همشهری آنلاین: رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: دفاع سایبری می‌تواند تضمین کننده استقلال در تمام مولفه‌های امنیت کشور باشد.

 غلامرضا جلالی

به گزارش سایت پایداری ملی، سردار غلامرضا جلالی در پنجمین همایش ملی پدافند سایبری با تاکید بر ضرورت بازنگری در سند فضای توسعه سایبری عنوان کرد: در حال حاضر با چهره دیگری از تهدیدات مواجه هستیم که در قالب توسعه فناوری آنها را می‌بینیم که در ظاهر یک قالب بسیار زیبا از آنها مشاهده می‌کنیم و اگر دقت نظر نداشته باشیم و تهدیدات این فناوریها را از فرصت‌ها جدا نکنیم با مشکلات بسیاری در کنار تهدیدات درفضای سایبری مواجه می‌شویم و اجازه اشغال بیگانگان را در این فضا فراهم کرده‌ایم.

وی اظهارکرد: موضوعات نظام سایبری موضوعات بسیار مهمی است که براساس فناوری اطلاعات و سایبری با سرعت زیادی درحال توسعه است به شکلی که سرعت پیشرفت فناوری ها از سرعت دستگاه های اجرایی و ساختارهای دولتی بسیار بیشتر است تا جایی که فاصله ای میان مقررات نویسان و پیشرفت فناوری ها به وجود آورده است که در کشورهای پیشرفته این فاصله کم و در کشورهای کمتر توسعه یافته این فاصله بیشتر به چشم می خورد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل اظهار کرد: اینکه همه چیز را در قالب توسعه و فناوری ببینیم و اجازه اشغال به دشمنان دهیم این همان هدف دشمن دندان تیز آمریکاست. باید در فضای سایبری از استقلال کشور دفاع کنیم، این استقلال شامل استقلال سیاسی، اقتصادی، دفاعی، نظامی و در تمام ابعاد است.

جلالی تصریح کرد: اگر می خواهیم از فضای سایبری استفاده کنیم باید رویکرد ملی‌سازی را در زیرساخت ها در دستور کار قرار دهیم؛ امروز امنیت ملی صرفا در حوزه فیزیک نیست اما یکی از شروط دفاع سایبری ملی سازی زیرساخت های سایبری کشور است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: باید بتوانیم رگلاتورهای ملی درتمام حوزه ها را تعریف کنیم، اینکه نظام بهداشت و درمان ما هوشمند شود وتمام تجهیزات را وارد و از داروهای فناوری شده استفاده کند می تواند انتقال این فناوری نسخه ای از بیماری ها را به خارج از کشور ارجاع و انتقال دهد.

وی ادامه داد: باید حتما به طورمثال دراین بخش رگلاتورهایی داشته باشیم که بتوانند این موضوع را مدیریت و کنترل کنند. در صورت غفلت ازاین موضوع کسانی که این فناوری ها را به ما ارایه داده اند وقتی بخواهند می توانند با انتقال ویروسی به کشور ،شورش در کشور ایجاد کنند و با چند نوع ویروس ناشناخته شهری را بهم بزنند.

وی ضرورت هوشمندسازی را اینطور تعریف کرد: ضرورت هوشمند سازی این است که صنعت بومی و ملی را در حوزه زیرساخت ها مورد توجه قرار دهیم. در حقیقت الزام هوشمندسازی زیرساخت ها نیازمند صنعت بومی ملی در حوزه زیرساخت ها است ونمی توان با توهمات روشنفکری از حوزه سایبری عبور کرد. دفاع سایبری ضامن توسعه رشد و کاهش آسیب پذیری در کشور است.

سردار جلالی خاطرنشان کرد: باید سرمایه گذاری جدی در تولید ملی سامانه های پایه داشته باشیم تا بتوانیم تعریفی از نظام جامع در حوزه سایبری ارایه دهیم.

وی با بیان اینکه باید در فضای سایبری روابط ،هم افزا و مشخص باشد، اظهار کرد: ما نیازمند پیمان دفاعی در حوزه سایبری هستیم، کشورهای زیادی هستند که نمی خواهند تحت تسلط فناوری آمریکا در فضای سایبری باشند.

وی در ادامه افزود: ما می توانیم از طریق تشریک مساعی در این حوزه با کشورهای همسو و همفکر همکاری کنیم تا منافع ملی خود را در فضای سایبری حفظ کنیم و گام بعدی این است که نخبگان را به باور و فهم عمومی از موضوع تهدیدات سایبری برسانیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: این نگاه عاقلانه نیست، بس است این مدل روشنفکری که در قطاری بنشینیم و از مبلمان زیبای آن و دکوراسیون آن لذت ببریم و ندانیم ریل گذاری این قطار به کجا می انجامد و ندانیم که مقصد قطار کجاست و ما را به چه آسیب های جدی می رساند.

وی با اشاره به سیاست و استراتژی جدید آمریکا برای تسلط بر جهان از طریق فضای سایبری خاطرنشان کرد: توسعه فناوری و سایبری و جمع آوری اطلاعات جزو اولویت های اول آمریکایی هاست که با اشراف و تسلط کامل بر حوزه سایبری بر این موضوع تاکید دارند و این موضوع را در ساختار سازمان های جاسوسی زیر نظر CIA مورد توجه قرار داده اند.

وی گفت: اولویت آنها در این حوزه زنان، جوانان و کارآفرینان است و تلاش می کنند با پشتیبانی مالی از این افراد حمایت کنند که حمایت از NGO ها (سازمان های مردم نهاد) ازجمله این پشتیبانی هاست.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: آمریکایی ها برای چگونگی اجرای استراتژیک تسلط بر جهان ،ساختار، تولید می کنند.

جلالی با اشاره به توانمندی های حوزه نظامی ودفاعی کشورمان یادآورشد: به دلیل ساختار منسجم و توانمندی های دفاعی، پیام این توانمندی برای آمریکا عدم تهاجم نظامی است که البته همواره ما با تهدیدات آمریکا در این حوزه نیز مواجه بودیم اما آمریکایی ها می دانند این کارراه حل جدی نیست. برهمین اساس تمرکز جدی خود را بر حوزه سایبری قرار داده اند و تلاش می‌کنند درحوزه زیرساخت ها شرکت های تولیدکننده زیرساخت ها را تحت حمایت مالی و سیاسی خود قرار دهند،همچنین تلاش دارند شرکت های اصلی تولیدکننده زیرساخت ها در تمام عرصه ها را تابع پروتکل امنیتی خود قرار دهند.

وی ادامه داد: وابستگی امنیتی این شرکت ها به آمریکا موجب می شود تا آمریکایی ها در اجرایی کردن استراتژی تسلط بر جهان موفق باشند.

سردار جلالی تصریح کرد: در لایحه 2017 آمریکایی ها به ارتش آمریکا در حوزه پدافند غیرعامل ابلاغ شده است که سالی 117 یگان سایبری را برای تهاجم سایبری در کشورهای مختلف سازماندهی کنند و تاکید این دستور در حوزه زیرساخت هایی مانند هسته ای، پولی، ارتباطات، برق و سایر زیرساخت های زیستی است تا بتوانند از این راه کشورهایی را که برای خود تهدید می داند، مورد تهاجم قرار دهد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: با تعریف این استراتژی ،اشغالگری سایبری آمریکا تعریف می شود و بر اساس شبکه سازی در حوزه فضای مجازی بسیاری از فعالیت های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ما را سازماندهی می کند و می تواند در قالب این فضا بسیاری از ایده های ناب ایرانی را به سمت خود جذب کند و سازماندهی این ایده ها را بر عهده بگیرد.

وی با اشاره به مفهوم اقتصاد دیجیتال مبتنی بر سیاست پولی و مالی آمریکا گفت: حتی در حوزه اقتصادی تلاش می کند در شبکه های اجتماعی و فضای سایبری نظام پولی و مالی را تعریف کند و این موضوع را در حوزه خدمات عمومی تعریف می کند تا بتواند از این راه استقلال مالی کشورها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد به شکلی که مردم در قالب کاسبی و تجارت به نظام اقتصادی و پولی خارج از کشور متصل می شوند و از ساختار نظام پولی و مالی درون کشور جدا کرده و تحت اختیار سیاست پولی و مالی آمریکا قرار گیرند.

جلالی ادامه داد: چگونه آمریکا می تواند در شبکه های اجتماعی با دقتی بالا در زمان انتخابات قریب به 95 درصد آرا را پیش بینی کند و برمسایل اجتماعی و اقتصادی سوار شود و یا در کشور قائله ای به راه بیندازد.

تمام این اطلاعات از طریق شبکه های اجتماعی و حوزه سایبری در اختیار آنها قرار می گیرد و براساس حجم زیاد اطلاعاتی که در اختیار دارند با پردازش این اطلاعات می توانند تصویری واضح و دقیق درجامعه ما داشته باشند و تمام حوادث اجتماعی را تشخیص و کنترل دهند و این همان اشغال سایبری است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور ادامه داد: با این حال ما اجازه تصاحب شبکه های اجتماعی را داده ایم و حتی اجازه تصاحب اقتصاد را نیز به او می دهیم و اجازه می دهیم یک شبه چند میلیارد از کشور خارج شود و این همان موضوعی است که موجب می شود تا استقلال مالی کشور از دست برود.

وی تصریح کرد: دشمنان با تسلط اطلاعاتی در حوزه سایبری می توانند با به راه انداختن جریان های آبی و قرمز و یا حمایت و تشویق از یک جریان در تصمیم گیری های سیاسی کشور دخالت کنند و این همان چهره زیبا در ظاهر از تهدیدات است که در قالب توسعه فناوری و سایبری به چشم می خورد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل اظهارکرد: در فضای سایبری ما با ترکیبی از فرآیند تهدید و فرصت مواجه هستیم و نمی توانیم تنها نگاه فرصت محور به فضای سایبری داشته باشیم، از طرفی باید با شناخت آسیب ها و تهدیدات یک نگاه جامع به این حوزه داشته باشیم و نگاهی هوشمندانه را تعقیب کنیم و از طرف دیگر باید در حوزه فناوری به موضوع ملی و بومی کردن زیرساخت ها توجه کنیم.

کد خبر 394208

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha