همشهری آنلاین: وزارت وحدت کره جنوبی تایید کرد امروز چهارشنبه با خط ارتباطی "پان مون جوم" که به تازگی بازگشایی شده است به مدت ۲۰ دقیقه با کره شمالی گفتگو کرده‌اند تا خط مخابراتی از لحاظ فنی بررسی و آزمایش شود.

 نخستین تماس تلفنی کره شمالی و جنوبی برقرار شد

به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونهاپ، وزارت وحدت ملی کره جنوبی اعلام کرد از ساعت 15:30 الی 15:50 بعد از ظهر روز چهارشنبه مسئولان کره شمالی با استفاده از خط ارتباطی 'پان مون جوم' تماس گرفتند و دو طرف کار دستگاه های گوشی و فاکس را مورد بازرسی و تایید قرار دادند.

این خبرگزاری تایید کرد احتمال تماس از طرف کره شمالی در همین روز وجود دارد و کره جنوبی منتظر آن است.

همچنین روز چهارشنبه 'یون یانگ چان' دبیر ارشد کاخ 'چونگ وو' کره جنوبی گفت: بازگشایی خط ارتباطی 'پامون جوم' اهمیت زیادی دارد و به این ترتیب گفتگو بین شمال و جنوب کره در هر زمانی میسر است.

کره شمالی امروز اعلام کرده بود خط تماس مستقیم میان دو کره که بعد از روی کار آمدن 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی، تعلیق شده بود را مجددا امروز راس ساعت 3 بعد از ظهر به وقت پیونگ یانگ برقرار خواهد کرد.

به گفته خبرگزاری رسمی کره شمالی مذاکرات دو طرف قرار است در مرحله نخست درباره مسایل مربوط به المپیک زمستانی کره جنوبی باشد.

این خط مرزی برای مدت‌ها بسته بود که امروز چهارشنبه در ساعت 06:30 به وقت گرینویچ برای انجام پاره‌ای مذاکرات با کره جنوبی بازگشایی شد.

این اقدام یک روز پس از استقبال کره جنوبی از پیام سال نو میلادی رهبر کره شمالی که در آن به باز بودن در مذاکره با همسایه جنوبی خبر داده بود انجام می‌شود.

'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی در سخنرای سال نو میلادی خود اعلام کرد آماده برگزاری گفت‌وگوهای دوجانبه میان دو کشور است اما در عین حال از تمایلات هسته‌ای خود دست بر نمی‌دارد.

او گفته بود آماده اعزام هیاتی به بازی‌های المپیک زمستانی پیونگ چانگ 2018 کره جنوبی است که ماه آینده برگزار می‌شود.

رییس جمهور کره جنوبی هم در نشست روز سه شنبه کابینه از وزارتخانه های وحدت، فرهنگ و ورزش خواسته بود تا گام ها و اقدامات لازم را برای ورود کره شمالی به المپیک زمستانی بردارند.

در همین راستا، کره جنوبی روز گذشته پیشنهاد داده بود مقامات عالی 2 کشور نهم ژانویه (19 دی) در روستای مرزی «پانمونجوم» دیدار کنند.

مقام های کره جنوبی از جمله رییس جمهور امیدوارند با ورود کره شمالی به المپیک زمستانی، راه برای گفت و گوهای صلح طرفین و کاهش تنش ها هموار شود.

کد خبر 394496

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha