سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت منابع آب ایران: یکی از اندوخته‌های منابع آب در بهار ذخیره برف است که درحال حاضر در اکثر نقاط کشور ذخیره برف صفر است.

کوه

محمد حاج رسولي‌ها در مصاحبه با خبرگزاري صداوسيما، با اشاره به اينکه برودت هوا در روزهاي گذشته به نحوي نبوده که بارش به صورت برف ذخيره شود، افزود: تا پايان زمستان بايد ميزان بارش‌ها به 71 درصد برسد که اين روند درحال حاضر 30 درصد است.

وي افزود: اگر ميزان بارش پيش‌بيني شده محقق شود، قطعاً در تأمين آب کشت بهاره تأثيرگذار خواهد بود.

حاج رسولي‌ها افزود: رهاسازي آب سدها براي کشاورزي در 2 مرحله کشت پاييزه و بهاره صورت مي‌گيرد که تأمين آب کشت بهاره به بارش زمستان مرتبط است.

وي گفت: به دليل محدوديت منابع آب ميزان خروجي آب از سدها براي کشاورزي قطعاً جيره‌بندي خواهد شد به اندازه‌اي که تأمين آب شرب به خطر نيفتد و بتوانيم آب کشاورزي را تأمين کنيم.

حاج رسولي‌ها گفت: جيره‌بندي آب کشاورزي در حوضه آبريز فارس پارسال نيز انجام شد اما امسال دامنه اين محدوديت در سطح کشور در بسياري از حوضه‌هاي آبريز اجرا مي شود.

  • 57 درصد کاهش بارش از ابتداي سال آبي امسال ثبت شد

مديرعامل شرکت منابع آب ايران گفت: با گذشت بيش از صد روز از سال آبي 97-96 ، در کشور فقط 31 ميليمتر بارش گزارش شده درحاليکه اين رقم بايد 72 ميليمتر باشد بنابراين 57 درصد کاهش بارش در اين مدت ثبت شده است.

حاج رسولي‌ها افزود: اثرات اين کاهش بارش در حوضه‌هاي آبريز اصلي کشور متفاوت است و اثر آن در بعضي از حوضه‌هاي آبريز در منابع سطحي و در برخي ديگر، در منابع آب زير زميني نمايان مي‌شوند.

وي گفت: در حوضه آبريز خزر در طول صد روز گذشته، کشت انجام نشده و مصرف آب در بخش کشاورزي نداشتيم اين درحاليست که شرايط حوضه آبريز خزر خيلي خوب است اما کاهش 57 درصدي بارش در دو حوضه اصلي آبريز اثر گذار است که در حوضه آبريز خليج فارس و درياي عمان بيشتر بر روي آب‌هاي سطحي تأثيرگذار است ولي در حوضه فلات مرکزي تاثيرات آن بر روي منابع آب زيرزميني بيشتر است.

مديرعامل شرکت منابع آب ايران گفت: در حوضه آبريز خليج فارس و درياي عمان کاهش بارش 65 درصدي ثبت شده و در حوضه فلات مرکزي 78 درصد کاهش بارش گزارش شده است.

حاج رسولي‌ها اضافه کرد: اين پراکنش کاهش بارندگي، مشکل را در حوضه‌هاي آبريز اصلي و فرعي دوچندان کرده است.

وي گفت: به عنوان مثال در حوضه آبريز اصلي خليج فارس و درياي عمان که داراي حوضه‌هاي فرعي نيز هست، در حوضه فرعي کرخه 70 درصد کاهش بارندگي، در حوضه کارون بزرگ که محل تأمين آب کشاورزي و انرژي است، 72 درصد کاهش بارش و در حوضه زهره و جراحي 64 درصد کاهش بارندگي از ابتداي سال آبي جاري (مهرماه) ثبت شده است.

مديرعامل شرکت منابع آب ايران با اشاره به اينکه در حوضه فلات مرکزي که يکي ديگر از حوضه‌هاي اصلي آبريز و داراي حوضه‌هاي فرعي نيز هست در حوضه فرعي گاوخوني و زاينده رود کاهش بارش 77 درصدي ثبت شده است و در حوضه درياچه نمک کاهش 78 درصدي به چشم مي خورد.

حاج رسولي‌ها گفت: در بسياري از حوضه‌هاي اصلي و فرعي کاهش بارش بالاي 70 تا 80 درصد است که در ميزان آب‌هاي سطحي و آب‌هاي زير زميني تأثيرگذار است.

وي درباره ميزان ورودي آب به سدهاي کشور گفت:? در صد روز گذشته ورودي آب به سدهاي کشور حدود 30 درصد کاهش نسبت به زمان مشابه پارسال نشان مي‌دهد و درحاليکه ميزان ورودي آب به سدها در سال گذشته در زمان مشابه 6 ميليارد و 250 ميليون مترمکعب بود، اين رقم در سال جاري به 4 ميليارد و 500 ميليون مترمکعب کاهش يافته است.

حاج رسولي‌ها اضافه کرد: بخاطر مديريت منابع آب و تأمين آب شرب و کشاورزي، امسال فقط 5 درصد خروجي آب از سدها کاهش داشته است و تاکنون 7 ميليارد و 200 ميليون مترمکعب آب از سدها خارج شده است.

وي گفت: در حوضه کارون بزرگ در صد روز اول سال آبي، 481 ميليون مترمکعب آب به سد دز وارد شده که اين عدد در دو سال پيش يک ميليارد و 600 ميليون مترمکعب بوده است و ورودي آب امسال نسبت به ده سال گذشته نادر بوده است.

مديرعامل شرکت منابع آب ايران افزود: به اين ترتيب حجم آب مخزن سد دز 744 ميليون مترمکعب شده که اين عدد نسبت به ده سال گذشته بي سابقه است و همچنين در حوضه کارون بزرگ نيز که سدهاي زنجيره‌اي وجود دارد که براي تأمين انرژي و آب کشاورزي از آن‌ها استفاده مي‌شود، ورودي آب تاکنون 945 ميليون مترمکعب بوده است که اين رقم پارسال يک ميليارد و 700 ميليون مترمکعب بود.

حاج رسولي‌ها درباره ورودي آب به سدهاي حوضه آبريز گاوخوني و زاينده رود نيز گفت: ورودي آب به زاينده رود تنها 70 ميليون مترمکعب بوده که اين رقم نسبت به ده سال قبل بي‌سابقه است و حجم مخزن سد زاينده رود درحال حاضر 142 ميليون مترمکعب آب دارد که نسبت به ده سال اخير، فقط در يک سال ديگر تکرار شده است و بنابراين ورودي آب به سد زاينده رود 43 درصد کاهش داشته است.

وي درباره سد درودزن که تأمين کننده آب شرب شهر شيراز و کشاورزي منطقه شيراز است، افزود: از ابتداي سال آبي، ورودي آب به سد درودزن 4 ميليون مترمکعب بوده که اين عدد در پنج يا شش سال قبل 140 ميليون مترمکعب گزارش شده است.

کد خبر 394378

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha