همشهری آنلاین: معاون سیاسی وزارت کشور تاکید کرد: جعبه سیاه اتفاقات اخیر در حال بررسی است و تحقیق درباره عوامل و افراد پشت این قضایا هنوز به اتمام نرسیده است.

اسماعیل جبارزاده

به گزارش ایرنا، اسماعیل جبارزاده معاون سیاسی وزارت کشور، در نشست خبری درباره تجمعات چند روز اخیر در جمع خبرنگاران گفت: جعبه سیاه اتفاقات اخیر در حال بررسی است و تحقیق درباره عوامل و افراد پشت این قضایا هنوز به اتمام نرسیده است.

جبارزاده افزود: امروز در شرایطی قرار گرفته‌ایم که در عده‌ای در داخل و خارج دنبال خدشه دار کردن امنیت کشور هستند و آنچه جامعه نیاز دارد آرامش، همفکری و همدلی است.

معاون وزیر کشور اضافه کرد: دولت مسئول حفظ جان، مال و نوامیس مردم است؛ بنا براین دولت در مقابل تجمعاتی که موجب تعرض به جان و مال مردم و اموال عمومی و دولتی باشند می‌ایستد و نمی‌گذارد عده‌ای آگاهانه و ناآگاهانه این کارها را انجام دهند.

وی با بیان این که امروز دولت روحانی توانمندتر از گذشته به دنبال تحقق وعده‌های خود است ادامه داد: تحقق برنامه‌های دولت در همه حوزه‌ها در گرو فضای آرام سیاسی است.

معاون وزیر کشور یادآور شد: این دولت خودش را آسمانی و وصل به غیب نمی‌داند. دولتی زمینی است و بیش از دولت‌های دیگر گوش شنوا به نقدهای منصفانه و دلسوزانه دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره قطع شدن فضای مجازی و از دسترس خارج شدن آن گفت: دولت همانطور که بارها رییس جمهور در سخنرانی‌های خود آن را اعلام کرده است بنای تعطیلی شبکه‌های مجازی را ندارد اما اگر جایی اختلالی شود طبیعی است که یکی از ابزارهای کنترل آن اجتماعات غیرقانونی می‌تواند تصمیمات مقطعی هم باشد.

معاون وزیر کشور در پاسخ به سوالی درباره تعداد بازداشتی‌ها و میزان خسارت به اموال عمومی در چند روز اخیر گفت: آمار قطعی در خصوص تعداد بازداشت شده‌ها و خسارات نداریم. طبیعی است کسانی که دست به تخریب بزنند بازداشت خواهند شد.

جبارزاده درباره ادعاهای مبنی بر کشته شدن دو نفر در تجمعات شهرستان دورود در لرستان گفت: موضوع لرستان در حال بررسی است و وقتی بررسی‌ها به اتمام برسد مسئولان مربوطه در لرستان اعم از استانداری نتیجه را اعلام می‌کند.

معاون سیاسی وزارت کشور گفت: دوستان در بیان اظهارنظرهایشان عجله نداشته باشند، فضای عمومی جامعه را رصد کنند و بدانند که اطلاعات و داده‌های آنها در افکار عمومی تاثیرگذار خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بر اساس قانون، برگزاری تجمعات احتیاج به مجوز ندارد و این موضوع برخلاف صحبت‌های شما است، گفت: هیچ اصل قانونی نگفته است که هر کسی هر جا بخواهد می‌تواند تجمع کند. این روند در هیچ جای دنیا وجود ندارد. باید هویت افرادی که قرار است تجمع را انجام دهند مشخص باشد، نباید تجمع مخل امنیت و آسایش مردم باشد.

معاون سیاسی وزیر کشور یادآور شد: زمانی که تشکل، صنف یا گروهی درخواست برگزاری تجمعی را مطرح می‌کند باید بررسی شود که آیا می‌توانیم امنیت‌شان را تامین کنیم. مهم برای ما تامین امنیت تجمع و تبعات برگزاری‌ آن است.

جبارزاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وظیفه مسئولان و قوای سه‌گانه در برابر ناآرامی‌ها چیست، گفت: بر اساس فرموده امام (ره) ما همه خادمان مردم هستیم، وظیفه ما تامین رفاه، آرامش و آسایش و عزت مردم است و هر مسوولی باید چنین دغدغه‌ای را داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مردم عادی که در قالب یک تشکل یا حزب نیستند چطور می‌توانند مجوز بگیرند، گفت: در طول دو سه ماه گذشته مال باختگان موسسه‌ها برای تجمع مجوز داشتند، مهم آن است که ما بدانیم چه کسانی قرار است با چه نامی تجمع کنند. طبیعتا باید هویت آنها اعلام شود و آنها قابل شناسایی باشند.

معاون سیاسی وزیر کشول در پاسخ به این سوال که آیا تجمعات اخیر منشاء خارجی داشته است؟ گفت: هر کسی که از این اتفاقات اظهار خوشحالی می‌کند خود می‌تواند یک پای قضیه باشد. وقتی امروز می‌بینیم که افرادی در توئیتر و یا سایتی ابراز خشنودی کردند می‌توان آن را به عنوان یک سرنخ نگاه کرد.

جبارزاده گفت: در چند روز گذشته اتفاقاتی در میهن عزیزمان رخ داد که علاقه‌مندم نسبت به این مسائل مروری داشته باشیم. از اصحاب رسانه نیز درخواست دارم که در تمامی مقاطع بخصوص در روزهای اخیر رسالت اصلی، ملی و خبرنگاری خود را به نحو احسن انجام دهند.
وی یادآور شد: شرط اول انجام همه امور سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی وجود آرامش در جامعه و فضای آرام و امن است که برای برقراری آن می‌توان برنامه‌ریزی و مدیریت داشت، چون در بستر آرامش می‌توان اهداف و برنامه‌ها را عملیاتی کرد.

معاون سیاسی وزیر کشور اضافه کرد: به همه احزاب و گروه‌ها با هر گرایش و دید سیاسی و از هر جناح و هر خط فکری که هستند یادآور می‌شوم که این کشور و انقلاب برای ماست و باید در همه شرایط حفظ شود.

وی در ادامه با بیان این که مردم با حضور خود در همه صحنه‌ها توانسته‌اند وظیفه ملی خود را نشان دهند گفت: درخواست ما این است که همه با این نگاه به وضعیت فعلی بنگرند و بخصوص رسانه‌ها رسالت خود را انجام دهند.

جبارزاده در ادامه به ایام تبلیغات انتخاباتی و حضور مردم برای شرکت در پای صندوق‌های رای اشاره کرد و گفت: تبلیغات انتخابات و رای‌گیری در فضای آرام برگزار شد و نتیجه انتخابات حتی بدون باطل شدن یک صندوق اعلام شد. بعد از آن دولت وارد انتخاب و معرفی کابینه شد که مردم ایران به عنوان مردمانی که همواره در صحنه هستند و دارای تحلیل سیاسی‌اند، این روند را به خوبی مشاهده کردند.
معاون سیاسی وزیر کشور افزود: امروز شهروندان ایرانی که حماسه 29 اردیبهشت را خلق کردند علت اتفاقات اخیر را می‌پرسند که چه شد که شاهد چنین تجمعاتی در برخی از شهرها هستیم، اتفاقاتی که باعث نگرانی و دلگیری مردم شده است.

وی یادآور شد: بعد از انتخابات دولتی که تازه کابینه، اهداف و برنامه‌های خود را اعلام کرده و برنامه ششم به تازگی ابلاغ شده است و در کنار آن بودجه سال اول دولت دوازدهم تقدیم مجلس شد و کارها بر اساس برنامه‌ریزی در جریان بود، زمزمه‌های مختلفی علیه دولت شروع شد.دولت در چهار سال گذشته‌اش نقاط مثبت و دستاوردهایی را داشت که بزرگترین آن را می‌توان برقراری امنیت در کشور عنوان کرد.

جبارزاده گفت: ایران به عنوان جزیره امن در دنیا معروف است آن هم در شرایطی که در اروپا و شهرهای بزرگ دنیا تروریست‌ها با اقدامات تروریستی به دنبال بر هم زدن امنیت هستند. طبیعی است که چنین امنیتی خوشایند دشمنان و تعدادی در داخل نیست بخصوص آنهایی که علاقه‌مند به این کشور، نظام و انقلاب نیستند.

معاون سیاسی کشور افزود: از سوی دیگر دستاوردهای ایران برای مخالفان جمهوری اسلامی در خارج از کشور آزار دهنده است بنابراین آنها می خواهند امنیت، آرامش و آسایش را به شکلی خدشه‌دار کنند تا دولت در اجرای برنامه خود موفق نباشد.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم تمامی تلاش خود را کرده تا با توجه به شرایط خاصی که تحویل گرفته بود وضعیت را به طرف بهبود هدایت کند گفت: یادمان نرود که در دورانی موضوع سلامت از دغدغه‌های اصلی مردم ما بود، بارها شاهد این صحنه بودم که مردم عزیزانشان را در بیمارستان به دلیل نبود دارو از دست دادند و یا به دلیل داشتن بدهی توان گرفتن اجساد عزیزانشان را نداشتند.

جبارزاده با بیان این که حوزه سلامت از دیگر برنامه‌های موفقیت‌ آمیز دولت بوده است، گفت: در حال حاضر هیچ یک از شهروندان ما مشکل درمانی ندارند و همه بیمه هستند مگر آنکه خودشان نخواسته باشند.

معاون سیاسی وزیر کشور افزود: زمانی تورم بالای 40 درصد بود و حتی قیمت‌ها در طول روز تا سه مرتبه تغییر پیدا می‌کرد، رشد اقتصادی منفی شش درصد و میزان اشتغال به صفر درصد رسیده بود، دولت یازدهم تلاش کرد که این وضعیت را بهبود بخشیده و امروز به دنبال ارتقای شرایط کشور است به طوریکه تمامی صاحب‌نظران اقتصادی دنیا اذعان دارند که اقتصاد ایران از رشد منفی نجات پیدا کرده و رشد مثبت را شروع کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به وابستگی کشور به نفت و تلاش دولت برای قطع وابستگی علیرغم پایین بودن قیمت نفت کارهای خوبی در حوزه اقتصاد شده است. در موضوع اشتغال نیز تمامی دستگاه‌ها با تمامی توان وارد شده و سالانه 600 هزار شغل ایجاد شده را تجربه کردیم البته این میزان با توجه به شرایط جامعه و ورود نیروهای انسانی همخوانی ندارد به همین دلیل هدف دولت ایجاد یک میلیون شغل در سال است.

جبارزاده به موضوع برجام و ورود سرمایه شرکت‌های خارجی و ایجاد امید برای سرمایه‌گذاران داخلی اشاره کرد و گفت: در این شرایط طبیعی است که مرحله اول برای زمینگیر کردن کشور و انقلاب آن است که موضوع امنیت و وجود احساس امنیت در شهروندان ایرانی با اختلال ایجاد شود تا شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورد چون اگر امنیت خدشه‌دار شود اقدامات اقتصادی نیز با اختلال مواجه می‌شود.
معاون سیاسی وزیر کشور گفت: اگر امنیت نباشد هیچ سرمایه‌گذاری در داخل کشور جرات سرمایه‌گذاری ندارد، سرمایه‌گذار خارجی جرات نمی‌کند که سرمایه‌هایش را به کشور بیاورد.

وی افزود: در فضای آرام می‌توان اقتصاد را بهبود بخشید و تورم را کنترل کرد. وقتی فضا گنگ و نامشخص باشد هر کسی به دنبال ذخیره سرمایه و اقلام خود می رود؛ شرایطی که نتیجه آن تحمیل تورم غیرواقعی به جامعه است.

جبارزاده در ادامه با تاکید بر اینکه جوانان از اقشاری هستند که بیشترین توجه رییس‌جمهور به آنها است، تاکید کرد: به یاد ندارم که جلسه‌ای برگزار شده باشد و رییس‌جمهور بر لزوم توجه به مردم بخصوص جوانان تاکید نکرده باشد.

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: نمونه بارز آن موضوع منشور حقوق شهروندی است که دستگاه‌ها مکلف به ارائه گزارش ماهانه درباره عملکردشان شده‌اند. وزارتخانه‌ها باید نحوه اجرای منشور حقوق شهروندی را رصد کرده و آن را گزارش دهند.

وی با تاکید بر اینکه عمده تکیه‌گاه دولت بر قشر جوان است، گفت: دولت روحانی به نوعی خود را منتخب جوانان می‌داند. ما ایام تبلیغات را فراموش نکردیم که ستادها محل رفت و آمد جوانان بودند. از سوی دیگر 40 هزار شغل در شرکت‌های دانش‌بنیان از جوانان تحصیلکرده دانشگاهی است.

جبارزاده در ادامه افزود: کسانی که به دنبال عدم موفقیت دولت هستند و به دنبال ناامید کردن مردمند بدانند که دولت با تمام توان در حال اجرای ماموریت خود است. چهار سال از دولت اول آقای روحانی گذشته است و دولت در چهار سال پیش‌رو به دنبال تحقق وعده‌ها و قول‌هایش می‌باشد و این دولت توانمندتر از دوره اول است.

معاون سیاسی وزیر کشور یادآور شد: تجمعات با شعار نه به گرانی برگزار شده اما بعد از یک ساعت می‌بینیم که هدف از تجمع چیز دیگری است. سوال این است که روزهایی که سه بار قیمت کالا تغییر می‌کرد و تورم بالا بود چطور اعتراضاتی وجود نداشت.

وی گفت: در این بین برخی صاحب‌نظران اعلام می‌کنند که ای کاش دولت اجازه برگزاری تجمعات را می‌داد تا چنین اتفاقاتی را شاهد نبودیم. در پاسخ باید گفت که این دولت در طول چهار سال گذشته بیشترین میزان تجمعات را در شهرها و استان‌های مختلف برگزار کرده است.

جبارزاده افزود: در دو ماه گذشته بیشترین تجمعات را در تهران داشتیم که مال باختگان موسسات مالی و اعتباری در جلوی وزارتخانه‌ای تجمع می‌کردند و حرف آنها شنیده می‌شد، این دولت با اقداماتش توانست اموال 98 درصد از کسانی که پول‌هایشان را در دوران گذشته سپرده‌گذاری کردند و مال باخته بودند را بازگرداند.

معاون سیاسی وزیر کشور در ادامه به مجوزهای وزارت کشور برای برگزاری تجمعات صنفی و کارگری اشاره کرد و گفت: ما زمانی مانع برگزاری تجمعی هستیم که نتیجه آن تعرض به جان، مال و ناموس مردم باشد. دولت مسئول حفظ جان، مال و نوامیس مردم است. وقتی تجمعی باعث تعرض به اموال، جان و ناموس مردم شود طبق قانون وظیفه نیروی انتظامی برخورد با این تجمعات است.

وی تاکید کرد: تاکنون تجمعات در کشور برگزار شده و از این به بعد هم برگزار می‌شود و ما حرف حق را شنیده و خواهیم شنید. ما مخالف با کسانی هستیم که بخواهند آسایش و امنیت عمومی را هدف قرار دهند.

جبارزاده با تاکید بر اینکه در فضای آرام سیاسی می‌توان مشکلات اقتصادی و مسائل اجتماعی که بیشترین دغدغه امروز رهبر معظم انقلاب است را پیگیری کرد، گفت: دولت نقد را با آغوش باز می‌پذیرد. این دولت ، دولت نقدپذیر می‌باشد و پذیرای تمام نقدها است.
معاون سیاسی وزیرکشور یادآور شد: به حال کسانی که اظهار خشنودی از اتفاقات اخیر می‌کنند متاسفم، اتفاقاتی که برخلاف مصالح و منافع ملی و اهداف ملی، میهنی، اسلامی و انقلابی ما رخ داده است. امروز همه مردم ما باید دست به دست هم سرود «دوباره ایران را» سر دهند تا دولت هم بتواند به همه اهدافش بخصوص در بعد اقتصادی دست پیدا کند.

کد خبر 394234

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha