوریه) و موصل (در عراق) در سال جاری (2017) از اشغال داعش خارج شدند، هزاران تن از ستیزه جویان داعش راهی ترکیه شدند که از این شمار 300 تن آنها انگلیسی هستند.

«سیوان جلیل» مأمور اطلاعاتی دولت سوریه و مسئول امور تروریست های خارجی در عراق و سوریه به این روزنامه انگلیسی می‌گوید که اکثر داعشی های انگلیسی از سوریه فرار کرده‌اند. گریز عناصر داعش از زمان سقوط موصل در عراق آغاز شد و پس از آزاد شدن رقه (مرکز این گروه در سوریه) ادامه پیدا کرد، اکنون شمار زیادی از داعشی های فرانسوی و سایر ملیت‌ها در زندان‌های ما (سوریه) محبوس هستند، اما انگلیسی‌های داعشی از سوریه فرار کرده‌اند.

به نوشته تایمز، دستکم 850 تن از اتباع انگلیسی تاکنون به گروه تکفیری داعش تاکنون پیوسته که نیمی از آنها به این کشور بازگشته‌اند و 130 تن دیگر از آنان نیز در جریان درگیری‌های نظامی در سوریه و عراق به هلاکت رسیده‌اند.

این روزنامه انگلیسی افزود: سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس روز گذشته در باره تلاش داعشی های انگلیسی برای بازگشت به این کشور و دست زدن به حملات تروریستی هشدار دادند. جاسوسان انگلیسی امیدوارند که از طریق همکاری با سازمان جاسوسی ترکیه، بتوانند این افراد را به ‌موقع شناسایی و پیش از ورود آنان به انگلیس، اقدام کنند.

تایمز به نقل از یک منبع اطلاعاتی انگلیس اظهار داشت: سفر یک نفر از ترکیه به انگلیس بدون شناسایی شدن، بسیار دشوار است. پیکارجویانی که از مناطق جنگزده بازمی‌گردند، توسط سازمان ام.آی.5 (سازمان جاسوسی داخلی انگلیس) متوقف‌شده و مورد بازجویی قرار می‌گیرند و اگر محرز شود که برای داعش جنگیده‌اند، بازداشت خواهند شد.

این روزنامه انگلیسی افزود: در همین حال سازمان «‌ام.آی.6» (سازمان جاسوسی خارجی انگلیس) نیز از طریق همکاری با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، اقدامات پنهانی را برای شناسایی پیکارجویانی که از کشورهای غربی به داعش پیوسته اند، در دست اجرا دارد.

به نوشته تایمز؛ هرچند پیکارجویان خارجی داعش، تنها در سه فقره از 40 حمله تروریستی صورت گرفته در اروپا از سال 2015 نقش داشته اند، اما نیمی از تلفات صورت گرفته تاکنون بر اثر این حملات رخ‌ داده است.

بغداد اواخر آذر ماه گذشته، پایان جنگ ضد داعش را پس از یک سال از نبرد سخت که به پیروزی ارتش عراق در موصل و شکست داعش در این شهر انجامید و نیز آزادی مرزهای مشترک با سوریه را که داعش آن را نقطه ارتباطی میان این دو کشور قرار داده بود، اعلام کرد. گروه تکفیری تروریستی داعش موصل را به عنوان مرکز خود در عراق و رقه را پایتخت خود در سوریه قرار داده بود.

داعش اکنون از پروژه 'خلافت ' به گروهک‌های متفرق و پراکنده در سوریه تبدیل‌ شده که انتظار می‌رود به‌ زودی همانند عراق، جنگ علیه آن در سوریه نیز پایان یابد.

کد خبر 393937

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha