همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت گفت: اگر زلزله‌ای جدی در تهران اتفاق افتد، دسترسی سیستم اورژانس کشور دچار مشکل می‌شود و امکان خدمت رسانی فراهم نخواهد بود و باید بدانیم که حل این مشکل نیازمند عزم ملی است.

اورژانس

ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌و‌‌گو با ایلنا، درباره ایمنی بیمارستان‌ها در تهران گفت: ۹۵ درصد موارد فوتی در حوادث ناشی از تخریب ساختمان‌هاست، که بیمارستان‌های فرسوده نیز بخشی از آنها محسوب می‌شود.

او با اشاره به اینکه، با اقدامات انجام شده در طرح تحول نظام سلامت توانستیم آمار بیمارستان‌های فرسوده را به ۴۷ درصد کاهش دهیم، افزود: این کافی نیست و ما همچنان در این حوزه مشکلات جدی داریم و مهم این است که میزان آمادگی بیمارستان‌ها را با شاخص‌های علمی دنیا افزایش دهیم.

حریرچی افزود: در سال ۸۶، ۸۷ درصد مراکز درمانی شهر تهران فاقد خصوصیات مقاومتی بودند. با تلاش‌های انجام شده در این سال‌ها، این میزان به ۷۵ درصد رسیده است و هدف‌گیری ما برای سال ۱۴۰۰، رسیدن بیمارستان‌های فاقد خصوصیات مقاومتی به ۴۵ درصد است.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مهم تهران قدیمی هستند. به عنوان مثال انستیتو کانسر در دهه ۳۰، بیمارستان ولیعصر (عج) در دهه ۵۰، بیمارستان شریعتی در دهه ۵۰ و بیمارستان طالقانی در سال‌های قبل از انقلاب ساخته شده‌اند، البته باز هم مراکز درمانی اینچنینی در شهر تهران وجود دارند.

حریرچی ادامه داد: ایمنی کلی بیمارستان‌های کشور در سال ۹۲ به میزان ۳۴ درصد بوده است و این آمار در سال ۹۶ به ۴۸ درصد افزایش یافته است. همچنین میزان ایمنی سازه‌ای بیمارستان‌های کشور از ۳۶ درصد از سال ۹۲ به ۴۷ درصد در سال ۹۶ ارتقا پیدا کرده، در عین حال میزان ایمنی غیرسازه‌ای نیز از ۳۶ درصد در سال ۹۲ به ۵۰ درصد در سال ۹۶ و ایمنی عملکردی هم از ۲۸ درصد در سال ۹۲ به ۴۷ درصد در سال ۹۶ افزایش پیدا کرده است، بنابراین ارتقای این شاخص‌ها قدم بسیار مهمی است، اما کافی نیست.

او با بیان اینکه عمده مشکلات ما در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها در حوزه ایمنی سازه‌ای است، گفت: متاسفانه در چند روز اخیر در تهران زلزله‌ای رخ داد و همه دیدیم که ترافیک خیابان‌ها را قفل کرد و تراکم زیادی در پمپ بنزین‌ها ایجاد شد. اگر زلزله‌ای جدی در تهران اتفاق افتد، دسترسی سیستم اورژانس کشور دچار مشکل می‌شود و امکان خدمت رسانی فراهم نخواهد بود. باید بدانیم که حل این مشکل نیازمند عزم ملی است.

کد خبر 393990

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha