همشهری آنلاین: یک پژوهش جدید نشان می‌دهد حتی مقادیری از آلودگی هوا که استانداردها آن را «ایمن» می‌شمارند، می‌تواند طول عمر سالمندان را کوتاه کند.

به گزارش هلث‌دی نیوز این بررسی در آمریکا نشان داد که ممکن است صدها نفر از آمریکاییان سالمند در هر سال به علت اثرات هوای آلوده دچار مرگ زودرس شوند.

این یافته‌ها از یک تحلیل پیش‌بینی کامپیوتری منشأ می‌گیرد که میزان‌های ذرات معلق آلاینده و اوزون را در فاصله میان سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۲ با میزان‌های مرگ در حدود ۹۳ درصد آمریکاییان تحت پوشش بیمه سالمندان ارتباط داده است.

فرانسیسکا دومینیچی، نویسنده ارشد این بررسی و یکی از دو رئیس «برنامه علوم داده‌های هاروارد» در بوستون دراین‌باره گفت: «این فراگیرترین بررسی تابه‌حال درباره رابطه میان قرارگیری کوتاه‌مدت به آلودگی هوا و میزان مرگ‌ومیر است.»

دومینچی افزود: «ما دریافتیم که میزان مرگ‌ومیر تقریباً به طور خطی با افزایش آلودگی هوا افزایش می‌یابد. هر میزان آلودگی هوا، هر چقدر هم کم باشد، به سلامت انسان آسیب می‌زند.»

در طول مدت این بررسی، ۲۲ میلیون نفر از سالمندان تحت پوشش این برنامه درگذشتند.

با اینکه بررسی فقط همراهی میان آلودگی هوا و مرگ‌ومیر سالمندان را نشان داد، این پژوهشگران دریافتند که با هر اندک افزایشی چه در میزان‌های ذرات معلق آلاینده یا اوزون، میزان مرگ‌ومیر روزانه سالمندان حدود ۰.۵ تا ۱ درصد افزایش می‌یابد.

گرچه این ارقام ممکن است کوچک به نظر برسد، دومینیچی و همکارانش می‌گویند همین درصد کم هنگامی که در کل جمعیت سالمندان آمریکا ضرب می‌شود، معادل بیش از ۷۱۰۰ مرگ زودرس در طول دوره بررسی است.

علاوه بر این‌که گروه پژوهشگران دریافتند برخی از گروه‌های سالمندان آسیب‌پذیری حتی بیشتر به قرارگیری در معرض آلودگی هوا دارند، به‌طوری‌که سالمندان کم‌درآمد نسبت به سالمندان مرفه سه برابر بیشتر در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرند.

به همین طریق، این بررسی نشان داد که خطر مرگ زودرس زنان سالمند به دنبال قرارگیری در معرض ذرات معلق و اوزون ۲۵ درصد بیشتر از مردان سالمند است.

یافته‌های این بررسی در ۲۶ دسامبر در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است.

کد خبر 393974

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha