شنبه ۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: گزارش‌هایی مبنی بر توبیخ ثامر السبهان توسط آمریکایی‌ها مطرح شده و توقف توئیت‌های او هم ابهام‌های بیشتری ایجاد کرده‌ است.

 آسوشیتدپرس به نقل از منابع آگاه گزارش داد که ثامر السبهان، وزیر مشاور عربستان در امور کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را در جریان سفر به آمریکا و حضور در کاخ سفید همراهی کرده بود، با مسئولانی در وزارت خارجه و پنتاگون و شورای امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید دیدار کرد.

این سفر مقام‌هاي سعودی چند روز پس از استعفای سعد حریری، نخست وزیر لبنان انجام شده‌بود.

منابعی که از رخدادهای این نشست در جریان بودند، گفتند: السبهان به شدت مورد توبیخ آمریکایی‌ها قرار گرفت و مقام‌هاي آمریکایی بر او برای متوقف كردن توئیت‌های تحریک‌آمیزش اعمال فشار کردند.

به گزارش ایسنا،آن‌ها همچنین از او پرسيدند چه کسی  این حق را به او داده است که ثبات لبنان را از بین ببرد، در حالی که آمریکا از نیروهای مسلح لبنان حمایت می‌کند.

در این دوره زمانی ثامر السبهان توئیت‌های خود را که در گذشته بسیار علیه ایران و حزب الله و محور مقاومت منتشر می‌کرد، متوقف كرد و همچنین در جلسه‌هاي کابینه عربستان به‌ویژه پس از تصمیم سعدحریری برای لغو استعفایش حضور نیافت و آخرین توئیت او در تاریخ ۱۲ نوامبر ۲۰۱۷ (21 آبان) منتشر شد.

در حالی که نبود ثامر السبهان توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است، پایگاه شبکه المیادین فایل ویدئویی را از مخفی شدن او منتشر کرد، اما السبهان در کمتر از ۱۲ ساعت به انتشار این ویدئو پاسخ داد و توئیتی را برای رد اخبار مخفی شدنش نوشت، اما ابهام‌ها باز بیشتر شد؛ چرا که دو نکته در این توئیت وجود داشت،‌ نخست این‌که برخلاف روال معمول این توئیت هیچ رویکرد سیاسی نداشت و دوم این‌که برای تبریک به مناسبت سومین بیعت برای به قدرت‌ رسیدن سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان منتشر شد، ‌در حالی که این تبریک با تاخیر ۶ روزه از این رخداد در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۷ (30 آذر) منتشر شد.

السبهان در یک مقطع زمانی در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ وابسته نظامی عربستان در لبنان بود.

او همچنین به عنوان اولین سفیر عربستان در عراق بعد از گذشت ۲۵ سال تعیین شده بود، اما فقط بعد از گذشت ۹ ماه فعالیت، دولت عراق خواهان تغییر این سفیر شد، چراکه اظهارات او جنجال بسیاری را در عراق به پا کرده بود.

همچنین سیدحسن نصرالله در یکی از سخنرانی‌هایش در واکنش به اظهارات ثامرالسبهان او را "کودکی معرفی کرده بود که نمی‌داند چه می‌گوید".

کد خبر 394045

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha