همشهری آنلاین: ناکارآمد بودن نقشه جایکا، شناسایی ۷۳۰۰ ساختمان ناایمن در تهران، فشار اقتصادی بر مردم و نبود مکان‌های اضطراری از مهمترین نکات مطرح شده در شورای شهر تهران، ری و تجریش بود.

به گزارش همشهري آنلاين، در جلسه شوراي شهر تهران، ري و تجريش امروز يكشنبه، دهم دي ماه، «محمدعلي نجفي» شهردار تهران در جلسه حضور داشت و باز هم بحث زلزله تهران و اقدامات مديريت شهري در راس همه صحبت‌ها بود، چكيده اين جلسه را در پايين بخوانيد: 
  • فشار اقتصادي قابل قبول است اما روش اعتراض اين نيست
محسن هاشمي با بيان اينكه ما در موقعیت هوشیاری ملی قرار داریم و ما اعضای شورای شهر توصیه می‌کنیم که از فضای هیجانی پرهیز کنید، تصريح كرد: ما باید ملتی واحد بمانیم تا از گزند دشمن در امان باشیم و مجددا از ایجاد فضا برای رخنه تندروها در فضای کشور جلوگیری شود.

رييس شوراي شهر تهران، ري و تجريش ادامه داد: حق اعتراض قابل قبول است اما نحوه بیان انتقادات و مطالبات باید به شیوه قانونی و در چهارچوب رعایت قانون باشد و اعتراضات کف خیابانی هیجانی و غیرقانونی راه درست نیست، چرا که این انتقادات در اندک فریادهای تندروها محو می‌شود.

هاشمی با بيان اينكه فشارهاي اقتصادي و تبعيض طبقاتي وجود دارد، اظهار داشت: پیگیری مطالبات به صورت مدنی و خارج از خشونت مناسب‌ترین روش است.

  • نقشه جايكا روزآمد نيست

احمد مسجدجامعی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با بیان اینکه سازمان مدیریت بحران امکانات کمی در مواجهه با بحران دارد گفت: بر اساس مصوبه شورای شهر باید دو درصد از عوارض شهرداری به خرید تجهیزات و توسعه ایمنی شهر در اختیار سازمان آتش نشانی قرار گیرد. اما متاسفانه می‌بینیم که هنوز تجهیزاتی که در پلاسکو تلف شد، جایگزین نشده است.

وی ادامه داد: بیش از 500 کیلومتر راه در تهران داریم که باید بیش از 200 کیلومتر آن در زمان بحران و زلزله باز باشد اما می‌بینیم که در دو زلزله اخیر هیچ کدام از راه‌ها نه تنها باز نبود بلکه قفل هم شد. نباید فقط مباحث روی کاغذ مطرح شود.

مسجد جامعی با بیان اینکه حضور ماموران انتظامی و امدادی در زمان بروز حادثه موجب دلگرمی مردم است، گفت: متاسفانه پیوست مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در هیچ کدام از پروژه‌های شهر تهران وجود ندارد و باید در راستای این مهم کاری کنیم.

وی با بیان اینکه 2300 نقطه امن در تهران پیش بینی شده که این نقاط بر اساس مطالعات جایکا در نظر گرفته شده که متاسفانه روزآمد نیست، گفت: مثلا در نقاط امن بوستان مادر در نظر گرفته شده اما بوستانی وجود ندارد چرا که آن را فروخته‌اند و فضای آن به برج بدل شده است.

  • تهران ظرفیت اسکان اضطراری ندارد

در ادامه حجت نظری نیز با بیان اینکه متاسفانه نقشه امن تهران به روزرسانی نشده، گفت: در زلزله دوم شهروندان به این نقاط امن رفتند اما درها بسته بود.

وی با بیان اینکه اطلاعاتی در اختیار دارم که به دلیل افزایش نگرانی مردم آنها را اعلام نمی‌کنم، گفت: تهران ظرفیت اسکان اضطراری را ندارد و باید سریعا 40 میلیون فضا را آماده کنیم و همچنین لازم است شهرداری و معاونت شهرسازی از ساخت و ساز بر روی گسل‌ها جلوگیری کرده و از توان سمن‌ها برای آموزش مردم استفاده کنند.

  • شناسایی 7300 ساختمان ناایمن در تهران

در ادامه زهرا نوری نیز با بیان اینکه 7300 ساختمان ناایمن در تهران شناسایی شده که در زمان بروز حادثه می‌تواند مشکل آفرین شود، گفت: از این میان 1152 ساختمان برای خود شهرداری است و حتی ایستگاه آتش نشانی، سرای محله، فرهنگسرا، فروشگاه شهروند و ... ناایمن هستند و باید بگویم ما وارث غفلت 12 ساله مدیریت قبلی هستیم.

نوری با بیان اینکه از میان ساختمان‌های ناایمن 177 ساختمان مربوط به مراکز درمانی و بیمارستانی هستند و 265 مدرسه نیز ناایمن شناسایی شده‌اند، گفت: لازم است شهردار تهران در جلسه هیات دولت این موضوع را گوشزد کند. همچنین علی اعطا با بیان اینکه سال 95 نقشه تدقیق پهنه‌های گسلی ابلاغ شده است، گفت: شهرداری تهران باید در مورد رعایت ضوابط ساخت و ساز در حریم گسل‌ها جدی باشد و حتی ساختمان‌های مهم را جابجا کند.

وی با بیان اینکه شهردار تهران پیشنهاد ساخت شهرک اسکان اضطراری را داده که می‌توان از فضاهای موجود همچون پادگان قلعه مرغی و 06 استفاده کرد، گفت: می‌توان از این مکان‌ها به عنوان شهرک استفاده کرد.

وی با بیان اینکه باید این تهدید زمین لرزه به فرصت بدل شود، گفت: مسئولان باید بر هشدار زمین لرزه حساس بوده و مانع از ساخت و ساز بر روی گسل‌ها شوند.

میرلوحی همچنین در تذکر پیش از دستور خود، گفت: در دیداری که با رئیس جمهور داشتیم یادداشتی از سمت نوبخت به رئیس جمهور رسید و نوید دادند که تا آخر هفته سهم دولت در بلیط مترو، اتوبوس و جرایم راهور پرداخت می‌شود که متاسفانه با گذشته دو ماه این مهم محقق نشده است.

وی با بیان اینکه باید هر چه زودتر این سهم واریز شود تا بخشی از مشکلات شهرداری مرتفع شود، گفت: متاسفانه ناآرامی‌های روز گذشته تهران سبب شد که به بخشی از اتوبوس‌های شهری و اموال عمومی آسیب برسد و این در حالیست که مردم باید در حفظ اموال عمومی که متعلق به خودشان است کوشا باشند.

کد خبر 394183

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha