همشهری آنلاین: جمعی از رهبران احزاب و فعالان سیاسی پاکستان به اظهارات ترامپ در مورد این کشور در نخستین روز سال ۲۰۱۸ واکنش نشان دادند.

 واکنش رهبران احزاب و فعالان سیاسی پاکستان به اظهارات ترامپ

به گزارش ايرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه در نخستین اظهارات توییتری خود در سال 2018، با متهم کردن پاکستان به پناه دادن به افراطیون خشونت طلب و دروغگویی در این زمینه، تهدید کرد که کمک های خارجی به اسلام آباد را قطع می کند.

وی در اولین توییت خود در سال جدید میلادی نوشت: آمریکا از روی بی فکری، ظرف 15 سال گذشته بیش از 33 میلیارد دلار در قالب کمک دراختیار پاکستان قرار داده و آنها با احمق پنداشتن رهبران ما، هیچ چیز جز دروغ و فریب تحویل مان نداده اند. آنها بااندکی کمک، مامنی را در اختیار تروریست هایی که ما در افغانستان شکار می کنیم، قرار می دهند.

وزیر امور خارجه پاکستان نیز بلافاصله در گفت و گو با یک شبکه تلویزیونی، در پاسخ به این اتهامات ترامپ گفت که کشورش به زودی پاسخ اتهامات وی را می دهد.

«خواجه محمد آصف» تصریح کرد، جهانیان به زودی تفاوت داستان سرایی(افسانه) و حقیقت را می فهمند.

به گفته برخی منابع آگاه رسانه ای پاکستان، پس از اظهارات ترامپ، شاهد خاقان عباسی نخست وزیر و خواجه محمد آصف وزیر امور خارجه پاکستان در این خصوص نشست فوق العاده برگزار کرده اند.

سناتور 'شری رحمان' سفیر سابق پاکستان و از اعضای حزب 'مردم' در واکنش به اظهارات ترامپ با انتشار پست توییتری گفت که اظهارات رییس جمهوری ایالات متحده، پاکستان را در معرض عدم اطمینان قرار می دهد.

وی افزود که با توجه به میزان اعتبارات پرداخت شده به پاکستان از سوی ایالات متحده، پاکستان تا به امروز هیچ مبلغی در خصوص تردد کامیون های ناتو از این کشور به مقصد افغانستان دریافت نکرده است.

شیرین مزاری نماینده مردم در پارلمان پاکستان و از اعضای اصلی حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان نیز با بی شرمانه خواندن اظهارات ترامپ، با انتشار پیام توییتری گفت که پاکستان تعدادی زیادی از سربازان و شهروندان خود را در جنگی 'که هرگز نباید در آن شرکت می کرد، قربانی کرد'.

وی از دولت پاکستان خواست که از ارائه خدمات ارتباطی نظیر زمینی و هوایی به آمریکا جلوگیری کند.

عارف علوی از فعالان سیاسی این کشور و از اعضای موثر حزب تحریک انصاف پاکستان نیز در پیام توییتری خود با بیان اینکه به اندازه کافی تحقیر شده ایم، افزود: اقدامات ترامپ در منطقه باعث رنج و عذاب مردم پاکستان شده است.

وی در پیام خود گفت: پاکستان در مسیر مبارزه با تروریسم، تلفات فراوانی از نیروهای نظامی و غیرنظامیان متحل شده و در این زمینه بیش از 100 میلیارد دلار خسارت دیده است.

شیخ رشید احمد رهبر حزب 'مسلم لیگ عوامی' از احزاب پاکستان نیز در پیام توییتری خود در واکنش به سخنان ترامپ، گفت که ایالات متحده نمی داند چگونه با یک کشور دیگر دوست باشد و رفتار کند.
رشید ادعا کرد که ایالات متحده به هند نزدیک شده و این حرکت ها به دلیل رابطه نزدیک بین دو کشور است.

به گزارش ایرنا روزنامه نیویورک تایمز هفته گذشته در گزارشی نوشت که دولت دونالد ترامپ احتمال خودداری از اختصاص کمک 255 میلیون دلاری به پاکستان را به طور جدی مورد بررسی قرار می دهد.
تخصیص این کمک در حال حاضر نیز به دلیل کوتاهی اسلام آباد از سرکوب بهینه گروه های تروریستی در پاکستان به تاخیر افتاده است.

روابط آمریکا - پاکستان از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ به شدت افت کرده است. ترامپ فصل تابستان نیز اسلام آباد را به امان دادن به تروریست ها متهم کرده بود.

وی پیشتر در ماه جاری تلویحا اشاره کرد که ممکن است کمک های آمریکا به پاکستان را قطع کند. «مایک پنس» معاون ترامپ نیز هفته گذشته در جریان سفری به افغانستان گفت که رئیس جمهوری آمریکا، اسلام آباد را در کانون توجه خود قرار داده است.

دراین میان، «نیکی هیلی» سفیر آمریکا درسازمان ملل و «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا نیز به تازگی بر شدت انتقادهای خود از پاکستان افزوده اند.

دولت آمریکا به دلیل آزادی با قید ضمانت «حافظ سعید» فردی که از سوی سازمان ملل لقب تروریست گرفته از سوی دادگاهی در پاکستان، رنجیده خاطر شده است. سعید در حال حاضر آزادانه در پاکستان تردد می کند.

رئیس جمهوری آمریکا یکشنبه شب نیز توییت های را به مناسبت سال نوی مسیحی منتشر کرد و ضمن تبریک سال جدید، نوشت: در حالی که کشور ما به سرعت قوی تر و هوشمندتر می شود، می خواهم بدین وسیله برای همه دوستان، حامیان، دشمنان، کینه توزان و حتی رسانه های جعلی بسیار متقلب، سالی سرشار از شادی و سلامتی را آرزو کنم.

ترامپ در این توییت سال 2018 را سالی خوب برای آمریکا برشمرد.

کد خبر 394363

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha