همشهری آنلاین: هدف عمده هوش مصنوعی، جایگزین شدن دستگاه و ماشین به جای انسان در انجام کارهای پیچیده است

ai

تا با ارتقاء بهره وری و سرعت کارها، کیفیت زندگی بشر افزایش یابد.

طی بیش از 60 سال توسعۀ فناوری در رشته های گوناگون، سال گذشته، هوش مصنوعی بی‌تردید فناوری بود که بیشترین توجه و سریعترین رشد را به خود اختصاص داده است. هوش مصنوعی در چین که اکنون به سرعت توسعه کرده و در گذشته تنها در فیلم های علمی تخیلی دیده می شد، اکنون از آزمایشگاه ها بیرون آمده و به تدریج به نیروی کمکی عظیمی در نوآوری فنی و بهسازی صنایع و پیشرفت جامعه بدل شده است.

در مرکز ربات تقسیم و طبقه بندی شرکت حمل و نقل جین دونگ واقع در استان گوانگ دونگ، سیصد ربات هوشمند در کارخانۀ 1200 مترمربعی سرگرم تقسیم و طبقه بندی کالاها هستند. مهمترین نکته این است که کار رباتهای هوشمند تا اندازۀ زیادی بهره وری، کارایی و درستی تقسیم و طبقه بندی را افزایش داده است.

مو جیان مین مسؤول گروه ارتقاء توان تقسیم و طبقه بندی در این باره گفت: در هر کالا یک رمز چوبخطی (بارکد) وجود دارد. ربات با اسکن کردن رمز، مکان متعلق به این کالا را تشخیص می‌دهد. قبلاً کارمندان فقط با نگاه این کار را انجام می‌دادند که نه تنها کارایی و سرعت انسانی بسیار پایین بود، بلکه اشتباه زیادی نیز روی می داد. استفاده از ربات هوشمند، امکان اشتباه را به پایین‌ترین حد کاهش داده است. در حال حاضر رباتهای مرکز ما روزانه می توانند 40 تا 50 هزار بسته را تقسیم و طبقه بندی کنند و در هر ساعت 12 هزار بسته را مرتب کنند. کارایی ربات سه تا چهار برابر یک کارمند است و درصد دقتش به 100 درصد می رسد. یانگ شائو پن کارمند امور حمل و نقل می گوید: رباتهای ما تحت هدایت سامانۀ راهبری کار می کنند. رمزهای چوبخطی روی زمین چسبانده شده و ربات با راهنمایی آنها مسیر حرکتش را انتخاب می کند.

همراه با ارتقاء توان فناوری هوش مصنوعی و توسعۀ هماهنگ کنندۀ حساب ابری، داده‌های بزرگ و شبکۀ حمل و نقل، صنعت هوش مصنوعی چین نیز وارد توسعۀ جهشی شده و گروه گروه تولیدات و خدمات جدید ظاهر شده است. این در حالی است که توسعۀ پیوند هوش مصنوعی با صنایع سنتی نیز ضمن ارتقاء کارایی صنایع مختلف و پیشبرد تغییر سختار اقتصادی، به نیروی جدیدی در توسعۀ نوآوری در چین بدل شده است. شرکت فرامرزی اکسانتورازبزرگترین شرکت های مشاور مدیریت،برونسپاری فناوری مخابراتی محسوب می شود. جن شیائو بین رییس خدمات فناوری مخابراتی این شرکت در منطقۀ چین نسبت به نقش هوش مصنوعی در افزایش رشد اقتصاد چین نظر مثبتی دارد و می‌گوید: شرکت ما گزارشی دربارۀ چگونگی پیشبرد هوش مصنوعی بر رشد اقتصاد چین منتشر کرد که در آن پیش بینی می شود هوش مصنوعی تا سال 2035 میلادی، 7100 میلیارد دلار درآمد بیشتر برای چین خواهد آورد.

شرکت یی تو یک شرکت نوآوری است که فعالیتش در زمینۀ بینش رایانه‌ای و درک زبانهای طبیعی و فناوری هوشمند است. این شرکت سرگرم پیوند فناوری پیشرفتۀ هوشمند با صنایع سنتی است تا جهانی امنتر، سالمتر و آسانتر ایجاد شود. در در ورودی مقر این شرکت، از فناوری شناسایی چهره استفاده می شود. این سامانه اکنون به طور گسترده ای در خدمات عمومی شهرها مورد استفاده قرار می گیرد. در شانگهای، دستگاه‌های پرداخت نقدی از سامانۀ شناسایی چهره استفاده می کنند. شان یانگ رییس امور توسعه این شرکت می گوید: ما تا اندازه ای صنایع سنتی را بهسازی کرده ایم. به نظر من، همراه با تعمیم فناوری هوش مصنوعی، اطمینان داریم صنایع بیشتری مورد بهسازی قرار خواهند گرفت.

علاوه بر نرم افزارها، تحقیقات هوش مصنوعی چین در زمینۀ سخت افراز نیز به پیشرفت تاریخی دست یافته است. اوایل ماه نوامبر سال 2017 میلادی، نسل سوم چیپ‌های هوشمند صادر شد.

کد خبر 394533

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha